Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bilen ryker NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Bilen ryker NG9-3 B207

    Har efter en längre tids letande beslutat mig för att starta en tråd angående mitt problem. Det må hända att det finns trådar om detta, men jag har då inte hittat någon specifik för min modell.

    Bilen är en 9-3 årsmodell 2008, 1,8T biopower. Bilen är helt original och har tidigare gått som leasingbil innan jag köpte den för ett år sedan hos en bilhandlare i Uppsala.
    Bilen har gått drygt 12000mil.

    Till problemet:
    Jag har senaste tiden uppmärksammat att bilen börjat ryka en hel del. Rykandet yttrar sig först efter ca 10 minuters körning. Alltså, direkt vid start, och efter första kilometerna ryker det ingenting.
    Det är endast när jag stannar till vid rödljus alternativt glider runt på en parkeringsplats i ytterst låg fart som röken märks.
    Röken är blå/vit. Röken är inte så pass tät att den kan mörklägga en hel gata eller så, men garanterat mer rök än vanligt.

    När bilen för ca två veckor sedan var inne på service noterade mekanikern att det fanns en del olja i tryckrör vid turbon och han påpekade att han trodde att turbon var på väg att ge upp.
    Dock, har de (saabexperten i Uppsala) tydligen bara bytt EN turbo på denna modellen tidigare. Och verkmästaren på BIVA i Uppsala ska tydligen aldrig ha behövt byta någon. Så jag har fått uppfattningen
    att det inte är allt för vanligt att dessa turbos rasar.

    Jag har införskaffat en ny turbo, men tänkte att innan jag lägger massa pengar och jobb på ett turbobyte, dubbelkollar med allt kunnigt folk här på forumet så det inte i efterhand visar sig att turbon var frisk.

    Tankarna glider iväg åt strul med vevhusventilation, ventiltätningar, oljeretur osv.

    Någon som har några tankar?

    Mvh
    Mattias

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Drar bilen någon olja eller vatten? I så fall ungefär vilka mängder?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Post

    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Drar bilen någon olja eller vatten? I så fall ungefär vilka mängder?
    Osäker på mängden, men jag antar att den drar olja då det var väldigt låg nivå på stickan när jag kollade senast.
    Kan kolla på stickan nu under natten (jobbar natt). Oljan blev ju bytt för två veckor sedan, så om det har försvunnit någon olja sedan dess
    blir det ju lätt att avgöra mängden.

    När det kommer till vatten så vet jag ärligt talat inte. Hur kollar jag det?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217
    Jag är beredd att hålla med att turbohaverier på 9-3: or är väldigt ovanligt. Har endast bytat EN sådan turbo...
    Å andra sidan är det ovanligt med vevhusventilationsproblem också.
    (Nåt som däremot blir vanligare nuförtiden är transmissionskedjeproblem på de tidiga 9-3: orna (-03 till -07))

    Kontrollera turbon innan du byter den. Axiellt glapp eller mycket olja i snäckan så är den slut.
    Kan ju vara så att medan oljan är kall och tjock så läcker den inte ut i turbon, men när den blir varm och tunnare så smiter den ut i lagringen.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av hellboyelvis Visa inlägg
    Kan ju vara så att medan oljan är kall och tjock så läcker den inte ut i turbon, men när den blir varm och tunnare så smiter den ut i lagringen.
    Detta har jag också tänkt på. Känns vettigt Får ta en titt på turbon i början på veckan.
    Vill passa på att tacka för snabba svar också!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Kollade oljenivån inatt.. Den ligger precis vid minimumstrecket. Olja fylldes på i samband med service den 20e december. Gissar att dom fyllde till maxstrecket då..? Så en hel del olja har försvunnit. :/

    Edit: skruvade loss röret mellan turbo och luftfilter. Fanns lite olja på väggarna i röret samt en liten liten pöl precis innan impellern. Tog en bild på impellern, som såg ok ut i mina ögon. Den gick att röra ytterst lite radiellt, men var stum axiellt. Borde vara ett gott tecken..? Postar bilden nästa gång jag sitter vid en dator
    Senast redigerat av oleander85 den 2014-01-12 klockan 01:20.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    En liten uppdatering igen.

    Har jämfört glappet i turbon med en annan turbo som jag köpte på skroten (gått 4000 mil). Glappet är identiskt.. Med andra ord; ytters lite glapp radiellt, inget glapp axiellt.

    Plockade bort insuget idag och bytte ut backventilen till vevhusventilationen, verkar dock som att det inte var något fel på den förra backventilen heller.

    Man undrar ju om det är något annat det kan vara utöver turbon... Nästa steg blir väl annars att byta turbon :S

    Bifogar bild på impellern.

    http://postimg.org/image/5f5s6vpeh/

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759
    Jag känner till två stycken fall på bilar med denna motor där en igensatt oljeretur från turbon har varit problemet, alltså Z20NET på en tidig 9-3 och en Opel Vectra C. Kan ju vara värt att kolla upp innan man byter turbo, dock så brukar det ryka en del då mest hela tiden (iaf på Vectran).

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Bytte turbon, och det var den som var tokslut!

Liknande ämnen

  1. Ryker och förbrukar olja NG9-3 2.0t B207
    Av jonntas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-08-03, 11:20
  2. Ryker under bilen
    Av sarajo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-17, 00:31
  3. Hjälp, det ryker i bilen?!
    Av Mizha i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 23:33
  4. bilen ryker massor och dör när man gasar på.
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-11, 14:14
  5. Bilen går dåligt ,ryker pyser osv.
    Av Saab_Björn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-23, 01:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •