Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Handla bil med lånelöfte?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

    Handla bil med lånelöfte?

    Funderar på att handla en lite nyare bil. Men frågan är hur det funkar om jag får ett lånelöfte och åker och tittar på en bil hos en bilhandlare långt ner i södra Sverige, typ 100 mil bort. Det är ju inte så att man vill åka hem utan bilen för att lånelöftet ska realiseras till ett lån. Man vill ju inte åka dubbla resor. Hur funkar det?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Teckna lånet först, (ett lite större lån än du kommer att behöva), så får du pengar på kontot. Köp bilen, och gör sedan omedelbart en "extra amortering" där du betalar tillbaks överskottet.

  3. #3
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    "Lite nyare bil" Låter som typ max 2-3 år.

    En sån köper man med fördel hos märkeshandlaren.
    Det extra den kostar där får du oftast igen på riktig bra lån via "xxx-finans", riktigt bra försäkringspremier via "xxx-färsäkring" om du finansierar via xxx-finas o.s.v. Och de lånen får du medan du väntar. (Bilen blir ju säkerhet....)
    Så då behöver du bara låna i föväg till en ev handpenning om du inte har den själv.

    T.ex fick jag 2,95% i ränta på min Audi jag köpte senast.
    Lägger jag ihop det jag betalar i lån+försäkring så finns det ingen fristående bank+fristående försäkring som ens är i närheten lika billiga.
    Dessutom fick jag ju på min Audi 12 mån "audi approved = nästan samma som nybilsgaranti", tack för den.

    Samma finns på Vw, BMW, Volvo, Toyota och de flesta andra stora märkeshandlarna....


    Och som sagt, även om du handlar hos en icke märkeshandlare, så har de oftast ganska bra lån du kan ta direkt på plats hos dem, se då till att bara ha handpenning med dig. T.ex tillgängligt på ditt bankkort.

    (Se bara till att din köpgräns höjs, så du inte står som jag som skulle köpa min cabbe cash med kortet för många år sen (typ 150-160.000), och fick till svar "uttag medges ej" kl 15.45 en fredag, flera mil hemifrån...
    Jag lyckades då ringa banken och eftersom jag känner folk där gick de med på att höja köpgränsen så att kortköpet gick igenom. Puh...
    Sånt är enklare om man gör innan man åker alltså :-D

    Lycka till med bilköpet.
    Senast redigerat av perr den 2014-01-08 klockan 18:37. Anledning: rättstavning
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Tänk på att många bilhandlare inte tar emot betalning för en dyrare bil via bankkort. Detta då de får stå för höga avgifter för transaktionen.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Tänk på att många bilhandlare inte tar emot betalning för en dyrare bil via bankkort. Detta då de får stå för höga avgifter för transaktionen.
    Jag vet inte ifall de har ändrat reglerna eller ifall olika handlare har olika avtal. Vid de senaste bilarna som jag eller nära anhöriga har gjort så har handlaren velat ha betalt via bankkort. När vi har frågat efter något bankkonto att sätta in pengarna på så har de sagt "Kan vi inte ta det med bankkort istället. Det blir mycket enklare för oss då".

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av mr Magic Visa inlägg
    Jag vet inte ifall de har ändrat reglerna eller ifall olika handlare har olika avtal. Vid de senaste bilarna som jag eller nära anhöriga har gjort så har handlaren velat ha betalt via bankkort. När vi har frågat efter något bankkonto att sätta in pengarna på så har de sagt "Kan vi inte ta det med bankkort istället. Det blir mycket enklare för oss då".
    Precis så det gick till när jag var med en kompis och hämtade bil på bilfirma för ett par år sen, bilen betalades med ett Visa-kort utan kredit. Fick dra kortet flera gånger för terminalen klarade bara av 99,999kr....

  7. #7
    Det verkar variera ordentligt mellan olika bilhandlare. När jag år 2010 köpte bilen i signaturen ville de inte att jag använde kort. I stället fick jag bilen utan att betala och gjorde en överföring direkt till bankkonto senare på kvällen ...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    2 sista bilarna på firma har skett med banköverföring med tanke på kostnaderna för bankkorten. Dom senaste privata likaså.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    skillnaden på korten är att det både finns bankkort kopplade till kontot direkt och då går det bra. Rena kreditkort där man får faktura på köpet är förenat med större kostnader för handlaren, då brukar de säga nej rent generellt eftersom de inte vet vad du har för kort.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    Har du en lokal bank? Så länge du håller dig i sverige och under kontorstid finns väl din bank även där du ska handla bil.
    Fredrik J

  11. #11
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Alla seriösa handlare tar kort.
    Handlare som inte tar emot bankkort kanske man inte borde handla hos. Bara en tanke...

    "För dyrt" kan ofta vara samma sak som "svårt att inte redovisa pengarna korrekt" men nu vill jag inte dra alla över en kam. Eller jo, kanske...

    Men är man sugen på en bil kanske man skiter i såna saker.
    Lite som när man får bilen heltvättad in/utvändigt för 99 kr.
    Varför skulle jag bry mig om anställningsvillkoren för de som gör jobbet, bara det blir billigt för mig så skiter jag i andra.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    De handlare jag köpt nya/nyare bilar av de senaste åren har varit Bendt Bil i Halmstad, Kungsbacka Bilcentrum i Kungsbacka, samt Roy Andersson Bilbolaget AB i Uddevalla. Ingen av dessa har velat genomföra köp via kortbetalning. Dessa får väl anses vara hyggligt seriösa bilhandlare, om en bilhandlare nu kan vara seriös . När jag frågade varför, så var det, om jag minns rätt 2% (kan ha varit mer), i avgift på transaktionsbeloppet. Å visst, när det handlar om några hundra tusen för ett köp så blir dessa små procentsatser också pengar. Någon ska ju betala dessa 5-6-8tusen kronor om det nu skulle vara 2%, det blir ju i slutändan kunden som får göra det.

    - - - Uppdaterad - - -

    Vill bara poientera att jag inte försvarar handlarna, men jag kan förstå "problematiken". Däremot är bankerna & kortutfärdarna skurkar som snor åt sig rejält på alla plan.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    Handlar det om 2% är det ju bra betalt på att pallra sig ner till banken och hämta en växel istället. Det har jag gjort de gånger jag handlat bil. Både hos handlare och privat. Tycker visserligen att det borde finnas ett smidigare sätt nu i e-legitimationens tidevarv. En elektronisk bankväxel t.ex. Som handlaren kan se genom sin bank och som jag frisläpper på plats med bankdosan.
    Fredrik J

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    De senaste köpen jag har gjort hos bilhandlare så har penga transfern gjorts genom att jag överfört via min internet bank, på plats genom att ha lånat säljarens dator, & sedan skrivit ut ett transaktionskvitto. Alla har varit nöjda med detta.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Det ordnade sig då jag fixade färdigt lånet innan jag for och tittade på bil.

Liknande ämnen

  1. Vad handla i USA?
    Av Prodigal_Son i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-16, 10:23
  2. Handla.
    Av vette461 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 15:48
  3. Vad ska man tänka på när man ska handla NG9-3 Cab?
    Av Zed82 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 08:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •