Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vevaxelgivare vs varvräknare - Saab 9-5

  1. #1
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120

    Vevaxelgivare vs varvräknare - Saab 9-5

    En polare ringde och undrade om jag hade en bränslepump till en 9-5'a (vet inte modell och årsmodell men typ 00-02 kanske). Men det hade jag såklart inte... tror jag.... till 9000 har jag två, men säkert inte samma till 9-5'an.

    Har inte haft en 9-5 så jag har ingen koll på dom.

    Menmen började förhöra honom och bilen hade dött bara rakt av. Över natten. Pumpen går inte!. En trasig pump beter väl sig lite knasigt i början. Det har iaf mina gjort.
    Tändkassett ok bör jag väl tillägga

    Började då att fundera på det här med vevaxelgivaren. Funkar det även så på en 9-5 att man kan felsöka lite genom att kika på varvräknaren? Dvs om den inte visar utslag vid startförsök så är det troligtvis givaren. Som i sin tur inte ger ström till pumpen?

    Ursäkta den dåliga infon om vad det är för kärra det rör sig om. Han har inte sån större koll själv. Han ska sms'a över chassinumret imorgon så att jag kan kolla upp i epc.

    Ha en bra kväll!

    /Hasse

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Det är ju ganska lätt att höra om pumpen går eller inte, speciellt om man fäller upp sittdynan i baksätet innan man vrider på nyckeln.
    Och jo, pumpen kan tvärdö sådär, been there, done that...

  3. #3
    Pumpen ska gå nån sekund när tändningen slås på.
    Signaturlös

  4. #4
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Om pumpen inte går så kan det ju även bero på säkring eller relä.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  5. #5
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Jo, fast nu gällde det väl mest om man kunde tyda ut om vevaxelgivaren var död om varvräknaren var död (som på andra modeller). Så slapp man först lixom felsöka pumpen, relä och säkringar.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Jo, fast nu gällde det väl mest om man kunde tyda ut om vevaxelgivaren var död om varvräknaren var död (som på andra modeller). Så slapp man först lixom felsöka pumpen, relä och säkringar.
    Om startmotorn har normal fart så ska varvräknaren lyfta från noll efter ett antal sekunder när det gäller T7-motorer. Gör den inte det så är något fel, ja.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Jo, fast nu gällde det väl mest om man kunde tyda ut om vevaxelgivaren var död om varvräknaren var död (som på andra modeller). Så slapp man först lixom felsöka pumpen, relä och säkringar.
    Om pumpen inte går är det väl bättre att felsöka den, istället för att felsöka vevaxelgivaren?
    Signaturlös

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Prova med startgas för att se om felet ligger på bränslesidan eller tändningssidan.
    /Johan

  9. #9
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om startmotorn har normal fart så ska varvräknaren lyfta från noll efter ett antal sekunder när det gäller T7-motorer...
    Tack tack för svar! Precis vad jag ville veta. Nu kan tråden låsas.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Jo, fast nu gällde det väl mest om man kunde tyda ut om vevaxelgivaren var död om varvräknaren var död (som på andra modeller). Så slapp man först lixom felsöka pumpen, relä och säkringar.
    Ja, det är ju jobbigt att lyssna om pumpen går i samband med att man ska kolla varvräknaren...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    69
    Är rätt säke på att det är samma pump på 9000 som de äldre 9-5orna. Också bytt pump då dotterns 9-5a bara la av efter att hon tankat, var pumpen som stendött, så pumpen kan sluta funka tvärt. Vevaxelgivaren brukar fungera vid kall motor och lägga av när motorn är varm, typiskt att bilen inte startar när man precis kört men sen går igång då den fått stå en halvtimme och svalna.
    Saab 9 - 5 2,0 t Arc 2002 Fruns bil
    Saab 9 - 5 Aero 2000 Dotterns bil
    Saab 9 - 5 2,3t 2001 40 000 milarn.

  12. #12
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo Visa inlägg
    Ja, det är ju jobbigt att lyssna om pumpen går i samband med att man ska kolla varvräknaren...
    Ja, det var värst vad j-vla svårt det här var?!?!?! Om pumpen EJ går och varvräknaren EJ rör sig! Är det då dags att kolla relät och säkringarna? Hmm han hör inte pumpen, då är det den som är paj. Jag anade oråd och slog ihop två flugor i en smäll... Men tydligen måste jag felsöka pumpen?.... Hmm...

    /Sur-Hasse
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Jag uppfattade det som att du inte tror att det är nåt fel på pumpen, men om den inte hörs under några sekunder när man vrider på tändningen utan att köra startmotorn så är det med stor sannolikhet nåt fel på pumpen.
    Sluta sura, byt pumpen om den inte hörs.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

Liknande ämnen

  1. Lustig varvräknare Saab 9000 -94
    Av Weggen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 23:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •