Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Barnvagn/Barnstol i NG900/OG 9-3 ?? Bra idé??

  1. #1
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 023
    Medlem#
    1540

    Barnvagn/Barnstol i NG900/OG 9-3 ?? Bra idé??

    Ni som har testat eller haft vänner som testat...

    Hur bra eller hur dåligt funkar det med barnstol (0-3 år) i framsätet och vanlig ligg/kombivagn i en 5-dörrars NG900 alt OG9-3??

    Helst vill man ju kunna stoppa in barnvagnen utan att ta av hjulen. Går det ens??
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220
    Citat Ursprungligen postat av perr Visa inlägg
    Ni som har testat eller haft vänner som testat...

    Hur bra eller hur dåligt funkar det med barnstol (0-3 år) i framsätet och vanlig ligg/kombivagn i en 5-dörrars NG900 alt OG9-3??

    Helst vill man ju kunna stoppa in barnvagnen utan att ta av hjulen. Går det ens??
    Det går med rätt vagn och rätt stol.

    Nästan alla babyskydd passar.
    Sen hade vi en:
    http://www.britax.se/bilbarnstol/bilbarnstol/hi-way

    Därefter en vändbar acta graco som var sjuk lätt och smidig, hittade ingen länk.

    På vagn fronten så provade vi allt som fanns för c:a 6 år sen, var bara en som passade hyffsat.
    Vi hade en Emmaljunga som precis gick in i bagaget på längs, på bredden med marginal.
    Rätt lätt också att lyfta i.
    http://www.emmaljunga.com/se/Barnvag..._Cross-23.html

    /Mattias Claesson
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Nu har jag själv ingen erfarenhet av dessa vagnar men nuförtiden finns vagnar med barnstol o vagn i ett. vilket borde göra vagn-delen väldigt liten när barnet sitter i bilstolen
    typ en sån här men som sagt jag har ingen erfarenhet, någon annan kanske har. http://www.bigbaby.se/index.php?opti...cid=2&Itemid=0

    vi hade nån stor emmaljunga och fick plocka av hjul eller mecka med insatsen för att passa hyfsat i min gamla 9000 (om man nu ville ha med sig nåt annat också )
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Vagnen är nog det största problemet - enda lösningen är att åka ut till en affär och prova olika modeller i din baklucka. Vissa modeller är mindre än andra ihopfällda, även formfaktorn ihopfälld skiljer. Bugaboo cameleon är väl känd för att vara kompakt hopfälld.

    Jag vågar nästan skicka ut hakan och säga att alla barnstolar passar. Det handlar snarare om hur rymligt man vill ha framför (gäller endast bakåtvända stolar) eller bredvid om man använder dem i baksätet.

    Personlig reflektion 1: Det är klart du ska ha ungen i baksätet, det är ju säkrare där.

    Personlig reflektion 2: Det finns mycket riktigt vagnar där man med en adapter kan klicka i babyskyddet i vagnens chassie. Smidigt när barnet sover och man stannat bilen. Men det är för tillfälligt bruk, kroppsställningen barnet har i ett babyskydd är egentligen inte någon höjdare så att lägga barnet i liggdelen är att föredra om det går (när barnet vaknat).

    Personlig reflektion 3: Basenhet till babyskyddet är smutt att ha. Möjliggör enkel i- och urklickning
    Senast redigerat av jellybear den 2014-01-03 klockan 01:32.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 165
    I en og9-3 5d, har jag, även som ovanstående, med framgång kört britax hiway stol (tror hiway och freeway är ungefär samma, heter nu hiway 2 eller plus eller nåt). Bakåtvända stolen behöver/bör inte ha isofix då de inte tål vikten på barnet i slutet av användningstiden. Hiway passar perfekt mellan sätena bak, så man kan sitta längre bak med båda framstolarna och samtidigt få två (nöd) platser bak. För barn är platserna dock ok.

    Vi hade (har) också en emmaljunga citycross, som passade (med mjuklift) i bak. Både med hjul på och om man ska åka längre fick man meka bort hjulen för att få in mer bagage, dock är det lätt - bara att hjulaxlarna är skitiga (oljiga) så man måste ha nån trasa med att lägga över. Denna typ av vagn har man ju ganska kort tid, man kan sen gå över till enklare/mindre vagnar. Vi har haft nån 3-hjulig sak som också gick in...

    Map babyskydd funkade brios stol med isofixbas hyfsat, man får trycka in fästena rätt hårt men det funkar... Eftersom den stolen ska in och ut hela tiden är en stol med "bas" som sagt väldigt bra...

    Så ja, för ett eller två barn får man in det man behöver i en og9-3 ink passagerare. Dock, på bilsemester är det endel pusslande...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 023
    Medlem#
    1540
    Tack för bra tips!
    Fler?
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 195
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Personlig reflektion 1: Det är klart du ska ha ungen i baksätet, det är ju säkrare där.
    Den passiva krocksäkerheten skiljer inte märkbart (naturligtvis under förutsättning att man kopplat ur tillämpliga krockkuddar), men däremot blir avbrotten i uppmärksamheten på trafiken väsentligt kortare när barnet påkallar uppmärksamhet om det sitter fram.

    Så min slutsats har varit att det är säkrare fram, hur har du kommit fram till motsatsen?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 165
    Nackdel med bakåtvänd stol fram är att sikten i sidospegeln skyms. För ett långt barn så tror jag även huvudet kommer för nära framrutan (men det är min egna teori).
    När man är 2 föräldrar i bilen kan den ena sitta bak med barnet, det är givetvis det bästa för barnet och säkerheten ur aspekten att föraren inte ägnar barnet nån uppmärksamhet (störs). Jag vet de som har haft barn som sitter helt tysta i bilen och som fått sitta själva bak med båda föräldrarna fram. Själv tycker jag det är lite tråkigt för barnet... Det har nog en trevligare resa med en förälder som läser för det, pratar med det etc. När barnet är stort nog för att själv hantera en surfplatta är det en bra barnvakt...

    Jag körde några gånger med bakåtvänd stol fram när jag själv skulle köra längre sträcka motorväg där man inte kan stanna och kolla till barnet när som, annars kan man på de flesta vägar inom bara några sekunder upp till nån minut hitta ett trafiksäkert ställe att stanna på...

    En og9-3 utan airbag på passagerarplatsen funkar att ha stolen på alla platser i bilen så det är nog bara att hitta den plats som passar ensjälv bäst...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det är lite jobbigt med bakvänd stol fram. Just og9-3/ng900 har en väldigt svängd panel vilket gör att vissa stolar kan hamna på sniskan när man försöker spänna dem mot brädan. Vår Brio Zento har funkat fram, om än sisådär.
    Vad gäller utrymmet i bagaget så undrar jag vad folk har för vagnar? Vi har en Brio Go och den går ju till och med in i bagaget på cabben! Dock bara med sittdelen och man måste ta av hjulen. Nu har jag inte testat i någon "vanlig" og9-3, men jag kan svårligen tänka mig att den inte skulle få plats. Den går ju till och med in på längden i en og9-5 sedan!
    åter till barnstolen så visar det sig att de allra flesta stolar tar sjukt med plats! Jag trodde vår Zento var krävande, men nu när vi köpte en stol till andra bilen också så visade set sig att den kanske till och med är smidigt liten! Den nya stolen är en BeSafe IZI Kid 3. Jag valde den utan Isofix för då tar stolarna _ännu_ med plats, och kan ju då bara monteras i bilar med Isofix, även om det är bra mycket smidigare. Denna BeSafe funkade grymt bra på mittenplatsen bak i vår ng9-3 kombi. Då kan båda framstolarna komma hela vägen bak om det skulle behövas! Sittställningen är grymt skön i stolen verkar det som då grabben somnar omgående man sätter honom i den. Dessutom går det ju att sitta på båda sidor om stolen om man är normalbyggd. Jag som är lite stor, hm, tyckte nog att det var lite trångt, men sen är ju ng9-3 rätt så trång bak hur an när ser på det.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Marieholm, Skåne
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Den passiva krocksäkerheten skiljer inte märkbart (naturligtvis under förutsättning att man kopplat ur tillämpliga krockkuddar), men däremot blir avbrotten i uppmärksamheten på trafiken väsentligt kortare när barnet påkallar uppmärksamhet om det sitter fram.

    Så min slutsats har varit att det är säkrare fram, hur har du kommit fram till motsatsen?

    I mitten bak, så är det längsta vägen från alla krockzoner.
    Kör Saab 9-3 1,8t BioPower 2008 med eSID
    Har glidit fram i: Mazda 626 HT -80, 900 GL -80, 900 GLS -81, 900 Turbo -79, 900i -86, 900 LTT -90, 9000 2,3t -95, 900 2,0T -97, 9-5 2,3t Vector -03 Automat. E85 Steg1 från GDM Performance

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 195
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Nackdel med bakåtvänd stol fram är att sikten i sidospegeln skyms. För ett långt barn så tror jag även huvudet kommer för nära framrutan (men det är min egna teori).
    När man är 2 föräldrar i bilen kan den ena sitta bak med barnet, det är givetvis det bästa för barnet och säkerheten ur aspekten att föraren inte ägnar barnet nån uppmärksamhet (störs). Jag vet de som har haft barn som sitter helt tysta i bilen och som fått sitta själva bak med båda föräldrarna fram. Själv tycker jag det är lite tråkigt för barnet... Det har nog en trevligare resa med en förälder som läser för det, pratar med det etc. När barnet är stort nog för att själv hantera en surfplatta är det en bra barnvakt...

    Jag körde några gånger med bakåtvänd stol fram när jag själv skulle köra längre sträcka motorväg där man inte kan stanna och kolla till barnet när som, annars kan man på de flesta vägar inom bara några sekunder upp till nån minut hitta ett trafiksäkert ställe att stanna på...

    En og9-3 utan airbag på passagerarplatsen funkar att ha stolen på alla platser i bilen så det är nog bara att hitta den plats som passar ensjälv bäst...
    Eller koppla ur airbagen, som jag.

    Jag själv har iallafall inte självdisciplinen att låta bli att reflexmässigt titta efter ifall man plötsligt hör något uppmärksamhetspåkallande ljud ifrån barnet, med resultat att uppmärksamheten från trafiken blir lidande. Sitter barnet i passagerarstolen ser man åtminstone trafiken i ögonvrån.

    Nu var det ett tag sedan jag körde med barnstol, men jag vill minnas att högerspegeln bara var delvis skymd på 9000 med vår stora stol, med babyskyddet så har jag för mig att det inte var något problem (men jag kan minnas fel). Å andra sidan, högerspegeln tittar jag ändå sällan i eftersom den ger så lite information, man måste ändå vrida på huvet och i sitt huvud hålla rätt på vilka saker som kan finnas där.

    Så länge stolen inte är för liten så bör rimligen inte huvudet vara något problem, vid extrema krockar så är väl idén att stolen nästan blir en kapsel för barnet, och stolen lossnar snarare från bilen innan den lossnar från barnet. Som jag förstått det är det extremt ovanligt att ett barn som sitter rätt fastspänd i en korrekt monterad bakåtvänd barnstol av rätt storlek råkar illa ut, även om allt annat blir skrot. Oavsett var stolen är monterad.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av 2,0T Visa inlägg
    I mitten bak, så är det längsta vägen från alla krockzoner.
    Teoretiskt ja, men statistiken verkar säga att det inte spelar någon roll, stolen räddar det hela iallafall. Min statistik har dock några år på nacken, men förändringar på detta skulle förvåna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Barnvagn i 9-3 SS ?
    Av malinbabe i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 22:26
  2. Barnstol i NG900
    Av Lindström i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 20:46
  3. Barnvagn i 9-3SS
    Av mickee i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-13, 18:06
  4. Får man in en barnvagn i en 9-3
    Av Eriksén i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-02-15, 14:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •