Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Koppla ur airbagen på passagerarsidan 9-5 -07

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220
    Citat Ursprungligen postat av hellboyelvis Visa inlägg
    Ren vinst är det definitivt inte. Kostar 1450 ut till kund. Är ett ganska otacksamt jobb som tar tid och är obekvämt pga fästöglorna som ska monteras och pappersarbetet som kommer till.
    Tror kitet kostar runt 600 sen är resten arbetstid. 850 kr = 0.77h som allt ska vara gjort på. (Obs. Uppskattade tider och priser nu, har inte koll på exakta siffror)
    Menade inte trampa på några tår.
    Jag menar att det är mycket pengar för lite delar.

    Troligen skulle jag inte klara av att fixa det på 0.77, iaf inte första gången.
    Admin jobbet borde rimligen inte mekanikern behöva göra, men jag har ju inte insikt i hur man delar upp arbetet.

    /Mattias Claesson
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  2. #22
    Inte för att jag förstår varför det inte skulle gå att ha flera barn i baksätet (i min bil funkar det med tre), så behöver man väl inte krångla till det mer än nödvändigt. Ett motstånd på c:a 2,5 Ohm, och saken är löst.
    Signaturlös

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    är ni säkra på att det går ha barnstol fram? i manualen till våra två stolar står det att man inte får ha dem fram om det finns sidokrockkuddar, som det gör i 9-5.

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    741
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Inte för att jag förstår varför det inte skulle gå att ha flera barn i baksätet (i min bil funkar det med tre), så behöver man väl inte krångla till det mer än nödvändigt. Ett motstånd på c:a 2,5 Ohm, och saken är löst.
    Skrev inte att det inte skulle gå, men det känns som att det blir onödigt trångt. I alla fall när de är så små som våran är. Med den stolen vi har (Britax Multi Tech 2) så får vi då inte in 3 st i bak (Mondeo Kombi).

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn Visa inlägg
    är ni säkra på att det går ha barnstol fram? i manualen till våra två stolar står det att man inte får ha dem fram om det finns sidokrockkuddar, som det gör i 9-5.
    Blev osäker så jag kollade på babyskyddet (Britax Baby Safe Plus SHR 2). Det står "Använd inte stolen i framsätet på passagerarsidan om det finns en frontkrockkudde där!
    För säten med sidokrockkuddar, se fordonets handbok." Tycker att det vore konstigt om man ska kunna stänga av airbagen fram om man inte kan ha en stol där. Får åka till bilfirman och kolla. Om ingen av er har en 9-5 och vill kolla åt mig? ;-)

    Om vi blir tvungna att ha båda stolarna bak så finns det inget att tveka över. Då köper jag den 9-5:an vi kikat på..

    /Anders

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av Jansen Visa inlägg
    Blev osäker så jag kollade på babyskyddet (Britax Baby Safe Plus SHR 2). Det står "Använd inte stolen i framsätet på passagerarsidan om det finns en frontkrockkudde där!
    För säten med sidokrockkuddar, se fordonets handbok." Tycker att det vore konstigt om man ska kunna stänga av airbagen fram om man inte kan ha en stol där. Får åka till bilfirman och kolla. Om ingen av er har en 9-5 och vill kolla åt mig? ;-)

    /Anders
    Sidokrockkudden behöver inte kopplas ur.
    Signaturlös

  6. #26
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Man ska inte skaffa barn låter det som... Men, Mondeon är väl lite trängre bak än en 9-5? Får bara den känslan när jag tänker på min systers Mondeo, jämfört med min 9-5, men beror kanske på årsmodell. Men när det gäller sidokrockkudden har frippe64 rätt. Den inkräktar aldrig över säteskanten, så vid sidokollision och barnsätet är inom kanten för ryggstöd och sittdyna, så är det ingen risk.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    741
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Sidokrockkudden behöver inte kopplas ur.
    Tack!

    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    Man ska inte skaffa barn låter det som... Men, Mondeon är väl lite trängre bak än en 9-5? Får bara den känslan när jag tänker på min systers Mondeo, jämfört med min 9-5, men beror kanske på årsmodell. Men när det gäller sidokrockkudden har frippe64 rätt. Den inkräktar aldrig över säteskanten, så vid sidokollision och barnsätet är inom kanten för ryggstöd och sittdyna, så är det ingen risk.
    Jooooo, klart man ska skaffa barn! Vad ska man annars göra med all fritid man har och alla pengar man tjänar?? ;-) Vet inte hur stor 9-5:an är i baksätet. Mondeons bagageutrymme är väldigt stort. Framför allt så är det brett mellan hjulhusen, så den borde stå sig bra i kupébredd. Hade hoppats hinna titta på bilen, men det får bli i helgen. Kanske blir den trots problemen med airbagen.

    Fick detta svar från Saab parts:
    Hej Anders,

    Du får kontakta auktoriserad Saab verkstad och be dem kontakta PAC i Nyköping, så kan någon där säkert lösa detta,
    men allt måste gå igenom auktoriserad Saab verkstad och Orio AB.


    Best regards,

    Margareta
    Saab Direct


    Bilforum däremot var inte så sugna på att kolla upp detta. :-/

    /Anders

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    741
    Uppdatering i ärendet:

    Jag mailade på nytt till Saab Parts där jag berättade om bemötandet jag fått.

    Får detta till svar:
    Hej Anders,

    Vi har nu varit i kontakt med Bilforum i Kungsängen och informerat dem om att denna artikeln finns i lager hos oss. De kommer att höra av sig till dig under dagen.

    Jag beklagar det inträffade och hoppas att detta nu löser sig omgående.



    Med vänlig hälsning

    Orio AB/Customer Support

    Så nu går det ju att lösa! :-) Det kommer knappast att bli Kungsängen som får göra jobbet. Inte ett enda jobb på ngn av våra två Saabar kommer de att få göra. Bad news travel fast heter det ju..

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo Visa inlägg
    Får du bara tag på ett "airbagmotstånd" så är det rätt lätt att göra själv.
    På min -05 tog jag bort handskfacket, drog ur kontakten till airbagen, satt dit moståndet, satt tillbaka handskfacket. Klart!
    (Om jag nu minns rätt...)
    Så enkelt är dé! Glöm INTE att koppla loss batteriet bara innan du börjar rota i elsystemet och framförallt airbags.
    Jag har jobbat med bilelektronikmontering i många år och en kille på det konkurrerande företaget smällde av ALLA airbags i en värsting Mercedes.
    Tror det var 20st kuddar som poffade. Blev en skaplig smäll, han blev döv i en veckas tid och hela bilen och verkstaden fick saneras från talkpulver.
    Billigt blev det inte heller. 20 st kuddar som skall omstoppas :-)
    Senast redigerat av asppie den 2014-01-08 klockan 17:48.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

Liknande ämnen

  1. Ang passagerar airbagen
    Av Stoffe08 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-07-20, 18:38
  2. koppla ur airbag passagerarsidan 9-3 Aero -01
    Av 2takt_nicke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-22, 22:27
  3. Demontera Airbagen 9-3SS
    Av fastcars i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 21:39
  4. lossa airbagen på en 9-3, årsm.03...
    Av g-kraft i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-03, 19:22
  5. Koppla tillbaka airbagen!
    Av Mazze i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-27, 02:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •