Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Lever sitt eget liv och laddar ur batteri NG9-3 Diesel

  1. #1

    Får inte igång motorn på Saab 9-3

    Tjena!

    Jag satte mig i min Saab 9-3 2007a och skulle sätta igång bilen.

    Det fungerade inte jättebra, först så började lysena där fram blinka som hej kom och hjälp mig, sedan så blinkade displayen lika mycket.

    Därefter så får jag "Antisladdsystemet är ur funktion". Sedan fick jag "Ljusanläggning ur funktion".

    Radion startade om sig, och något på displayen startade om sig.

    Sedan så låste sig bilen fram och tillbaka två gånger av sig själv.

    Motorn får jag inte igång öht.

    Vad kan det bero på?

    P.S Jag har haft bilen i 5 dagar

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Får inte igång motorn på Saab 9-3

    Dåligt batteri, ladda eller kolla det
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Re: Får inte igång motorn på Saab 9-3

    Säger som ovanstående, batteriet alla gånger.

    Om batterispänningen är för låg så vevar inte ens NG9-3 runt startmotorn & så blinkar det som rena jävla Gröna Lund.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  4. #4

    Re: Får inte igång motorn på Saab 9-3

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Säger som ovanstående, batteriet alla gånger.

    Om batterispänningen är för låg så vevar inte ens NG9-3 runt startmotorn & så blinkar det som rena jävla Gröna Lund.
    Var precis det som hände, hela jävla Gröna Lund hade förflyttats till min bil.

    Hastighetsmätaren levde sitt eget liv. 120, 240, 120, 40. 0.

    När jag skulle starta bilen så blev de bara "Tick, tick, tick, tick".

    Det konstiga är att när farsan kom med startkablar, så åkte den iväg fint. Dock sedan när jag körde så började motorlampan lysa.

    Sedan när jag parkerade, stängde av motorn (som dock inte gick igång utan startkablar), och satte på bilen igen, då startade den. Prövade dock inte att köra iväg.

    Hoppas detta täcks på en garanti, trots att den är begagnad.

    Edit: Kan även påpeka, att innan detta hände, när bilen rullade på fint, så fick jag en varning först att högra bromsljuset var ur funktion, och sedan efter det, när jag stängt av bilen och satt på igen, vänster bromljus är ur funktion, men då rullade bilen.

    Vad kan det tyda på?

  5. #5
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120

    Re: Får inte igång motorn på Saab 9-3

    Generatorn!! Den laddar inte.

    Hade detta fel på tjänstebilen (Mercedes). Allt lös och blinkade. Ställde kärran på laddning över natten, och kom sedan ca 1,5 mil innan det började om.

    På verkstaden så bytte dom ut generatorn, och sen har det funkat felfritt.


    /Hasse
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Kolla ändå batteriet först, ett dåligt batteri tar inte emot ström klokt alla gånger. Dyrt att först byta en dyr generator för att inse att batteriet var kass. Ett nytt kostar ju "bara" en tusing.
    Akta skinnet!

  7. #7

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av Procedomani
    Generatorn!! Den laddar inte.

    Hade detta fel på tjänstebilen (Mercedes). Allt lös och blinkade. Ställde kärran på laddning över natten, och kom sedan ca 1,5 mil innan det började om.

    På verkstaden så bytte dom ut generatorn, och sen har det funkat felfritt.


    /Hasse
    Generatorn byttes för inte så länge sedan, 1000-2000 mil eller något, kan det verkligen vara det?

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Kolla ändå batteriet först, ett dåligt batteri tar inte emot ström klokt alla gånger. Dyrt att först byta en dyr generator för att inse att batteriet var kass. Ett nytt kostar ju "bara" en tusing.
    Ska göra det, tror som någon skrev ovan att det kan vara låg spänning i batteriet.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Får inte igång motorn på Saab 9-3

    Kan vara batteriet o är det från 07 är det kanske troligt men för mig låter det som tändlåset som diskuteras här.
    viewtopic.php?f=6&t=349601

    För mig räckte det att byta ringen med antenn som sitter på tändlåset och den fanns som reservdel i våras.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: Får inte igång motorn på Saab 9-3

    Byt batteriet, man får massor med skumma fel i 9-3 när det är kass.
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  10. #10

    Lever sitt eget liv och laddar ur batteri NG9-3 Diesel

    Hej!

    För 2 veckor sedan startade inte min Saab 9-3 07a Diesel automatare, bilen spelade sitt egna spel, jag fick x antal "fel" felmeddelande, lysena där fram blinkade, och radion slocknade, detta hände när jag satte igång tändningen, och motorn ville inte starta.

    Farsan kom med startkablar, bilen gick igång, och vi lämnade in bilen på Mekonomen.

    Det visade sig att en jordad kabel till batteriet inte var som det skulle, Mekonomen bytte ut kabeln och sedan gick bilen bra igen.

    Nu har dock samma problem uppstått ännu en gång, bilen startade inte, och jag fick massvis med felmeddelande, lysena där fram blinkade fram och tillbaka, samt att radion ballade ur.

    Far min kom ännu en gång med startkablar, och bilen gick igång, senare när jag kör bilen till Mekonomen så lyser motorlampan.

    Jag kan tillägga att båda gångerna när detta har hänt så har bilen stått stilla i ca 4 timmar.

    Vad tror ni att det kan bero på?

    Jag hade dieselvärmaren igång klockan 16.00, och jag kom fram till bilen 17.00, om det har något med saken att göra?

    Bilen inköptes för 1 månad sedan hos en bilhandlare, och där gav dem mig 1 månads garanti / 100 mil. Nu har jag har haft bilen i min ägo i en månad, kan man begära några extra månader garanti, annars "hotar" man med att lämna tillbaka bilen? Jag tänker mig 3 månaders extra garanti. Bilen har för övrigt varit inne hos Mekonomen mer än vad jag har haft den.

    Tacksam för alla synpunkter!

  11. #11
    Har du kollat batteriet?
    Signaturlös

  12. #12
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Tror också batteriet är en het kandidat.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  13. #13
    Grundladd AeroMackans avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    261
    Medlem#
    9053
    Säger också batteriet då det kan bli skumma fel när de börjar bli dåligt.
    Saab 9000 Aero Taklucka -95, Saab 9-3 Viggen -99, Saab 9-5 Aero -05, Saab 9-5 2,3T kombi Biopower -06, Saab 9-5 2,3T kombi biopower -08.
    http://www.garaget.org/AeroMackan

  14. #14
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Speciellt när du säger att du kört värmaren. Då pekar det extra mycket på batteriet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Har du kollat batteriet?
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Tror också batteriet är en het kandidat.
    Citat Ursprungligen postat av AeroMackan Visa inlägg
    Säger också batteriet då det kan bli skumma fel när de börjar bli dåligt.
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Speciellt när du säger att du kört värmaren. Då pekar det extra mycket på batteriet.
    Roligt när dem på Mekonomen säger att dem har mätt av batteriet, och den ger väldigt bra värden..

  16. #16
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Låna farsans batteri och se vad som händer? Mekonomens mätning kan mycket väl vart i stil multimeter på poler, japp 13,8V, det är bra. Bänka ett batteri ska helst ske i flera dagar...
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  17. #17
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Du hade väl inte skrivit något om att Mekonomen mätt batteriet, så det är inte alls konstigt att du får sådana förslag då det känns högst sannolikt. Och jag håller med delofson, prova att byta batteriet. Du vet inte hur dom mätt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #18
    Nu har jag fått batteriet bytt hos Mekonomen.

    Mekonomen tror att det har att göra med att jag kör värmaren, i samband med att jag kör mycket korta sträckor (fram och tillbaka till jobbet, cirka 1-2km, mån-fre).

    Men vafan, man måste väl kunna köra kortsträckor och kunna köra värmaren ~2 gånger i veckan, utan att behöva ladda batteriet 1 gång varannan vecka?

    Om det här batteriet fungerar korrekt, så ska jag väl rent teoretiskt kunna köra åtminstone 1 månad med värmaren varje dag, på korta sträckor, utan att behöva ladda batteriet?

  19. #19
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Ja, det tycker man ju. Jag har en polare som hade problem med att batteriet laddades ur när han körde mycket värmare. Han löste problemet med att montera en solpanel i hatthyllan på bilen. Den gav det lilla laddningtillskottet som behövdes för att batteriet skulle klarar sig med laddningen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #20
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Man brukar ju rent generellt säga att bilen behöver gå lika länge som värmaren varit i drift för att kompensera urladdningen. Nu när de är den kalla perioden på året så har bly-syra batterierna det tufft.

    1-2km är gång/cykel-avstånd. En för kort sträcka för en bil i långa loppet då motorn inte hinner bli varm. Har du DPF/Partikelfilter?

Liknande ämnen

  1. Billarmet lever sitt eget liv
    Av Haldrik i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-11, 17:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •