Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ny 9-5 eller rusta upp 9-3 Aero -01

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Ny 9-5 eller rusta upp 9-3 Aero -01

    Jag är sedan 13 år lycklig ägare till en (dock åldrande) 9-3 Aero -01, 17.000 mil. Står nu i valet och kvalet om jag ska rusta upp den eller satsa på en nyare Saab. Har haft min Aero som enda ägarr, köpt som Saab-IDS och upphämtad direkt vid fabrik, så det är en för mig unik bil och sentimentalvärde finns... Första rostfläckarna har dock dykt upp på hundbenen, det måste jag isåfall åtgärda snarast, småningom fixa lite döda pixlar osv. Bilen är helt enkelt i ett läge där jag bör kosta på den lite om jag ska behålla den.

    Valet om jag byter skulle falla på en fyrhjulsdriven Aero, helst nya 9-5. Men detta handlar än så länge om mer än 200 kkr, och jag tror även lite trimning måste till om man ska få en 9-5 2.0T Aero XWD att gå ens i närheten av vad min nuvarande bil gör. Fyrhjulsdrift på Saabar är något jag i likhet med många andra väntade på i många år innan den äntligen kom, så det vore klart tilltalande att lägga vantarna på en sådan bil. Skulle nog passa min körstil också...

    Om jag ska fortsätta med min kära, gamla 9-3:a, skulle jag framförallt behöva få betydligt bättre väghållning och bättre segdrag. OG9-3 är ju erkänt lite väl ystra vid rejält pedalpåslag. Lite för mycket gung har jag också alltid tyckt det varit på smal och kurvig väg. Sedan vet jag inte om det gäller bara min Aero, men hur rolig "vansinneskicken" än är, så tycker jag den uppträder lite väl sent varvtalsregistret. Jag måste i dagsläget nog över 3000 varv för att få ut det min bil kan.

    Någon som har några goda råd? Är det bättre att satsa på nytt eller är potentialen defacto bättre i den bil jag redan har? (Har på känn att det kan vara så, speciellt om man tänker på ekonomin, "bang for the buck".)

    Vad tror ni skulle behövas för ingrepp att få den i "körbart" skick? Själv tror jag väl att fjäder- och dämparbyte, samt subframestag är nödvändiga för att få till det hela. Effektmässigt tror jag minst steg 1 behövs (på gång att kontakta Nordic). Åsikter?
    --
    SAAB 9-3 Aero -01
    Såld: SAAB 9-5 Aero -01

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Kan du skruva själv eller behöver du lämna in allt som ska/bör göras med nuvarande bilen?

    En 9-3 Aero 01-02 ligger idag runt 10-15 för exemplar i "sådär" skick och kanske 20-40 000kr för lite finare bilar. Riktigt lågmilade bilar eller på annat sätt unika/påkostade exemplar kan nog ligga högre än detta såklart, samma med cabbar.

    Med andra ord så blir det lätt att man kanske får lägga ungefär samma peng som bilen är värd, å andra sidan så lär en 9-3 Aero nog knappast gå under 10-15 000kr om det inte rör sig om totala vrak.

    Skruvar du själv så är det nog värt och göra själv, men om allt skall lämnas in så blir ju allt väldigt mycket dyrare eftersom verkstadstimmar inte är gratis...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Är småbarnspappa, har villa + tomt att sköta och jobbar heltid (och lite mer än så ibland), så även om jag har viss mekarförmåga så är problemet att hinna pyssla om "gamlingen". Då jag har svårt att hitta tid att lappa de första små rostfläckarna som kommit (plåtskarv hundben, plåtskarv innersida förardörr), det gör ont... Har insett att om rostbegynnelsen ska fixas går det loss på en 7 kkr. Annars är bilen hur fin som helst, på håll ser den faktiskt helt ny ut och den går ju som ett skott.

    Därav min vånda. Och så föddes tanken att kanske min gamla pärla skulle må bättre hos en yngling som har tiden för att fortsätta hålla den i trim... Och att jag själv skulle "köpa" mig ur problemet med en nyare bil!

    Samtidigt finns också frågan att jag alltid tyckt att og9-3 Aerons väghållning inte håller måttet från original och att något måste göras åt detta. Ännu lite mer effekt och framförallt bättre segdrag skulle heller inte sitta fel.

    Undringen är väl vilken budget man ska se framför sig för allt detta, om man vill nå den nivå jag försökte beskriva ovan? Vad behöver man byta och är det värt pengarna?
    --
    SAAB 9-3 Aero -01
    Såld: SAAB 9-5 Aero -01

  4. #4
    Sugmotor Delariums avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    42
    Kul med fler Västeråsare. Är knivigt, om bilen rullat 17k mil, och du är nöjd med den i allmänhet... Så jag skulle nog kanske behålla den. Den lär inte tappa så brutalt mycket i värde, och är den fin och går bra röstar jag för behåll.

    Är du på jakt efter ett prestandamonster, kanske du ska kika på en nyare. Men ekonomin väger in här förstås.
    Saab og9-3 Cab - CABILERO!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Hoppsan, trodde vi borde vara många Västeråsare här, så många fina Saabar som rullar på våra gator! :-)

    Nja, jag är ju rätt nöjd att min bil presterar vad den gör även till rimlig ekonomi, speciellt med tanke på ålder. Det bär t.ex. emot när det gäller ng9-3 2.8t v6... Nu kommer jag väl få pisk, men frågar man mig så bryter den maskinen av mot gammal Saab-tradition - prestandan till trots så känner jag att bränsleekonomin inte håller Saab-måttet.

    En del av min undring är ju också om inte en og9-3 Aero är en av de bästa eller mest tacksamma trimobjekten man kan tänka sig? Är iofs T7 och inte T5 som sitter i min, men ändå.

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Dali Visa inlägg
    En del av min undring är ju också om inte en og9-3 Aero är en av de bästa eller mest tacksamma trimobjekten man kan tänka sig? Är iofs T7 och inte T5 som sitter i min, men ändå.
    Om man bara ska köra rakt så är det ju bra Chassit på ng900 och og9-3 från fabrik kan nog vara ett av Saabs sämre på modern tid, även på prestandamodellerna och speceillt när de har lagt lite mil på sig.

    Det är nog lättare och få en 9000 och gå bra när det svänger, dessutom T5 från början så hållbar å go botten.

    Men det går ju få en 9-3 bra också, handlar bara om hur mycket av alla goa grejjer som finns å köpa som man faktiskt vill köpa

  7. #7
    Ytterst få har kört båda modellerna, men jag kan sakna min 2001 9-3 Aero men är likväl glad (att bli av med den) då såväl gamla som nya 9-5 är mkt bättre i nästan alla avseende. Allt handlar om vad mellanskillnaden blir. Finns ju ett mellanting i nya 9-3 XWD också. Det hade jag satsat på.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Jag har försökt sniffa (surfa och söka) runt här i olika forum, men hittar inget på ng9-5. Är det så att modellen är för ny för att ha nått ut entusiastleden ännu?

    Det jag läst på andra ställen får mig dock att tro att den fyrhjulsdrivna ng9-5 är den bästa bil Saab någonsin byggt! Varianten 2.0 Turbo4 220 hk XWD tycker jag verkar vara optimal för mig avseende effekt och förbrukning. Tror inte jag behöver en diesel och fyrhjulsdrivna ng9-5-dieslar växer verkligen inte på trän på begagnatmarknaden...

    Sedan oroar kanske reservdelsfrågan något, men vad jag kan förstå ska detta vara löst. Några som har erfarenheter?
    --
    SAAB 9-3 Aero -01
    Såld: SAAB 9-5 Aero -01

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Kollade runt lite extra om reservdelsläget för ng9-5 och jag har nog varit en aning fel informerad, kolla här:
    http://www.saabsunited.se/category/saab-parts/

    Min slutsats är att det fortfarande inte är tryggt att köpa en dylik bil. Tråkigt. Eller finns det någon som kan övertyga om motsatsen här?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Uppdatering på läget:
    Jag har bl.a. av ekonomiska skäl tagit beslut att satsa på min gamling, men även med tanke på att man vet vad man har och att jag är intresserad av att se hur bra min lill-Aero kan gå. Det är som jag skrev ovan också av sentimentala skäl lite svårt för mig att göra mig av med den.

    Efter diskussioner med och vägledning av den eminente Robert Uhr (tack för tålamodet!) blev det beställning hos Nordic Tuning på följande:

    Saab 9-3 Aero 2.0T Nordic:
    Nordic programvara - 280hp-390nm
    Gula Koni Justerbara stötdämpare
    Eibach Sportfjädrar
    Styrväxelklämma
    Subframestag
    Arbete/Montering inkl hjulinställning

    Installation i slutet av månaden, kan knappt vänta!

    Då blir kanske nästa nyare kanske snarare en el-Saab än en "Muller-Saab". Önskar bara att de får till lite mer Tesla-nära räckvidder på Nevs-Saabarna...
    --
    SAAB 9-3 Aero -01
    Såld: SAAB 9-5 Aero -01

Liknande ämnen

  1. Julas eller rusta alu racingdomkraft? erfarenheter?
    Av -Rickard- i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 22:34
  2. GPS erbjudande på Rusta
    Av Lob i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 17:16
  3. Är min 900S värd att rusta upp?
    Av beatone i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-08, 18:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •