Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Problem med speedparts bromskolv 9000 fram

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Problem med speedparts bromskolv 9000 fram

    Hej!

    Skulle glad i hågen renovara framoken till min 9000 med de nyinköpta kolvarna från speeparts nu i mellandagarna. Problemet uppstod när oket skulle monteras tillbaka med nya klossar och ny skiva. Skivan fick inte plats i gapet mellan klossarna. Trodde så klart att något var galet, så jag mätte upp allt, och klossar och skiva är enligt spec. Tryckte då ut kolven och jämförde med den gamla. Den var 2-3 mm för hög. Diamater korrekt.

    Någon annan som köpt kolvar från speedparts? Funkat eller problem? Spåret för dammtätningen sitter inte heller på rätt avstånd från kanten så jag undrar om de fått en felleverans med andra 57mm kolvar?

    Ska så klart kontakta dem på måndag och se vad de säger. Det kan dock vara bra att känna till om man renoverat sina ok, men inte monterat ny klossar i samma veva. Då väntar problem när man sen vill montera nya....

    /Martin

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Om SP inte kommer fram till en lösning kan du ju alltid slipa ner den ytan som ligger emot beläggen (tänkte om det var bråttom att få bilen på vägen igen). Risk finns ju att det kan dröja innan du får svar med tanke på att nyårsafton kommer här nu och många tar ju semester i samband med det också.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Antingen säljer de kolvar som är helt fel, eller så är det en kolv till nån annan modell. ng900/og9-3/og9-5 har också 57mm kolvar....

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/90...v/1890057.html
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...v/oe95057.html

    Skulle inte acceptera det där oavsett, inte utan någon typ av kompensation. Man skall knappast behöva betala fullpris för något man skall behöva fräsa/svarva själv för att det ska passa.

    Tyvärr kan du få bilen stående några månader om du skall vänta svar från Speedparts, det är lite som rysk roulette, man vet aldrig riktigt hur det går.

    Mer info här
    http://forum.saabturboclub.com/showt...der-all-kritik!!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344
    Tack för svaret. Tittar man på bilden så ser det ut som jg fått fel kolv. Spåret för dammskyddet sitter högre upp på 9-5 kolvarna, och det gör det på mina. Jag hade en begagnad kolv som ändå var helt ok som jag satte dit så länge, men det är ju inte så kul att behöva ta isär igen.

    /Martin

Liknande ämnen

  1. Problem med Laddtryck (9000 2.0ltt Speedparts steg 1)
    Av Turbo_Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-16, 14:25
  2. 215/45 fram och 235/45 bak?? Problem på 9000?
    Av putte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 15:37
  3. Problem med 9000 2,3 Ltt (Speedparts steg1)
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 12:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •