Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Koppla ur airbagen på passagerarsidan 9-5 -07

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    741

    Koppla ur airbagen på passagerarsidan 9-5 -07

    Som rubriken säger så undrar jag hur man kopplar ur airbagen på passagerarsidan?
    Vi ska kika på en 9-5 och om man måste lämna in på verkstad så kan det ju bli problem där. Eller finns det fortfarande verkstäder som kan/får göra det?
    Anledningen är att vi ska ha en barnstol där och det är ju en rätt dålig kombo. Och av samma anledning vill jag inte labba för mycket med det själv.

    /Anders

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Varför skulle inte en verkstad få göra det?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    741
    Vet inte. Därav min fråga. Man vill ju inte gärna koppla ur den utan att man är garanterad att den verkligen är urkopplad.
    T ex kan inte Mekonomen bilverkstad koppla ur den på våran Mondeo (då de inte är en auktoriserad Ford-verkstad). Och hur är det med Saab nu för tiden vad gäller auktoriserade verkstäder?

    Edit:
    Förlåt mig min lathet. Googlade precis lite och hittade http://www.saabparts.com/sv-se/swede...ised-repairer/.
    Skyller på att jag är en förvirrad småbarnspappa... :-)


    /Anders

  4. #4
    Grundladd AeroMackans avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    260
    Medlem#
    9053
    Citat Ursprungligen postat av Jansen Visa inlägg
    Vet inte. Därav min fråga. Man vill ju inte gärna koppla ur den utan att man är garanterad att den verkligen är urkopplad.
    T ex kan inte Mekonomen bilverkstad koppla ur den på våran Mondeo (då de inte är en auktoriserad Ford-verkstad). Och hur är det med Saab nu för tiden vad gäller auktoriserade verkstäder?

    Edit:
    Förlåt mig min lathet. Googlade precis lite och hittade http://www.saabparts.com/sv-se/swede...ised-repairer/.
    Skyller på att jag är en förvirrad småbarnspappa... :-)


    /Anders
    Lämna in den på en Saab auktoriserade verkstad så fixar dom det eller så beställer du från din lokala Åf detta kit
    Saab 9000 Aero Taklucka -95, Saab 9-3 Viggen -99, Saab 9-5 Aero -05, Saab 9-5 2,3T kombi Biopower -06, Saab 9-5 2,3T kombi biopower -08.
    http://www.garaget.org/AeroMackan

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Får du bara tag på ett "airbagmotstånd" så är det rätt lätt att göra själv.
    På min -05 tog jag bort handskfacket, drog ur kontakten till airbagen, satt dit moståndet, satt tillbaka handskfacket. Klart!
    (Om jag nu minns rätt...)

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    219
    Tänk på att det är inte bara är motståndet som ska kopplas in istället för kabeln.
    Det ska även monteras fästen under/i passagerarstolen (ser olika ut beroende på om det är elstol eller vanlig) som man sedan fäster bilbarnstolen i.
    Detta ingår alltid på auktoriserad Saab-verkstad, samt att intyg fylls i och skickas till 'myndighet'.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    741
    Citat Ursprungligen postat av hellboyelvis Visa inlägg
    Tänk på att det är inte bara är motståndet som ska kopplas in istället för kabeln.
    Det ska även monteras fästen under/i passagerarstolen (ser olika ut beroende på om det är elstol eller vanlig) som man sedan fäster bilbarnstolen i.
    Detta ingår alltid på auktoriserad Saab-verkstad, samt att intyg fylls i och skickas till 'myndighet'.

    Det är lite det jag är ute efter. Vi ska ju ha det dyrbaraste vi har i den stolen. Även om jag skulle kunna göra det själv, så vill jag ha papper på att det är gjort på "rätt" sätt.

    /Anders

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    741
    Pratade med Bilforum i Kungsängen idag, och det går ej att få tag på delarna för att koppla ur airbagen. Det finns ingen som tillverkar det helt enkelt.
    Jag ger mig inte i första taget. Det mpste ju finnas nån som känner nån som känner nån..

  9. #9
    Den säkraste platsen för "det dyrbaraste" är mittenplatsen bak. Det finns ingen anledning till att placera barnstolen fram.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Om det nu inte går få tag på den, vad är det som ingår egentligen? På äldre bilar klarar man sig ju med och rycka ur kontakten till airbagen och bygla med ett motstånd av rätt värde.

    Nu vet jag inte alls hur mycket jobb det är, men byglar man med ett motstånd och fysiskt monterar bort airbagen från bilen så är det ju inget som kan smälla Eventuellt kanske det finns andra bälten utan bältessträckare också som man bör byta till?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    741
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Den säkraste platsen för "det dyrbaraste" är mittenplatsen bak. Det finns ingen anledning till att placera barnstolen fram.
    Jag håller med om att det känns så. Tyvärr är inte alla barnstolar godkända för att placeras i mitten bak. Vi har redan en barnstol som sitter höger bak. Nästa barn kommer i mars och vi vill inte ha båda i baksätet. I alla fall inte när han är nyfödd. Det kan vara skönt att ha lite mera uppsikt när de är så pass små. Och när man fickparkerar vore det skönt att inte ha en bilstol på vänster sida så man får stå ute i gatan. Dessutom känns det bökigt att behöva sträcka sig in i mitten med ett barn vid in och urstigning. Det är trångt nog på ytterplatsen. (Ford Mondeo kombi)
    Båda barnen kommet att sitta bakåtvända så länge som möjligt.

    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Om det nu inte går få tag på den, vad är det som ingår egentligen? På äldre bilar klarar man sig ju med och rycka ur kontakten till airbagen och bygla med ett motstånd av rätt värde.

    Nu vet jag inte alls hur mycket jobb det är, men byglar man med ett motstånd och fysiskt monterar bort airbagen från bilen så är det ju inget som kan smälla Eventuellt kanske det finns andra bälten utan bältessträckare också som man bör byta till?
    Det är väl bara det som ingår. Ett motstånd så man inte får felkoder. Och visst måste det gå att få tag på, men genom Saab parts gick det inte att köpa den "monteringssatsen". Jag kommer definitivt att leta runt lite innan jag ger upp då vi hittat en fin 9-5.

    Citat Ursprungligen postat av Bilbarnstolguiden
    Följande fakta har vi alltså fått fram:

    Mitten bak är säkrast om man bara ser till riskerna vid en krock (med stolen centralt placerad i bilen utan närhet till dom omedlebara krockzonerna)

    Det är ingen skillnad mellan framsätet och baksätet om du sätter barnet i en bakåtvänd bilbarnstol (och stänger av krockkudden)

    Framsätet ger barnet mer benutrymme än baksätet (och ditt barn kan med andra ord sitta bakåtvänd ännu ett tag till)

    Du distraheras inte lika lätt om ditt barn sitter i framsätet (i en amerikansk jämförelse var skillnaden mellan 4-8 gånger fler störningsmoment med barnet i baksätet jämfört med framsätet)

    Krockprov visar på en något lägre skaderisk vid en frontalkrock om du har ditt barn i framsätet sittandes i en bakåtvänd bilbarnstol (jämfört med att åka bakåtvänt i baksätet)

    Frontalkrockar är mycket vanligare än krockar från sidan.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Jansen Visa inlägg
    Det kan vara skönt att ha lite mera uppsikt när de är så pass små.
    Din uppsikt ska vara på vägen. Om den lille (mobiltelefon eller avkomma spelar ingen roll) kräver åtgärd kan du i alla fall inte göra något.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  13. #13
    Grundladd AeroMackans avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    260
    Medlem#
    9053
    Citat Ursprungligen postat av Jansen Visa inlägg
    Pratade med Bilforum i Kungsängen idag, och det går ej att få tag på delarna för att koppla ur airbagen. Det finns ingen som tillverkar det helt enkelt.
    Jag ger mig inte i första taget. Det mpste ju finnas nån som känner nån som känner nån..
    Konstigt att de inte går att få tag på när jag jobbat på Saab Åf i stan så fanns det och det var i sommars.
    Saab 9000 Aero Taklucka -95, Saab 9-3 Viggen -99, Saab 9-5 Aero -05, Saab 9-5 2,3T kombi Biopower -06, Saab 9-5 2,3T kombi biopower -08.
    http://www.garaget.org/AeroMackan

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    219
    Som sagt ingår det motstånd, fästöglor till stolen, varningsklistermärken och ett intyg som skickas in + montering av denna sats.
    Tror inte man kan köpa denna sats över disk och själv montera då detta MÅSTE utföras av auktoriserad verkstad för att vara godkänt av försäkringsbolag, besiktning m.fl.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220
    Hej,

    Har ett sådant kit på min 9-5 som sattes dit för några år sen, börjar ifs bli dags att ta bort det nu.

    Tror operationen kostade 15-1600 inklusive kittet. Känns som ren vinst för verkstaden. Ett motstånd och två fästöglor, samt dekal.
    Men något annat alternativ fanns inte.
    Jag fick då papper både från transportstyrelsen senare samt biltillverkaren(typ saab parts) där det det stog att passagerarairbag är urkopplad.

    /Mattias Claesson
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    219
    Ren vinst är det definitivt inte. Kostar 1450 ut till kund. Är ett ganska otacksamt jobb som tar tid och är obekvämt pga fästöglorna som ska monteras och pappersarbetet som kommer till.
    Tror kitet kostar runt 600 sen är resten arbetstid. 850 kr = 0.77h som allt ska vara gjort på. (Obs. Uppskattade tider och priser nu, har inte koll på exakta siffror)

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    741
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Din uppsikt ska vara på vägen. Om den lille (mobiltelefon eller avkomma spelar ingen roll) kräver åtgärd kan du i alla fall inte göra något.
    Det är väl jävligt självklart att man ska ha fokus på bilkörningen. Det trodde jag inte att man behövde skriva.

    Vad jag menade var att har man dem brevid sig så är det lättare att avgöra ifall de bara är gnälliga eller om man faktiskt behöver stanna till för eventuell åtgärd eller vad det nu kan vara. Sitter de i bak så har man inte samma koll på dem och för en del människor tror jag att det kan ta fokus från bilkörningen. Det ser jag varje dag ute på vägen..

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    741
    Citat Ursprungligen postat av AeroMackan Visa inlägg
    Konstigt att de inte går att få tag på när jag jobbat på Saab Åf i stan så fanns det och det var i sommars.
    Vart var det någonstans? Måste nog kolla upp det, för om det finns att få tag på så kommer vi byta till en 9-5. :-)


    Citat Ursprungligen postat av mattias claesson Visa inlägg
    Hej,

    Har ett sådant kit på min 9-5 som sattes dit för några år sen, börjar ifs bli dags att ta bort det nu.

    Tror operationen kostade 15-1600 inklusive kittet. Känns som ren vinst för verkstaden. Ett motstånd och två fästöglor, samt dekal.
    Men något annat alternativ fanns inte.
    Jag fick då papper både från transportstyrelsen senare samt biltillverkaren(typ saab parts) där det det stog att passagerarairbag är urkopplad.

    /Mattias Claesson
    Jag skulle vara intresserad av att köpa ditt "kit" om det inte vore för pappersarbetet. :-/

    Ford ska ha ~6500 för att koppla ur den på vår Mondeo..

  19. #19
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Jag flyttar till rätt avdelning.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220
    Citat Ursprungligen postat av Jansen Visa inlägg
    Vart var det någonstans? Måste nog kolla upp det, för om det finns att få tag på så kommer vi byta till en 9-5. :-)

    Jag skulle vara intresserad av att köpa ditt "kit" om det inte vore för pappersarbetet. :-/

    Ford ska ha ~6500 för att koppla ur den på vår Mondeo..
    Känns onödigt att krångla med det själv, om det finns riktigt alternativ.
    Det måste ju gå att köpa detta på saab, annars är ju 9-5 iskall som familjeräser...

    Shit 6500, då tar jag tillbaka mitt påstående om att det skulle vara dyrt på saab.

    /Mattias Claesson
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

Liknande ämnen

  1. Ang passagerar airbagen
    Av Stoffe08 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-07-20, 18:38
  2. koppla ur airbag passagerarsidan 9-3 Aero -01
    Av 2takt_nicke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-22, 22:27
  3. Demontera Airbagen 9-3SS
    Av fastcars i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 21:39
  4. lossa airbagen på en 9-3, årsm.03...
    Av g-kraft i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-03, 19:22
  5. Koppla tillbaka airbagen!
    Av Mazze i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-27, 02:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •