Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Bilen vandrar, går ej rakt.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    21

    Bilen vandrar, går ej rakt.

    Är så jävla döless på på våran på våran 9-5 Aero kombi 2004 att jag överväger att köra in fanskapet in i en vägg.

    Kört 250 mil nu i December, och bilfan vägrar gå som den ska. Vandrar antingen höger eller vänster, gärna mer åt höger. Är det någon som kan kolla på mina värden och säga om det ser ut att vara rätt?

    Bilen är sänkt bak, bytt Bussningar fram, länkarmsbussningar bak bytta till PF, bytt rattaxel(lilla skiten nere vid fötterna som man måste smörja in då och då.) eftersom att den glappade.



    Ber verkligen att om någon har några tips och förslag, ge mig! Behöver ni mer info så fråga på.
    Saab 95 Aero 2004

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    De vanligaste orsakerna brukar vara (ej i prioordning)
    * Framvagnsinställning (men den ser bra ut enligt bifogat dokument)
    * A-bussningarna i bakvagnen
    * Stötdämparna bak, även om Aerons stötdämpare är bättre än standard
    * Däcken, både däckstryck och själva däcken (modellen) i sig
    * Andra bussningar och leder

    Vilket/vilka av dess har du kollat/bytt?

    /Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    De vanligaste orsakerna brukar vara (ej i prioordning)
    * Framvagnsinställning (men den ser bra ut enligt bifogat dokument)
    * A-bussningarna i bakvagnen
    * Stötdämparna bak, även om Aerons stötdämpare är bättre än standard
    * Däcken, både däckstryck och själva däcken (modellen) i sig
    * Andra bussningar och leder

    Vilket/vilka av dess har du kollat/bytt?

    /Johan
    Hej Johan!

    - A-bussningarna i bak är bytta till ett par PF.
    - Vinterdäcken är kumho med 2.5bar, dom är slitna utav bara fan. Men även fast vi har helt nya sommardäck så spårar den som ett mongo iaf.
    - Stötdämparna bak är av märket Sachs(?) som den tidigare ägaren satt dit, ingen har kommenterat att dom ska vara dåliga.
    - Har haft bilen hos Saab och dom var säkra på att bilen var helt rätt inställd och inga glapp.

    All in all, har jag inte kollat så mycket eftersom att alla sagt att allt ser bra ut och jag har inte kunskapen till att veta vad som är fel.

    Om någon känner sig vänlig och vill kolla på bilen och ge mig en åsikt (för en peng såklart) så skicka gärna PM, bor i Märsta, några mil ovanför Stockholm. Åker gärna 10 mil för Ullas skull för en sista chans innan jag måste börja tänka på att sälja.

    MVH
    Henrik
    Saab 95 Aero 2004

  4. #4
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427
    9-5 är extremt känsliga för vad det är för vinterdäck. Med mjuka nordiska vinterdäck så blir de som ormar på vägen. Framförallt ska man inte ha olika däck fram och bak. Vad har du för offset på fälgarna? Är bilen likadan på sommardäcken?
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC Visa inlägg
    9-5 är extremt känsliga för vad det är för vinterdäck. Med mjuka nordiska vinterdäck så blir de som ormar på vägen. Framförallt ska man inte ha olika däck fram och bak. Vad har du för offset på fälgarna? Är bilen likadan på sommardäcken?
    Hej 9-5 NORDIC!

    Offset är desamma som ET? Vinterdäcken är på standard aero fälgar 5 ekrade, så måste vara ET-49? Alla vinterdäck är av märket Kumho

    Sommardäcken är på ett par fälgar som kallas för ALU65, tror ET är 41 på dom. Och bilen bara åker dit den vill med dom också.
    Senast redigerat av Monte den 2013-12-30 klockan 16:16.
    Saab 95 Aero 2004

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    2,5 bar låter lite, jag har alltid minst 3bar i mina hjul, 16" och 17".
    är bilen bara sänkt bak?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn Visa inlägg
    2,5 bar låter lite, jag har alltid minst 3bar i mina hjul, 16" och 17".
    är bilen bara sänkt bak?
    Körde med 2.9bar tidigare men upplevde samma sak även då, men ska testa den en gång till imorgon och återkomma.

    Japp, bilen är enbart sänkt bak.

    MVH
    Saab 95 Aero 2004

  8. #8
    Camber bak blev ojämn efter hjulinställningen, och den justeras väl inte, tror man bara ställer toe i bak. Är det något som sitter löst där?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    det kan inte bero på att bilen är sänkt bak? känns ju onekligen märkligt, lastar man fullt i bagaget blir ju väghållningen också kass, lite samma effekt?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Kulbussningarna bak? Fast det brukar ju de som gör hjulinställningen anmärka på om de glappar.

    Shimsning ser ju lite aktuellt ut också.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Har du kollat alla hjullager? Särskilt vänster bak kanske..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Kulbussningarna bak? Fast det brukar ju de som gör hjulinställningen anmärka på om de glappar.

    Shimsning ser ju lite aktuellt ut också.

    Mvh
    Tyvärr är inte alla så snälla och påtalar att bussningar är dåliga. Hade inne min på hjulinställning hos däckia i borås förra året och de gjorde en hjulinställning men cambern vänster bak var inte bra men jag tänkte inte mer på det förrän jag fick anmärkning på att övre bussningen vänster bak var helt slut.. Detta var ingenting som däckia sa. Det var också sista gången jag gjorde en hjulinställning hos dom.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97
    Hade rätt mkt problem med vibrationer och sneddragning på både vinter- och sommardäcken med min aero 01:a (Michelin/Nokian hakka 5 på 16" resp. 17"). Gjorde bl.a. 2 balanseingar på Däckia i Märsta i våras (ingen toppfirma direkt) utan resultat. Blev sedan tvungen att byta bägge stab.stagen samt sommardäcken och det blev mkt bättre! Blev Sailun xl 17" och de är helt okej för pengarna (2200 för 4 nya däck). Bytte med bävan till vinterpuckarna i oktober och även med de på är det klart bättre. Jag vet att min toe in är fel bak och dessutom har jag köpt på mig nya fjädrar och dämpare bak (sportchassie org.) som ska bytas nu i jan. Bilen är lägre bak än fram som för TS, så det är dags. Hittade fjädrarna på speedparts och dämparna på en firma i Hallstavik till bra pris f.ö.

    Jag kollade noga upp hela framvagnen på bilprovningen och enligt dem så var alla bussningar med mera okej, annars hade jag planer på att byta styrstagen med alla leder då dessa finns billigt på blocket komplett med bussningar (1000/ styck nya), men det har jag skjutit upp till framtiden.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    21
    Tack för alla tips, ska ringa firman på Måndag och ifrågasätta dom. Jag frågade på telefon om dom går igenom bilen först för att kolla om det är lönt att göra en inställning och dom svarade ja. Nu har jag en bil som känns exakt likadant, förutom att ratten nu är sned åt andra hållet och 980kr fattigare.

    MVH
    Saab 95 Aero 2004

  15. #15
    Ratten ska vara helt rak efter hjulinställning, annars har dom gjort fel.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Ratten ska vara helt rak efter hjulinställning, annars har dom gjort fel.
    Stämmer. Bara två saker att ta i beaktande. Ratten ska såklart vara rak när man står still eller kör sakta. Men har däcken slitits snett t.ex. pga tidigare felaktiga hjulvinklar så kan man behöva styra emot iom att däcken vill "styra & ställa". Men om däcken är jämt slitna & vägen är rak & plan, då ska det inte behöva vara speciellt sned ratt.

  17. #17
    Är däcken bra och vägen plan ska ratten vara spikrak även i hög fart, annars är nånting fel.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    21
    Nu vet jag inte om det är något viktigt. Men om jag drar på för fulla muggar så upplever jag inga problem med styrningen, värt att notera?

    MVH
    Saab 95 Aero 2004

  19. #19
    Det kan ju betyda att vad det nu är som glappar hålls stumt av hjulens dragkraft framåt. Kan vara nån bussning, styrled, hjullager
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 nyreonverad vandrar i tomgång
    Av D-alvarsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-14, 18:35
  2. bilen ng 900 vandrar sidled i kurvor vanligt?? däckval??
    Av cgo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 18:31
  3. Bilen har slutat ladda och vandrar på tomgång, NG900.
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 20:50
  4. Bakändan vandrar på 9-5:an
    Av retard i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 21:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •