Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vindrutetorkare + spolning og900 -84

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    313

    Vindrutetorkare + spolning og900 -84

    Hej!

    Mina torkare på min og900 Aero -84 går i slowmotion samt lyser bakrutedefroster-symbolen svagt i instrumenthuset.
    Det klickar i en svart styrenhet? som ser ut att vara centrallåsstyrenhet ovanför fötterna på passageraren fram när jag drar i torkarspaken.

    Vad kan det vara för fel? Vart sitter torkarreläet? Sitter bara 4 reläer i motorrummet och jag tycker inget ser ut som ett torkarreä.

    Vindrutespolningen fungerar inte heller. Pumpen går med direktström. Har även dragit en ny jord till kontakten på pumpen.

    Någon som har någon teori och kanske haft samma fel?

    MVH Filip
    Saab 62-93

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Med så många "kul" fel samtidigt så måste det nästan röra sig om dålig jord någonstans

    Sitter inte med några elscheman nu tyvärr, men det brukar sitta en jordpunkt om man följer a-stolpen ner på förarsidan. Trångt och se och man behöver nog ta ner knäpanelen för att komma åt ordentligt. Eventuellt kanske det går att i alla fall se den genom ett högtalargaller

    Sen har du ju en jordpunkt vid kylarbalken också, men den har du nog redan fixat sen förra tråden?

    Blinkers och torkarrelä sitter i en separat konsoll på förarsidan bakom knäpanelen. Lagom omständig placering....

    Du kan ta ner den lilla plastpanelen som sitter med 2st skruv och 1 plastclips som ska vridas ett kvarts varv typ och se så allt ser bra ut vid spakarna, så inga kablar eller så är helt paj. Spakarna skall även jorda via rattstången, så de behöver sitta fast i den ordentligt.
    Senast redigerat av joH900 den 2013-12-28 klockan 15:29.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    313
    Okej! Tack för snabbt svar! Jo det är mycket elfel nu... Inte så kul. Tur att den går bra maskinellt iaf så man har lite motivation kvar
    Saab 62-93

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Som tur är så är det ändå ganska simpelt elsystem på 900, betydligt mer el redan på en 9000

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    313
    Okej! Känner mig dock mer hemma i 9000, skruva loss paneler mm.
    Mössen hade byggt bo ovanför värme-elementet. Sög upp ett dött ex med dammsugarn. Hängde en rund vit kontakt vid elementet som gick i samma svarta hölje som en ensam blå sladd..

    Skulle behöva skruva bort hela "kick-panelen" tror jag, men som sagt nybörjare på og900..
    Saab 62-93

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Panelen är lätt att skruva bort, bara man får reda på vart skruvarna sitter....

    Här är en bra guide
    http://www.twinsaabs.com/900_repair/...ster/step1.asp

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    313
    Mycket bra guide! Inte så konstigt att man inte hittade några skruvar inne i bilen..
    Saab 62-93

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    313
    Känner att jag kört fast lite med bilen. Har kollat mer nogrannt på jordpunkten till höger om kylaren, lossat & dragit åt. Fått bort "kick panelen" men såg inte något spännande där.

    Nu vill den inte alltid starta heller. När jag drar bort och sätter dit "tändhatten" på cylindern närmast torpedväggen startar den..

    Har inte hittat jordpunkten vid a-stolpen än dock..
    Saab 62-93

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Kolla mer, för den bör finnas där även på en från 84. Kika ovanför spaken till huvöppningen ungefär, där nånstans bör de sitta. Är typ en nitmutter med en skruv ut mot skärmen sett. Nedanför a-stolpen var lite dålig beskrivning kanske.

    Kolla vänster innerskärm också om det sitter någon punkt där, precis ovanför vacuumpumpen till farthållaren ungefär. Denna jordpunkten kan nog ha kommit till på senare årsmodeller, så inte säkert du har någon där.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    313
    Tackar för tipsen. Man är lite otålig och vill att allt ska fungera på en gång
    Saab 62-93

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    313
    Hej! Tänkte ta tag i bilen igen. Är ju dags att få ut den nu! Hittade en jordkabel som var av vid kylaren.... pinsamt att jag missade den! Dock startar den inte nu! Knappt något elektriskt fungerar. Motorn dras ej runt. Kan det ha hänt nåt me tändlåset? Förslag emottages!

    Mvh Filip

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    313
    Kupefläkt, blinkers, bakrutedefroster, laddlampa i panelen lyser ej, startmotor slår ej till är saker som ej fungerar. Varningsblinkers fungerar dock. Någon dom haft liknande symptom?
    Saab 62-93

Liknande ämnen

  1. Vindrutetorkare Og900 - Urfunktion
    Av vector_02 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-01, 22:44
  2. [LÖST] Elschema spolning/torkare og900
    Av razmataz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-04, 20:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •