Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Köp av första bil

  1. #1

    Köp av första bil

    Körkortet börjar närma sig och jag ser fram emot att skaffa mig en egen första bil. Alla mina kompisar säger ju såklart köp volvo. Alla kör volvo/ tänker köpa. Själv tilltalar Saab mig mycket mer. Nu är jag ju nästan 18år och har börjat kolla en hel del. Jag vill ha en pigg bil och kommer antagligen chippa den/ köpa trimmad.
    Ljudbygge är även aktuellt.

    Budget 40k

    Har kollat på Saab 9000 (lite för kärlek) Grymt fina bilar,snygga och pigga. Dock svårt att hitta en fin.

    Saab 9-3 og-ng. Båda riktigt snygga. Vilken är mest bil för pengarna? den nyare är ju mer mil på mätaren. Dessutom skall den äldre T5 motorn vara mer slitstark?

    Saab 9-5 Snygg bil, rymlig, pigg osv (övningskör en 2008 vector full utr)

    Berätta egna erfarenheter, åsikter osv!

    som sagt alla polare kör Volvo, så vill dessutom visa att detta inte är någon dålig bil.

    1 fråga till, hur gör man med besiktning av en trimmad bil?
    http://www.blocket.se/jonkoping/Saab....htm?ca=16&w=3
    dennar är lite intressant. Hur är besiktnings möjligheterna på en sådan?

    ber om ursäkt för flummig text MVH/ Lukas

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Med den budgeten går det att hitta en fin 9-5 Vector eller Aero från 2004 och uppåt , en sådan hade jag satsat på.

    Betänk dock att försäkringskostnaden kommer att vara dyr , och tänk på att ha en budget för att reparera och underhålla bilen.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Klart du ha en bil med stil, dvs Saab!

    Det där med trim och BP är ett lotteri. Det finns folk här som åker på problem, men generellt är det lugnt så länge man håller sig inom rimliga gränser. Du är 18 år och tycker säkert det är ballt med öppet filter, massa blåa silikon-slangar, en stor chromad dumpventil på TUrbo-motorn, mm. Inget drar mer uppmärksamhet och sticker mer i ögonen på en bilprovare. En Saab går att trimma upp rejält och ändå ser det ganska original ut i maskin. 3" avgas-system brukar dom inte säga nåt om, men bilen du länkade har bytt grenrör om jag förstår annonsen rätt och det brukar inte alltid falla väl ut. Det sticker ut ofta i ögonen på BP-killen och kan orsaka en djupare undersökning och du åker på en Ombessning. Om en 18-åring kommer in med en sån bil med stora fälgar mm så ökar risken för problem. Jag hade i alla fall skippat en bil med annat grenrör om jag var orolig för detta. Sverige är det mest liberala landet i Europa - om inte i hela världen tom - när det gäller modifiering av standarbilar för gatbruk, men EU vill gärna skruva åt tumskruvarna och om den samlade bil-hobbyn kunde undvika dom flashigaste grejorna och börja trimma som fan utan att det syns så hade gjort gott för hobbyn. Men än så länge är det ganska lugnt... Sen tror jag väldigt på attityd mot bilprovaren också, begär gärna få all info om "bra att veta" på slitna bussningar, visa lite intresse för att din bil är säker och åk inte in med 19" chromfälg på en 9-3 tex, så blir det lite lättare!

    En bra förstabil är väl en 9-3 Aero annars, med steg3" tex utan att bråka med turbo, grenrör eller slangar. EN sån går att nå över 250 hästar med och det är mkt mer än ditt körkort mår bra av första två åren!
    MEDLEM 7032.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab Visa inlägg
    Klart du ha en bil med stil, dvs Saab!

    Det där med trim och BP är ett lotteri. Det finns folk här som åker på problem, men generellt är det lugnt så länge man håller sig inom rimliga gränser. Du är 18 år och tycker säkert det är ballt med öppet filter, massa blåa silikon-slangar, en stor chromad dumpventil på TUrbo-motorn, mm. Inget drar mer uppmärksamhet och sticker mer i ögonen på en bilprovare. En Saab går att trimma upp rejält och ändå ser det ganska original ut i maskin. 3" avgas-system brukar dom inte säga nåt om, men bilen du länkade har bytt grenrör om jag förstår annonsen rätt och det brukar inte alltid falla väl ut. Det sticker ut ofta i ögonen på BP-killen och kan orsaka en djupare undersökning och du åker på en Ombessning. Om en 18-åring kommer in med en sån bil med stora fälgar mm så ökar risken för problem. Jag hade i alla fall skippat en bil med annat grenrör om jag var orolig för detta. Sverige är det mest liberala landet i Europa - om inte i hela världen tom - när det gäller modifiering av standarbilar för gatbruk, men EU vill gärna skruva åt tumskruvarna och om den samlade bil-hobbyn kunde undvika dom flashigaste grejorna och börja trimma som fan utan att det syns så hade gjort gott för hobbyn. Men än så länge är det ganska lugnt... Sen tror jag väldigt på attityd mot bilprovaren också, begär gärna få all info om "bra att veta" på slitna bussningar, visa lite intresse för att din bil är säker och åk inte in med 19" chromfälg på en 9-3 tex, så blir det lite lättare!

    En bra förstabil är väl en 9-3 Aero annars, med steg3" tex utan att bråka med turbo, grenrör eller slangar. EN sån går att nå över 250 hästar med och det är mkt mer än ditt körkort mår bra av första två åren!

    Bilen kommer att stå på pappa sålänge jag bor hemma. Att ha massa bling bling under huven är inget jag bryr mig om direkt. Men utsidan får den gärna vara snygg på. Det jag gillade med denna Saaben var Laddtrycksmätaren i A stolpen, Twinpipe och 19" fälgarna. Den hade dessutom bara gått 14k mil. Det medföljde även 17" aero fälgar som då kan användas till bland annat besiktning eller lite buskörning. Nu är det inte tänkt att jag ska köra som en idiot heller bara för jag vill ha lite över 200 häst. Men vilken bil tror ni är mest värd pengarna?

    Har kollat endel även på 9000. Hittar man någon fin så står det att den har ca 300hk. Det tycker jag verkar sjukt kul men hur gör folk som besiktigar bilar med så många hingstar? Laddtrycksmätare och sådant blir väll ganska ögon fallande även? Dock är det sjukt snyggt, är det lätt att montera/demontera?

    MVH/ Lukas

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Ställ dig frågan hur du ska använda bilen.
    Svensken är duktig på att köpa bil utifrån max-behov och köper "onödigt" stora/rymliga bilar. Behöver du det?
    Jag har en 9-5 SS som familjebil och en ng9-3 som pendlarbil. Slutar jag pendla ryker den säkra pendlarbilen direkt och istället kan något trångt och körglatt ta plats.

    Som 18åring med nytaget körkort hade JAG tyckt bakhjulsdrift vore roligare. Är Du beredd att skruva lite själv, eller ska du ha en "ny" bil som lämnas på verkstad för service och underhåll?

    Jag äger själv fyra Saabar, så misstolka inte inlägget som negativt mot Saab. Jag älskar dem och kan helt klart råda dig till att köra Saab.... Men...

    Effekt är inte allt!
    Mazda Miata! Till och med 116hk Miata från 1990 är roligare än det mesta på 300hk och hög vikt.
    Porsche 944. Från ca 170hk körglad sportbil. Välbalanserad och definitivt ingen låtsasPorsche.

    Men ska vi ändå fokusera på Saab.

    og900 T16. Slutsnackat!
    9000: Bättre på allt måhända, men är en rätt tung varelse och inte i närheten så rolig att köra. Prioriterar du högre effekt och högre säkerhet är dock 9000 ett bättre val.
    ng900/og9-3: Jag säger inget.... För lite erfarenhet, men jag gillar dem inte.
    og9-5: Jäkligt trevlig vagn, men va fan ska du ha skeppet till?
    ng9-3: Roligare chassi än 9-5. Säkerhet på topp. Med litet trimchip så går dem hyfsat. Ja, jag skulle i ditt fall sikta på klassiker (og900), stridsvagn (9000) eller ng9-3.

    Men vore det jag.... skulle jag köpa en Porsche 944 från 88-> smälla på feta hjul och vara kung!
    Familjebilarna kan du vänta med att äga tills du har familj.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

Liknande ämnen

  1. Första bil, 9-3 Arc 2.0T -05
    Av turbojona i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-06-02, 08:33
  2. Vilken var din första bil?
    Av Torbo i forum Allmänt
    Svar: 101
    Senaste inlägg: 2016-03-23, 14:46
  3. Sneglar på första-hoj..
    Av T16_AeRo i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-06-27, 00:24
  4. Att sälja sin första bil..
    Av frostyman i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-06-01, 01:45
  5. Min första Saab
    Av karykh i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •