Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: effekt 413hp 532nm moddad b205r, varför inte mer?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    12

    effekt 413hp 532nm moddad b205r, varför inte mer?

    motorsetup:

    b205r
    t7 topp, mirad och portad hos maptun
    t5 kammar (240/8.65)
    t7 packning
    JE kolvar
    Verdistakar
    -06 aero inloppsrör
    GT3071r bb med 64ans avgashus
    1200cc bosch motorsport inj
    Walbro GST450 lph pump
    3" avgas hela vägen inkl dp utan kat.
    större hel alu IC
    4" AEM insugsfilter

    jag har egen dyno och styrsystemet är original T7
    mappen är gjord med en -06 biopower bin. fil på E75 bränsle
    allt funkar kalas utan några felkoder, misständningar eller knack.
    jag körde först med rekommenderat 0.8 gnistgap, men fick misständningar på höga laddtryck i dynon. så jag provade att gappa ner till 0.6 och det funkade bra.
    den svarar ingenting på ökad eller minskat, verken tändning eller bränsle och den ligger riktigt fint på lambda. Men jag får ladda alldeles för mycket för att få ut effekt tror jag.
    motorn omsätter 1550 mg/c på max effekt och dalar ner till 1500 innan varvstopp
    Laddtrycket är bra uppstyrt där alla pids används och det rampas upp snyggt till 1.8bar på slutet. Den håller laddtrycket fint och har även momentbegränsat dom 4 första växlarna (har 6vxl f28 )
    Bilen är jättetrevlig att köra och eldar inte massa däck åt kråkorna trots så pass högt vrid och effekt (413hk, 532nm) den lämnar ca: 500nm från ca: 3250rpm till 6350 (varvstopp) och effekt kurvan ser ut som på en vass sugmotor precis som jag vill ha det (körbart)

    jag är ganska ny på saab trimm, så därför ställer jag gärna lite "dumma" frågor här.

    bränslet är ju väldigt overkill i mitt fall det vet jag. Men det är för att jag hade hoppats på att kunna krana ur 500hk med detta lilla avgashuset och sen kanske byta det till ett större för att hämta lite till.
    det är org pumparmatur som jag moddat för den nya pumpen, org rör/slangar fram till railen. Det är även org kablar till pumparmaturen. Men som ovan beskrivs så verkar ju bränslet räcka till.
    insug, spjäll, alla relaterade givare, sonder osv är standard. röret mellan spjäll och IC är original, grenrör är standard.
    kammarna är kontrollerade, dom står rätt och kedja/drev är frisk. kammarna står en liten aning advance...men i detta fallet så ser jag det som en fördel.
    jag har inte mätt med EGT eller mottryck ännu.. men jag tycker inte att avgashuset ska sätta stopp redan...det ska tilläggas att jag visuellt sett har väldigt kalla avgaser så jag tycker inte att det tyder på något för högt mottryck ännu.
    egentligen skulle den kanske ha ännu rappare kammar? men jag tycker ändå att det borde gå att få ur lite mer med dessa? kan det vara så att dessa kammar tycker bättre om att jobba lite längre bak i registret, att om jag rampat upp laddet tidigare? så motorn peakar tidigare? (nu har jag max effekt strax innan varvstopp) och max vrid mitt i registret.

    är det någon som har lite bra inputs att hjälpa mig med i min idétorka?
    vad tror ni är flaskhalsen?

    som newbie på saab tror jag på kammar, spjällhus, ic-rör till spjäll som rimliga flaskhalsar?

    fråga gärna mer om jag kanske missat någon info som kan va av intresse.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    31
    Hej!

    Vad har du för "limiters" dvs begränsningar i mjukvaran?
    Har du Open SID aktiverat? Dvs kan du se en mängd värden i displayen? Då kan du också se vilket "börvärde" du ska ha på luftmängden vid ett visst pedalläge.
    Vad har du för laddtryck?

    Är det du själv som trimmat/gjort programvaran eller har du köpt det färdigt?

    Jag hade också problem med ryckningar ett tag. Jag gjorde först rent luftmängdsmätaren vilket hjälpte en hel del men en del ryckningar kvarstog. Jag köpte då en ny tändkassett vilket gjorde att resten av ryckningarna försvann. När jag gjorde rent lmm tog jag isär den och gjorde rent den försiktigt med en tops och en speciell vätska för rengörning av lmm.
    Senast redigerat av Davan76 den 2014-01-06 klockan 12:03.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171
    Jag skulle gissa på att det är inloppsröret ihop med kammar som bromsar.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    12
    ja, kör open sid, mest som redskap när vi mappar, det ger en bra indikation på hur sprutet lamdareglerar annars tycker jag bättre om att logga dynokörningarna
    börvärden, pedal och spjäll funkar fint.
    har höjt "alla" begränsningar och "fuskar" förbi max moment då där annars inte tillåts så här mycket.
    1,8 bar laddar jag på slutet.
    ja, när jag fick bilen så gick den på bensin. den var då mappad av annan firma och skulle lämna 420hk och 600nm...jag bromsa den då till 328hk och 440nm.
    mappen såg katastrofal ut, flera laddtrycks pids var nollade..ibland skenladd, laddpekar väldigt svårkörd och tråkig upplevelse... closed loop på laddtryck. och när den kände knack så gick den in och kompensera med mer laddtryck och mer tändning och massa andra kul fenomen.
    ja, jag och en polare har kalibrerat den, vi utgick från en biopower mapp avseende bränsle och tändning för att ha nått att börja med.
    jag har absolut inga ryckningar...bilen går som sagt hur finns som helst ligger på lamda 1 på låglast och väldigt nära på dellast. på laddtryck liger den på 0.9 till 0.8 på slutet.
    jag har däremot inte satt ihop maskin själv...det är tidigare ägare som gjort. jag har bytt pump och spridare samt att jag sitter och optimerar mjukvaran därefter

    QUOTE=Davan76;1280014]Hej!

    Vad har du för "limiters" dvs begränsningar i mjukvaran?
    Har du Open SID aktiverat? Dvs kan du se en mängd värden i displayen? Då kan du också se vilket "börvärde" du ska ha på luftmängden vid ett visst pedalläge.
    Vad har du för laddtryck?

    Är det du själv som trimmat/gjort programvaran eller har du köpt det färdigt?

    Jag hade också problem med ryckningar ett tag. Jag gjorde först rent luftmängdsmätaren vilket hjälpte en hel del men en del ryckningar kvarstog. Jag köpte då en ny tändkassett vilket gjorde att resten av ryckningarna försvann. När jag gjorde rent lmm tog jag isär den och gjorde rent den försiktigt med en tops och en speciell vätska för rengörning av lmm.[/QUOTE]

    - - - Uppdaterad - - -

    menar du inloppsröret mellan LMM och turbo? det sitter ju -06 aero rör på den...men det räcker inte kanske? eller menar du plaströret till spjället?
    kammar ska räcka enligt min kollega på jobb som har enormt mycket erfarenhet av dessa bilar. Men jag är själv lite tveksam, fast jag har ju 0 erfarenhet av sabb i denna aspekten. Tittar man på maptuns kundbilar, så kan man ju överlag säga att samtliga av dom lite effektstarkare bilarna åker med avsevärt vassare kammar, vi pratar 260-270 grader med typ 9.5 i lyft. För mig låter det mer rimligt till en så här "lågvarvig" turbomaskin.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Jag skulle gissa på att det är inloppsröret ihop med kammar som bromsar.

    M.V.H.

  5. #5
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    544
    Medlem#
    7358
    Jag har ingen koll på siffror och så men just hårdvarumässigt så var min första tanke som Andreas Plars skriver, inloppsrör och ev. kammarna. Men även standard grenrör kanske..?

    Är det grenröret med T25-fläns? För på 9000 vet jag det brukar pratas om att original T25-grenrör begränsar vid 450hk, och det är grövre utlopp på de än på de nyare grenrören som sitter på B2X5 motorerna.

    En vän körde med en GT3071R fast 0.86 avgashuset för några år sedan, original kammar, inloppsrör och grenrör (9000 grenrör) och fick ca. 450hk/580nm. Han bytte sedan till extraktor och grövre inloppsrör men fortfarande original kammar och åkte och finjusterade mappen hos samma kille och fick då 440/620nm, med bättre körbarhet.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    12
    ja, det sitter t25fläns. många andra åker ju med detta på b2*5 motorerna med höga effekter.
    nu har jag inte mätt mottryck ännu. men om det vore därför så tycker jag att grenrör och avgashus åtminstonde borde vara typ helt rödglödgat eller visuellt märkbart.
    samma med inloppsröret. det är ju som sagt 06aero..det använder många andra oxo. eller menar ni ic röret i plast till spjällhuset?
    effekten jag har är ju mätt i bänken. jag har kört den över 60mil på rullarna och provat en massa olika mjukvaruförändringar.
    finns det någon som har en b205 med liknande "riktig bänkad" effekt.
    för mig känns det som att inte motorn vill svälja...jag får ladda alldeles för mycket för att få ut effekt i den.
    det enda den svarar på är ladd just nu. Så därför undrar jag vad det är hårdvarumässigt som kanske begränsar den?
    annars får jag bjuda hit en effektstark b2*5 bil för gratis bänkning för att utesluta olika mätningar
    Det är kanske bra som det är? jag tror turbon har mer att ge men då behöver den ha oxo. En egt givare hade bevisat det svart på vitt.

    - - - Uppdaterad - - -

    den är ju körd på vinter etanol nu (e75) när e85 kommer igen till våren så tror jag man kan ge den 1grad tändning till och kanske 10hk? men det känns ändån lite för lite.. eller?

  7. #7
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    544
    Medlem#
    7358
    Min vän körde för övrig på bensin med i och för sig. Men han laddade strax över 2bar med...

    Ja det plaströret från ic till spjäll var det jag tänkte på i alla fall. Inte alltför grovt.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    275
    Hej.

    Förutom kamaxlar så har vi nästan samma hårdvara. Största skillnade är väll att jag kör med T5. Vi lyckades få ut 450hk / 540nm på 1,5bar, sedan räckte inte soppan till med mina gamla 875cc. Har nu införskaffat Bosch EV1200cc. Effekten är uppmät i en Rotortest.

    - - - Uppdaterad - - -

    Glömde. Bränslet är E85

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171
    Jag tror inte att grenröret begränsar jättemycket, det är lite bättre pulsmässigt än de gamla t5/T25/T3 grenrören. Men som sagt inte jättegrovt men bör inte strypa massa i ditt fall.
    Inloppet till turbon ären ökänd akilleshäl på T7 motorer. Det du har är anpassat till en liten TD04 med litet inducermått...
    Hur har du löst övergången där? Vet att det är svårt att få det lika superbt som på 9000 men om jag hade en T7 motor så skulle jag lägga krutet där i första skedet.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Nurmi Visa inlägg
    Hej.

    Förutom kamaxlar så har vi nästan samma hårdvara. Största skillnade är väll att jag kör med T5. Vi lyckades få ut 450hk / 540nm på 1,5bar, sedan räckte inte soppan till med mina gamla 875cc. Har nu införskaffat Bosch EV1200cc. Effekten är uppmät i en Rotortest.

    - - - Uppdaterad - - -

    Glömde. Bränslet är E85

    tjena. perfekt med sådan referens. jag tjuvkikade lite på dina bilder och såg att du har bäde grövre inloppsrör och ic-spjäll rör. samt att du har aningen mer lyft och duration än mig..
    men jag tror att jag bör klara lite till med dagens kammar, det borde va mer att flytta upp registret o varva mer om jag uppgraderar. Hur mycket varvar din motor?
    och som sagt, jag har kanske 10hk till på e85.
    ska man snickra rören själv eller är det prisvärt att köpa nånstans?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Jag tror inte att grenröret begränsar jättemycket, det är lite bättre pulsmässigt än de gamla t5/T25/T3 grenrören. Men som sagt inte jättegrovt men bör inte strypa massa i ditt fall.
    Inloppet till turbon ären ökänd akilleshäl på T7 motorer. Det du har är anpassat till en liten TD04 med litet inducermått...
    Hur har du löst övergången där? Vet att det är svårt att få det lika superbt som på 9000 men om jag hade en T7 motor så skulle jag lägga krutet där i första skedet.

    M.V.H.
    jag ska absolut slå ett öga där. det är som sagt inte jag som har satt ihop motorn. Denna bil har jag fått som ett inbyte och såg en chans att lära mig mer om t5 och t7 motorstyrning.
    därför har jag bara uppgrederat prylar som berörs av ett bränslebyte då jag fått info om att allt annat utom avgashus ska stå pall för närmre 600hp

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    275
    Max effekten kommer runt 5500-6000 RPM och varvstoppet ligger nu på 7000 RPM

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    12
    precis. din kommer 1000 rpm senare än min och ger lite mer på slutet, samt att det är bättre nytta att varva din maskin längre.
    men den såg väldigt fladrig ut både effekt och vrid. har du trubbel med laddtrycksstyrningen? jag ska se om jag kan lägga upp mina kurvor

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    12

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    275
    Jo. Den var väldigt fladdrig på toppen. Det är löst, fick tyvärr inget papper på det.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    12
    kanon, jag tror jag fick svar på lite frågetecken, jag återkommer med resultat

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 281
    Fegat med tändningen? :-)

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 949
    Inloppet till turbo är alldeles för klent. Mät i röret och se om du får undertryck = luftbroms.
    Tändningen på fullast med E70-E85 på istortsett alla B20X motorer landar mellan 15-20grader, där har du säkerligen fegat lite, många gör det som kommer ifrån andra styrsystem och motorer, och framförallt när man mestadels mappar bensin. Normalt på BF98 på WOT brukar ligga på 5-10grader.
    Kammarna ska räcka till några kusar till, men optimalt med setupen borde vara 9.6mm 268duration samt justerbara kamdrev.

    Undvik också ET0 mjukvaror när du mappar etanol, då knackdetekteringen är alldeles för len och till och med obefintlig. Kör med AF0 mjukvaror istället, dessa är inte i beta stadie som ET0.

    Du borde landa på ca 1800 Mg/C med lilla avgashuset, kanske aningens högre. Med 0.82 hamnar du över 2000Mg/C om du även har stora inloppet på turbon.
    Senast redigerat av gazer3312 den 2014-01-08 klockan 22:08.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    12
    japp, jag får prova mäta upp det röret, jag har bara tagit det för givet eftersom jag fått instruktioner om att det ska vara fullt tillräckligt.
    som jag skrev ovan så svarar den ingenting på ökad tändning. jag ser ingen mening att köra hög tändning om man inte får ut effekt på det. jag börjar med inloppet, det känns mest logiskt. tack för svar

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    12
    jag kör denna mjukvara:
    EH0BY6AO.567

    här är tändmappen:

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 949
    Är inte en BioPowermjukvara, och din tändmapp på låglast är låg, och allmänt låg. Har du mätt EGT?
    Här är en snäll tändmapp för TD04 E85 Steg 3

    Tänk även på att spikdetektionen och missfire avkänningen inte stämmer när du kör med en bensinmjukvara, då det i BioPowermjukvarorna ligger en multiplier faktor på avkänningarna när etanol kan avkännas.
    När du väl kör med en ren BioPower mjukvara, måste du låta den göra första adaptionen av etanol själv, annars hoppar inte E85 tändmappen in, utan den går på bensintändning. När första adaptionen är gjord rycker du ur orginallamdan, så ej denna är med längre, så att den läser endast ifrån bränslemapp.
    Vridet du har mätt upp, skvallrar om låg tändning, du borde ligga närmare 600nm eventuellt högre, kan även bero på att du leanar med E85, men där antar jag att du vet var du ska ligga.
    Senast redigerat av gazer3312 den 2014-01-12 klockan 15:18.

Liknande ämnen

  1. varför ketchup effekt?
    Av Daniel_hbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-07, 10:35
  2. B205R ---> B2X4 och biopulver/mer effekt. Bra koncept?
    Av JPR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 18:44
  3. tappar effekt.. Varför??
    Av Pellepennan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-09, 13:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •