Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Kupebelysning fram ur funktion, ej säkring/lampor

  1. #1

    Kupebelysning fram ur funktion, ej säkring/lampor

    Har en saab 9-3ss -04.

    I dagarna slutade kupebelysning fram att lysa, bak lyser den. Säkringar och lampor kontrollerade.

    Sedan tidigare är det konstaterat att BCM-modulen bränt en krets som styr automatiken till att belysningen skall tändas när man öppnar dörren, pga överbelastad "låsmotor" till tanklocket.


    Någon som upplevt samma gällande halvt fungerande belysning?

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Ett fåtal bilar har haft problem med låsmotorn till tanklåset, om inte transientskyddet i motorn är OK så kommer BCM:en att gå sönder förr eller senare. Och då lägger innebelysningen av. Det enda som hjälper är att byta tanklåsmotorn (och BCM om innebelysningen redan gått sönder). Observera att man kan inte se om transientskyddet är trasigt, det är en skyddsdiod på motorn som kräver mikroskop för att se om det är trasigt. Motorn upplevs fungera precis som vanligt.

    Mvh
    Henrik

    - - - Uppdaterad - - -

    Synd att du inte har en MY07 eller nyare bil, då hade jag haft en BCM till dig.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Ett fåtal bilar har haft problem med låsmotorn till tanklåset, om inte transientskyddet i motorn är OK så kommer BCM:en att gå sönder förr eller senare. Och då lägger innebelysningen av. Det enda som hjälper är att byta tanklåsmotorn (och BCM om innebelysningen redan gått sönder). Observera att man kan inte se om transientskyddet är trasigt, det är en skyddsdiod på motorn som kräver mikroskop för att se om det är trasigt. Motorn upplevs fungera precis som vanligt.

    Mvh
    Henrik

    - - - Uppdaterad - - -

    Synd att du inte har en MY07 eller nyare bil, då hade jag haft en BCM till dig.

    Dumt! Men blir till att byta den nu, har överlevt utan automatiken men nu är det för jobbigt.
    Men är det så att man måste gifta ur nuvarande BCM-modulen innan jag monterar ur den fysiskt, för att slippa strul senare?

    Btw. Vet du om -07 förarstol med minne passar att byta ut mot min -04 elstol utan minne? (Bilen bestämde nämligen sig för att grilla hål i skinnet i samma veva som belysning gick)

Liknande ämnen

  1. Säkring går sönder vindrutetorkare fram 9-5 M06
    Av MrMonza i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-11-08, 18:25
  2. 9000 positions-lampor ur funktion?
    Av nitro87 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 01:37
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-20, 00:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •