Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Kungskobra på långnos TD04, projekt klipp och klistra...

  1. #1

    Kungskobra på långnos TD04, projekt klipp och klistra...

    Hej Hopp

    Jag har en 9-5 Aero -05 helt i originalutförande, förutom 2.5" catback avgassystem, som jag tänkte steg för steg när ekonomin tillåter modifiera för lite mer effekt. Min ide är att försöka kopiera receptet som Hirsch använder (dom borde ju vara experterna på driftsäker uppgradering), och siktar på 280 hk som första mål. Som ett första steg tänkte jag byta insugsröret till turbon (kobran) till ett med bättre flöde, och eftersom Hirsch-varianten inte går att få tag på blir det lite knep & knåp:

    Det är väl allmänt vedertaget att bästa insuget är Saab original Aero från MY06, dvs kungskobran, så jag har införskaffat en begagnad sådan från bilskroten. För att den ska få plats måste man ju ha ett kompressorhus med kort nos, antingen ett nersvarvat långnost hus eller ett hus från en kortnosad turbo. Jag övervägde detta men för att byta kompressorhus måste hela turbon plockas ur och isär och det är komplicerat, och jag kommer garanterat lyckas skada nån impeller, dessutom gillar jag att göra saker på andra sätt än man ska..

    Så, jag har en alternativ plan, som går ut på att kapa kungskobran strax nedanför anslutningen från dumpventilen, och ersätta den nedre kröken med en silikonböj, som klamras fast utanpå halsen på kompressorhuset, då får man en väldigt kompakt montering som flyttar kobran närmare turbon, och dessutom kan silikonböjen deformera sej det lilla som krävs för att få plats innanför vattenpump och diverse rör som är i vägen. Kobran har en omkrets på 200 mm där slangen ska anslutas och turbohusets hals är 70 mm i diameter utvändigt så en böj med 63 mm i ena änden och 70 mm i andra borde funka.

    Jag tänkte man kunde lägga en o-ring eller spiralfjäder av lämplig dimension i v-band spåret på kompressorhuset, som bildar en valk som hindrar att slangklämman glider av. Sen tänkte jag använda anslutningsflänsen från den bortkapade biten av kungskobran, och porta upp den till en tratt som gör inloppet till turbon lite mjukare, som en velocity stack, om nån fattar hur jag menar.

    Jag ska försöka rita lite skisser som visar hur jag menar, ville bara slänga upp iden så dom som vet kan skjuta ner den innan jag lägger för mycket arbete på det hela

    Tacksam för alla synpunkter
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  2. #2
    Superful skiss...



    - Återstoden av kobran i grönt
    - Kompressorhus i lila
    - o-ring i blått
    - silikonböj i grått

    Den fula röda cirkeln markerar ett potentiellt problem, påverkas flödet negativt av "hörnet" tro?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Jag gissar att din lösning är sämre än din originalkobra.
    OBS, endast en gissning!
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Går det ens att hitta en silikonslang med så snäv radie?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Wigglo, risken finns definitivt, men jag tror inte det. Kungskobran är enorm jämfört med den som sitter där nu, och silikonböjen får en ännu större area. Är det övergången till turbon som är problemet tror du?

    Hyvens, nej inte så snäv som på skissen, jag har ritat som en kratta... Men jag tror man kan hitta en tillräckligt snäv för att det ska få plats.

    - - - Uppdaterad - - -

    Och fem poäng till den som hittar den oavsiktliga ordvitsen
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  6. #6
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054
    Kanten vid inloppet till turbon är ju helt klart inte optimal ur flödessynpunkt, risken är stor att du kommer få turbulens och andra otrevligheter, luften som rusar ner genom böjen kommer att krocka i "väggen" och vilja studsa tillbaka. min åsikt är att ifall du ska köra med silikonböj så bör den kanten svarvas till mjuk radie, och då tycker jag personligen också att vet vore bättre med ett vanligt rör i ex. rostfritt mellan LMM-slangen och silikonböjen, självklart med alla anslutningar påsvetsade. och då blv det plötsligt ett stort projekt. så JAG skulle bytt kompressorhuset och kört med cobran original, men det är jag.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Varför skulle det inte gå att byta kompressorhus med turbon på plats? Jag har förvisso inte testat detta själv men så trångt om plats är det ju inte, även om det säkert är lite pill att få bort spårringen som håller kompressorhuset på plats.

  8. #8
    Konrad, jo kanten ser lite illa ut, men jag vet inte om den är katastrofal. Det är ju en impeller i en smal kanal som suger luft ur en betydligt större kanal (silikonböjens area är mer än 2.5 ggr så stor som inloppet i turbon). Det borde väl bli nån slags virvel in i turbon, och jag tror att det viktigaste är att kanten på inloppet är rundad och mjuk. Men jag vet såklart inte alls hur det blir, rätt komplicerat..

    SaabJohan, jo det går nog kanske att ta låsringen med en vinklad tång, (men det är definitivt trångt), men jag är lite orolig att jag ska råka skada turbinen om huset kärvar, och då är ju hela turbon skrot.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  9. #9
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Flöde är svåra saker...
    Frågan är om du får ett bättre eller kanske till o med sämre resultat med ditt förslag än ett original icke-kungskobra rör...

    Jag tror ditt jobb är bortkastat utan en kortnos. Det ger en mer gynsam radie in i turbon. Och det var väl det Saab ville åt?
    Varför skulle saab annars brytt sig om att byta turbo om de de kunnat kröka om röret så här??

    Men hur 17 såg Hirschs lösning ut??
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  10. #10
    Perr, tanken är att försöka komma så nära den riktiga kungskobran som möjligt, men utnyttja befintligt utrymme maximalt, siliconböjen kommer att ligga dikt an mot vattenpumpen tex, medans saabs lösning har en del frigång. Min är väl inte lämplig för massproduktion. Problemet är att jag kommer inte att veta hur bra min lösning är, det vet bara turbon...

    Jag tror Hirsch kobran helt enkelt är en lite större variant av den lilla kobran, bättre än original men sämre än kungskobran. Samma sak med Abbots och dom andra varianterna som finns på marknaden.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  11. #11
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Perr, tanken är att försöka komma så nära den riktiga kungskobran som möjligt, men utnyttja befintligt utrymme maximalt, siliconböjen kommer att ligga dikt an mot vattenpumpen tex, medans saabs lösning har en del frigång. Min är väl inte lämplig för massproduktion. Problemet är att jag kommer inte att veta hur bra min lösning är, det vet bara turbon...

    Jag tror Hirsch kobran helt enkelt är en lite större variant av den lilla kobran, bättre än original men sämre än kungskobran. Samma sak med Abbots och dom andra varianterna som finns på marknaden.
    Fast jag tänkte mest på den invändiga passningen mot turbon, man vill ju inte ha några kanter alls invändigt.
    Försök fixa en rörstump som passar mot turbon (kanske anslutningen från orginalröret som sedan svetsas med en "rörböj" som du ber en svets&smidesfirma skapa av lite bockad plåt och som sedan skarvas mot din kapade kungskobra med en kort slangbit.

    Har själv beställt en tvär 90 graders rörböj med två olika diametrar (2 tum in/3tum ut och med nästen ingen radie alls innerst...), den byggdes av två rullade plåtbitar.
    Känner du ingen som har ett vettigt cad-system? Då ritar du upp denna del i plåtmodulen lätt som en plätt, och sedan är det bara att platta ut cadmodellen och be någon skära ut, rulla ihop och svetsa ihop detta åt dig.
    (Jag har tyvvärr ingen pc längre annars hade jag kunnat gjort det åt dig i SolidEdge som jag behärskar, men det går med vilket cad-verktyg som helst, bara den har en vettig plåt-modul.)

    Kostade knapp nåt att få detta gjort svart hos den lokala svetsverkstaden.

    Och du får en rejält mycket snällare insida än ditt förslag ovan...
    Bara en tanke!

    Och tråden hette ju klipp o klistra :-D
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  12. #12
    Perr, jag förstår hur du tänker, men det hela landar nog i att hade det gått att göra en sån rörböj (som ger bra flöde åxå) så hade väl Saab gjort det.. har hört flera som säger att man ska göra en ganska lång konisk övergång från kobran till turbon, men så ser inte kungskobran ut, den är jättegrov genom hela böjen och smalnar sen av kraftigt precis innan turbon, fast med en radie där det skarpa hörnet är i mitt påhitt..

    Det lilla jag har läst om flöde och turbo ger att det är lite andra regler som gäller än för tex insuget på en sugmotor, man kan inte testa en kobra i en vanlig flödesbänk, om vi ville mäta hur bra olika kobror funkar skulle vi behöva montera dom på en td04 och snurra upp den i relevant varvtal, dessutom måste hela insugsapparaten inkl luftburk och snorkel vara på plats.

    Jag har faktiskt ett kortnosat kompressorhus liggande, så jag borde väl bara ta mej i kragen och montera det, men jag kan ge mej fan på att jag kommer lyckas paja turbon, är för fumlig för så ömtåliga grejer...
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  13. #13
    Hitatde en intressant bild, det är en iofs en gigantisk Borg Warner turbo för typ 1000 hk, men formen på insuget ser bekant ut..



    Jag tror tanken är att man ska ansluta en grov (5.5" i det här fallet) utanpå halsen på turbons inlopp, och det blir ju i princip samma geometri som på min skiss, fast större. Hmmm..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  14. #14
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Jag har faktiskt ett kortnosat kompressorhus liggande, så jag borde väl bara ta mej i kragen och montera det, men jag kan ge mej fan på att jag kommer lyckas paja turbon, är för fumlig för så ömtåliga grejer...
    Det ska en hel del till för att ha sönder något, tänk på att detta är prylar som snurrar med flera hundra tusen varv per minut så de är inte ömtåliga som ett ägg direkt.
    Passa dig bara när du ska plocka bort låsringen som håller kompressorhuset på plats mot coren för tappar man den när den är spänd kan man ha otur med personskador som följd.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  15. #15
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Precis vad jag tänkte på hur Hirsch har gjort det på 01-05 Aero eftersom dom svarvar inte kompressor hus ?

    Den röda delen svarvas av Saab eller andra trimföretag dom som väljer att använda kobran, medan i Hirsch fall blir det kvar och det gör väl helt enkelt att motor kan inte andas på samma sätt som original 260 hk Aero ?

    Så jag skulle tro att det är precis som kingback säger där Hirsch kobran är bättre än original men sämre än kungskobran..

    Med vänlig hälsning
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  16. #16
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Tidiga hirsch 300hk kit hade ju en helt annan snurra minns inte vad den heter, men när 06an kom ut så körde dom med orginal snurra dvs td04an med kungskobran till 300hk kitet.

    Sen måste nästan snurran ur för att byta kompressor del, det går att få bort den gamla men när kungskobran ska ner så finns det nog inte plats då det är TRÅNGT.

    Med tanke på jobbet du ska göra så är det nog enklare att skruva ur snurran och byta kompressor huset om du vill ha kungskobran.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  17. #17
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Tidiga hirsch 300hk kit hade ju en helt annan snurra minns inte vad den heter, men när 06an kom ut så körde dom med orginal snurra dvs td04an med kungskobran till 300hk kitet.
    305-310 hk kitt hade annat turbo så det förstår jag,men hur har det varit på 280 hk kitt där halvsats,ic och deras kobran användes ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  18. #18
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    305-310 hk kitt hade annat turbo så det förstår jag,men hur har det varit på 280 hk kitt där halvsats,ic och deras kobran användes ?

    Mvh
    Det kan ja inte svara på, något som var grövre men passa rakt på orginal snurran skulle ja gissa.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  19. #19
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Var det inte en T28 "något" i Hirsch 305(310hk?

  20. #20
    Ville bara uppdatera den här tråden och berätta att jag har krupit till korset och monterat det kortnosade kompressorhuset + kungskobran. Några reflektioner:

    - Det är trångt som fan runt turbon, alla jävla oljeledningar och vattenrör är ett helvete att få dit igen.
    - Det är totalt omöjligt att byta kompressorhuset med turbon kvar i bilen. Inte en chans.
    - Det är även ett sabla pill att få dit kobran på det korta kompressorhuset, jag fick ta bort övre skruven till wastegaten och vika undan den framåt för att få dit v-band klämman, och sen montera en extra kort skruv med kobran på plats.
    - Man måste ha en ny o-ring till kobran, den gamla töjer sej när man tar bort den från gamla kobran och blir för stor.
    - Det är hur enkelt som helst att dela turbon, och man får nog va rätt klantig om man ska skada turbinerna så det var det minsta problemet.
    - Man behöver en stor låsringstång av bra kvalitet för att ta bort kompressorhuset, det är en stor segersäkring som sitter där, man vill inte skjuta iväg den i nåns öga eller nåt. Jag har insförskaffat en sån tång så om nån vill låna är det bara att säga till.

    Jag kör fortfarande med original Aero 2005 programvara, så det märks väl ingen större skillnad, jag inbillar mej att turbotrycket kommer snabbare men det är säkert önsketänkande..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. Är det här en Kungskobra?
    Av aik i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-17, 16:49
  2. Svarva långnos->trubbnosturbo.
    Av Folke_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 20:15
  3. Kungskobra vs eftermarknadskobra
    Av T-REX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 19:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •