Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Monterat öppet luftfilter får inget pys ljud

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    boxholm
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Monterat öppet luftfilter får inget pys ljud

    Som rubriken lyder får inget pys ljud efter jag montera öppet luftfilter?Vad kan vara felet någon med samma problem? Det gäller en saab 9.3 2t 01 t7. och undrar även om en dumpventil återcirkulerande är något att tänka på? Hoppas på bra och snabba svar Mvh tompa

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    98
    "Felet" kanske är att det inte är tillräckligt med luft som släpps ut? Dumpventil har du redan, en återcirkulerande sådan dessutom.
    SAAB 900 Aero -90 Finbilen
    Audi S2 Coupé -91 Kulbilen
    SAAB 93 TTiD -08 Bruksbilen

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    boxholm
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Okej och vad innebär det annat luftfilter som gäller?och som jag har förstått så är ingen dumpventil relevant. Men kanske funkar att köpa en återcirkulerande men pys i vad vet jag? guida mig

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Tompan Visa inlägg
    Vad kan vara felet någon med samma problem?
    Vad är problemet? Att bilen går tyst och fint?
    Signaturlös

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    boxholm
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Jo det skulle man ju kunna tycka men jag tycker att just pys ljud är väldigt fint i örona smaken är som baken.har ju läst på lite och alla värkar ju få ut ett pys ljud förutom jag så man undrar ju. Mvh

  6. #6
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Kan du inte bränna en cd-skiva med pysljud då som du spelar upp när du gasar? Ner med rutorna och volymen på max..

    ....sorry
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Tompan Visa inlägg
    Jo det skulle man ju kunna tycka men jag tycker att just pys ljud är väldigt fint i örona smaken är som baken.har ju läst på lite och alla värkar ju få ut ett pys ljud förutom jag så man undrar ju. Mvh
    Okej, om din smak är som baken är det bara att käka ärtsoppa, då få du pysljud .......
    Signaturlös

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    boxholm
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Era svar är väldigt underhållande denna kväll sitter med ett stort leende men hoppas någon sitter inne på svaret ändå

  9. #9
    Du kanske har automatlåda?
    Signaturlös

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Tompan Visa inlägg
    Jo det skulle man ju kunna tycka men jag tycker att just pys ljud är väldigt fint i örona smaken är som baken.har ju läst på lite och alla värkar ju få ut ett pys ljud förutom jag så man undrar ju. Mvh
    Det står ju sugmotor under ditt namn (till vänster) och då har du ingen turbo. Detta är nog anledningen till att du inte får pysljud.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    155
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Det står ju sugmotor under ditt namn (till vänster) och då har du ingen turbo. Detta är nog anledningen till att du inte får pysljud.
    Du får ursäkta ifall jag är korkad som frågar, men det där är väl något som ändras allteftersom du postar fler och fler inlägg på forumet? Under ditt står det steg2 :-)
    Saab 9-3 TiD - 06, Saab 900 T16 "Aero" - 91, Saab 9-5 2.0T "T5 Biopower Aero" - 99
    Saab 9000 Aero - 97, Saab 9-3 "Viggen" - 00

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    boxholm
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Jag får be om ursäkt om det står sugmotor eller vad du menar relativt ny på sidan. Men kan försäkra dig att det är en saab 9.3 2t men jag har fått lite bra svar på annat forum så detta ska nog lösa sig tack för alla svar trevlig kväll till alla pysar(E)

  13. #13
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Pyser det inte har du nog inte tillräckligt med laddtryck...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    boxholm
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Jag laddar ungefär 0.7. men ska kolla påt idag

  15. #15
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Din motor har Trionic 7 vilket innebär att den har en luftmassemätare. Det innebär att man inte bör köra med såkallad atmosfärisk dump, vilket är den typ av dump som åstadkommer mest "pysljud".
    Din bil är helt enkelt inte byggd för att kunna pysa. Ett visst pysljud går att få ändå, men antagligen inte så mycket som du vill ha.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #16
    kolla så den funkar då?
    kanske sitter fast. Får du Så kallat turbo kvitter?
    Kolla så vakuum slangen är hel å sitter där den ska.

  17. #17
    Det finns återcirkulerande som låter som fan. Minns en polare hade en på sin s2 som nästan gav tinnitus när man stod brevid. Nu minns jag bara att det var en dahlbäck dump (som kostar två jävligt dyra lökar).

  18. #18
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850
    Låt killen va, så fort nån nämner öppet filter och pys ljud börjar tramset.
    Ja smaken är som baken , men vi alla vet att den är delad och vitt jag läser ser jag inte att TS ber om åsikt om ljudet är fint , coolt , eller töntigt!

    TS ville ha hjälp inte bli gnölad på...
    Varit medlem här nu i några år och sånt här dryg gnäll börjar reta mig lite.
    För det har inte med saken/tråden att göra.

    Starta en gnöl och gnäll tråd om pys/fräs/kvitter ljud på OT delen istället..
    Där kan dessa fjantiga kommentarer hållas.

    För inte gnäller ni på nån med röd tröja bara för att ni gillar blå?

    Klart slut!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  19. #19
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Seriöst...
    Man kan tycka vad man vill om pysljud eller inte pysljud. En del tycker det är fränt andra inte.
    Och jag själv föredrar nog dumpljud framför brölande japs-dämpare om jag tvingas välja.

    Men om man nu kör med orginal lågt laddtryck på kanske runt 0,6-0.7 så blir det inte jättemycket pysljud med bara ett öppet filter.
    Det är inte mycket lyft som skall ut då. Det var så jag menade med mitt inlägg.
    Högre laddtryck med kanske ett st1 så kommer det nog att låta tydligare. Dessutom ingen jätteinvestering längre...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    boxholm
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack så mycket purex men ärligtalat så tar jag inte åt mig något bara roligt att folk verkar lägga engeri på dumma svarJo jag har fått fram ett dovt pysljud nu får helt enkelt nöja mig med det tills vidare tack alla haters och med människor puss å kram // trodde man kundet racing!

Liknande ämnen

  1. Öppet luftfilter
    Av Woody i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 00:33
  2. Öppet luftfilter med t7
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-12-01, 13:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •