Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Vad är det för fel på Maptuns ventiler...?

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 955
    Medlem#
    4181

    Vad är det för fel på Maptuns ventiler...?

    Jag hittade avgas/insugsventiler på Maptun´s hemsida.



    Eftersom dom kostar endast 200 kr/st så börjar man fundera vad det är för knas med dom??

    Ventiler till B2x5R kostar ju 1000 kr mer/st på SAAB!

    Är det någon som använder dom?

    Krävs det mycket bearbetning av topp för att få dom att passa?
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 920
    Ring till Maptun och hör efter..:
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 888
    det är bra grejer jag vet vem som gör dom sitter och håller i en sådan just nu

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 955
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av PhiLLe
    Ring till Maptun och hör efter..:
    Jag tänkte att det måste ju vara världens kap ifall dom kostar 1/6 av orginal Aero-ventiler och är lika bra/bättre.

    Är det svårt att få dom på plats? Dom är väl större än vanliga?
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Är det svårt att få dom på plats? Dom är väl större än vanliga?
    Krävs lite Mirafräsning och så för att få dit, ja. Men varför skulle du vilja byta ventiler? Hur mycket mos ska det bli?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 955
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Är det svårt att få dom på plats? Dom är väl större än vanliga?
    Krävs lite Mirafräsning och så för att få dit, ja. Men varför skulle du vilja byta ventiler? Hur mycket mos ska det bli?

    Mvh

    KK
    Det är ett långtidsprojekt...B205E -99 som inte har natriumkylda ventiler orginal.

    Fick prisuppgift på endast avgasventiler (B235R) på SAAB, 8000 kr
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Hejsan.

    Är det 32/34 mm? Isåfall har jag av den storleken i min T7 Topp.

    Jag har då rakt inte köpt där men 200 spänn är väl ungefär vad det kostar om du vänder dig till en motorbyggare. Du kan ju kolla med typ www.ultramotors.se också.

    Blir ju billigt om du köper en stång titan och svarvar egna


    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  8. #8

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Det är ett långtidsprojekt...B205E -99 som inte har natriumkylda ventiler orginal.

    Fick prisuppgift på endast avgasventiler (B235R) på SAAB, 8000 kr
    En B235R-topp hittar du säkert för vettiga pengar. Verkar bra mycket enklare än att börja joxa med din nuvarande tycker jag.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Att Saabs avgasventiler är så dyra beror på att de är tillverkade i nimonic vilket är en superlegering avsedd för att tåla höga temperaturer. Ventiler för 200 kr/st håller inte samma klass som dessa, förmodligen inget bättre än 21-4N stål som brukar användas till ventiler.
    Saabs insugsventiler är dock inte lika dyra som avgasventilerna.

    Tack vare nimonic-ventilerna kan man använda ett skaft som enbart är 5 mm i diameter och således blir ventilen lätt samtidigt som den tål höga temperaturer. Ett tunnt skaft hämmar ju inte flödet heller, en liten bonus.

    Att köpa en stång titan och svarva egna ventiler kan ju låta billigt, lika billigt lär det dock inte bli om ventiltallrikarna lossar från skaften (finns en risk för det). Titanventiler från exempelvis Del West, Manley m.fl. görs från smidda ämnen av Ti-6Al-4V eller bättre och bearbetes med hög precision innan de beläggs med exempelvis CrN vilket ger dem dess slitstyrka.
    Titan gillar dock inte höga temperaturer, så för att kunna använda dessa utan att behöva byta ut dem stup i kvarten använde exempelvis Toyota en speciell titanlegering förstärkt med titanborid; dessa tillverkades då med pulverteknik. Man har också testat att göra ventiler av TiAl.

    Är förövrigt inte natriumkylda ventiler på några av Saabs B2X5/B2X4.

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    >>SaabJohan, sällan du får cred för dina inlägg men här får du det .

    Hur vara det nu med ventilerna på B2X5 motorerna, var det en svag punkt eller vara det bara ett dåligt parti ett tag ~01?
    Red gärna ut det ni som kan.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Avgasventilerna av nimonic satt ju i B235R och infördes i B235E i samband med att den gick från 170 till 185 hk.

    Är säkert inga fel med de vanliga avgasventilerna Saab har så länge man är lugn med avgastemperaturen och det är väl i samband med höjning av motoreffekten som det blir problem.

    Här finns en liten jämförelse mellan ett antal superlegeringar och mer vanliga material för ventiler, grenrör osv.
    http://www.specialmetals.com/documents/automotive.pdf

    Vill minnas att det är nimonic 80A som det är i Saabs ventiler?

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Hej.

    SaabJohan--> Självklart var det med en sockerkaka humor jag sa svarva själv, så jag hoppas ingen ställer sig och gör det

    Iövrigt håller jag med JonTe, stor cred till dina inlägg, man fastnar lätt och läser dom om igen och lär sig alltid något nytt.


    Där emot tryckarna gör man väl med fördel i Titan? Hoppas det annars har jag gjort skapligt bort mig


    JonTe--> Stämmer, ventilerna bytes ut -01 (-00 på Aeron)


    Switch--> Funkar begagnade T7 ventiler, eller vill du ha ha med T5 skaft?


    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 888
    MAP tuns ventiler

    Dessa ventiler är smidda i ett stycke av rostfritt stål (21-4N) Toppen av ventilskaftet
    har en stellitkärna, för att undvika att skaftet smides ut. Nederdelen av ventilskaftet
    samt underdelen av ventiltalriken är "Swirlpolished". Ventilskaftet är kromat.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    MAP tuns ventiler

    Dessa ventiler är smidda i ett stycke av rostfritt stål (21-4N) Toppen av ventilskaftet
    har en stellitkärna, för att undvika att skaftet smides ut. Nederdelen av ventilskaftet
    samt underdelen av ventiltalriken är "Swirlpolished". Ventilskaftet är kromat.
    21-4N stål är en värmeresistant rostfri legering med 21% krom och 4% nickel. Är vanligen ok för temperaturer upp till 700 grader. Vissa applikationer kräver dock ett material som motstår ca 800 grader.

    Det kromade skaftet ökar motståndskraften mot nötning.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Hej.

    SaabJohan--> Självklart var det med en sockerkaka humor jag sa svarva själv, så jag hoppas ingen ställer sig och gör det

    Iövrigt håller jag med JonTe, stor cred till dina inlägg, man fastnar lätt och läser dom om igen och lär sig alltid något nytt.


    Där emot tryckarna gör man väl med fördel i Titan? Hoppas det annars har jag gjort skapligt bort mig


    JonTe--> Stämmer, ventilerna bytes ut -01 (-00 på Aeron)


    Switch--> Funkar begagnade T7 ventiler, eller vill du ha ha med T5 skaft?


    Mvh Tomas.
    Tryckare kan man svarva, dock så gör man dem vanligen i härdbart stål (nitrerhärdning brukar vara vanligt). Titan har inte de tribologiska egenskaper som krävs av en tryckare, visserligen skulle man ju kunna testa titan tillsammans med ytbeläggningsskikt, men i slutändan tror jag inte det är värt det.

    Kör man med en obelagd titantryckare så kommer det sannolikt skära, antingen mot kammen eller mot loppet tryckaren löper i. Anliggningsytan mot ventilen kommer sannolikt också att smidas ut.

    Titan kan användas i ventilfjädrarna om man så önskar. Dock ej i samband med dubbla fjädrar som står i kontakt med varandra. Vissa problem att garantera jämn kvalitet ska tydligen också förekomma.

    Titan kan också användas till fjäderbrickor, dock så är detta vanligen ej kostnadseffektivt i de flesta fall.

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 888
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    MAP tuns ventiler

    Dessa ventiler är smidda i ett stycke av rostfritt stål (21-4N) Toppen av ventilskaftet
    har en stellitkärna, för att undvika att skaftet smides ut. Nederdelen av ventilskaftet
    samt underdelen av ventiltalriken är "Swirlpolished". Ventilskaftet är kromat.
    21-4N stål är en värmeresistant rostfri legering med 21% krom och 4% nickel. Är vanligen ok för temperaturer upp till 700 grader. Vissa applikationer kräver dock ett material som motstår ca 800 grader.

    Det kromade skaftet ökar motståndskraften mot nötning.

    aha tackar för infon med andra ord så är dom inte bra ? vad händer om tempen går upp till över 700grader ?

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    [quote=M frändberg]
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av "M frändberg":3vj0a7g0
    MAP tuns ventiler

    Dessa ventiler är smidda i ett stycke av rostfritt stål (21-4N) Toppen av ventilskaftet
    har en stellitkärna, för att undvika att skaftet smides ut. Nederdelen av ventilskaftet
    samt underdelen av ventiltalriken är "Swirlpolished". Ventilskaftet är kromat.
    21-4N stål är en värmeresistant rostfri legering med 21% krom och 4% nickel. Är vanligen ok för temperaturer upp till 700 grader. Vissa applikationer kräver dock ett material som motstår ca 800 grader.

    Det kromade skaftet ökar motståndskraften mot nötning.

    aha tackar för infon med andra ord så är dom inte bra ? vad händer om tempen går upp till över 700grader ?[/quote:3vj0a7g0]

    Beror väl vilka ventilaccelerationer man har, och hur mycket över 700 grader temperaturen blir, någonting mellan förkortad livslängd och haveri bör resultatet bli.

Liknande ämnen

  1. Maptuns chassikit
    Av Gothmog II i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-01, 13:23
  2. Maptuns sänkningssats?
    Av realtid i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 03:16
  3. Maptuns 19t bolt on på og9-3?
    Av AndreasOstman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-13, 22:59
  4. Maptuns 360 mm bromsar`?
    Av Daffa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 04:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •