Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hur ofte byter ni kylarslangar?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Hur ofte byter ni kylarslangar?

    Eller gör ni det över huvud taget inte i förebyggande syfte?

    Jag ägde tills nyligen en 40 år gammal BMW som jag körde 75.000 mil med innan jag sålde den. På den bytte jag alla slangar mellan var 5e och var 10e år för att vara säker på att de inte skulle börja läcka eller gå sönder.

    Min og9-3 är nu 14 år och jag har ännu aldrig bytt någon kylarslang!
    Hur länge kan jag köra med slangarna innan risken för problem börjar öka?

    Per L

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217
    Kan ärligt säga att jag ALDRIG i min livstid har bytt några kylarslangar i förebyggande syfte, känns lite overkill då de nästan aldrig går sönder.

    Vacuumslangar däremot...

  3. #3
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Vacuumslangar och backventiler gillar att gå sönder på SAABar..... Dom kan man nästan byta vid varje oljebyte typ.... :P
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Byter man vakuumslangarna till siliconslangar, så är det ett engångsjobb:
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/un...g/vakuumslang/

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Jodå, vakuumslangar och backventiler har jag bytt! Men siliconvarianten verkar vettig! Det blir det vid nästa byte!

    Du hellboyelvis skriver att "...de nästan aldrig går sönder" vilket ju är bra men frågan är om jag blir nöjd med det för enligt "lagen om alltings jävlighet" så kommer det i så fall förstås hända mitt i natten, i full snöstorm och i djupaste smålandsskogarna!

    Vet du vilka slangar som ligger risigast till och som man behöver ha extra bra koll på?

    Per L
    Senast redigerat av Per L den 2014-01-08 klockan 14:38.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Vad har du tänkt byta till? Saab original? Jag tippar på att dom är dom enda som har likvärdig livslängd. Om du river bort fungerande men gamla slangar mot eftermarknads nånting av låg kvalitet så riskerar du att skapa problem du inte hade fått annars. Jag har meckat og900 mkt och i princip aldrig råkat på eller bytt en slang för kylarvatten. Låt det vara en del av service-rutinen att kika på dom istället, kika efter sprickor mm och om du hittar nåt så byt, inte annars. Ej original gummi-produkter är ofta dåliga. Silikon vet jag inte något om, det kanske är skitbra livslängd på dom? Då kan det ju vara värt nåt sånt där kit som säljs, men jag tror fort det är onödiga pengar. Det är så mkt annat som kan rasa den där vinterdagen i skogen än just kylarslangar.
    MEDLEM 7032.

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Var det inte på ng900 (eller og9-3) som det var en övre kylarslang brukade spricka på? I övrigt har jag inte varit med om några kylarslangar som gett upp.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Övre slangen sprack en gång på min ng900 2,3i. Det är enda bilen det hänt mig på under 25 år som förare; och dessutom sprack den långsamt och odramatiskt - man hann märka att det droppade och ångade lite, långt innan det läckte så fort att det var någon fara.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    jag har 25 års skruvande bakom mig på allt möjligt och de enda bilar jag har bytt slangar pga att de brustit är övre slangen på volvo 740/940 och sen Saab NG900, både till kylare och elementet. I övrigt har jag inte märkt att de skulle vara dålig kvalitet på dem.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Det är nog mycket möjligt att jag sysslade med "overkill" på min gamla BMW (40 år, 75.000 mil) men resultatet blev i alla fall tillfredsställande i den meningen att jag bara en gång blev stående och inte kunde komma dit jag ville. Det var när kardanaxeln gick av pga utmattningsbrott vid en svets och jag bedömer det som mycket svårt att upptäcka sådant i tid.

    Men jag gör nog i alla fall som ni föreslår med min SAAB. Låter slangarna sitta kvar och håller koll på dem då och då och hoppas att jag hinner upptäcka problem innan det blir akut.

    Per L

  11. #11
    Det är nog bättre att byta tändkasset, bensinpump och vevaxelgivare i förebyggande syfte, om man vill öka driftsäkerheten.
    Signaturlös

  12. #12
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163
    Vad hände med BMWn?
    /Johan

  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Jag har fått en spräckt kylarslang på en 900 S, lär nog aldrig ha gått sönder om det inte hade vart för att det var ett jävla tryck i kylsystemet pga dålig toppackning. Det var den övre slangen mellan termostathus och kylare, det blev en spricka på 5cm precis i riktning mot fördelarlocket så bilen gick inte så bra...

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Tändkassetten byttes av SAAB för runt 5 år sedan. En komplett bensinpump och vevaxelgivaren ligger hemma och skall bytas så småningom.

    BMWn (en 3.0S -72) körde jag som bruksbil till förra året då jag sålde den. Det var en fantastisk bil som aldrig krånglade. Fast det gick förstås åt rätt mycket förebyggande underhåll och jag kände att jag hellre ville lägga ner denna tid på min VOLVO P1800 -63. Och så står det två bilar till och väntar på "åtgärder".

    Så SAABen vill jag helst lägga ner så litet tid som möjligt på. Om man bortser från att det ligger en Al IC och väntar på montering samt att det åker in och ut litet olika mjukvaror i motorelektronikboxen.

    Per L

Liknande ämnen

  1. kylarslangar 9-5
    Av Waller90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 03:26
  2. ang kyltryck, hårda kylarslangar vid hög effekt
    Av sleepy86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-08, 20:42
  3. Kylarslangar!?
    Av WELiN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-07, 18:46
  4. Kylarslangar hur får man bort dom lätt?
    Av PinnE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 17:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •