Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Motorn startar intei Saab 9-5 2.3T -00

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Motorn startar intei Saab 9-5 2.3T -00

    Hej!

    Min polare har lånat bilen...

    Imorse när jag vaknade och tittade på bilen fick jag en smärre chock, han har smällt sidan på den i ett räcke och bilen går inte starta. Startmotorn hoppar igång och vill starta men det händer inget och luktar bränd el som fan inne i hela bilen.

    Vi har haft upp bilen på lyft och provkört bara startmotorn, då snurrar den men skjuter inte ut kuggringen som ska in i svänghjulet.

    Nu till min fråga, skulle ni testat att bytt startmotor eller kan det vara något form av relä eller nått som gör detta? Är rätt kass på bilar men vi ska byta den imorgon och testa, så tänkte se om någon skulle avråda mig från det innan vi kör igång för det ser ut att vara ett rätt komplicerat jobb.

    Någon som har erfarenheter av att byta dessa? Har sökt här på forumet men bara fått fram trådar med bildbeskrivningar som bilderna inte funkar på.

    Mvh!

    EDIT: Det är en automat, så det går inte att testa och dra igång den tyvärr. (Alltid är det automatarna som ska jävlas)
    Senast redigerat av BioElite den 2013-12-27 klockan 00:41.

  2. #2
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    278
    Jag hade nog bett "polaren" att lösa problemet!!!!
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  3. #3
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Först byter du polare..... sedan så kan du prova att byta ut starten.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tro mig, det kommer ske. Snubben plockade nycklarna utan att jag märkte det, har inte ens lånat ut den. Men nu ser förhållandena ut så att jag får laga den och kräva han på stålar i efterhand, därav undrar jag om någon har erfarenhet av samma problem. Just eftersom han inte vill berätta vad fan han gjort så är det svårt att felsöka. Köpte bilen för 3 veckor sedan så det är inte så jävla kul, lackan var fräsh men den får man ju aldrig ordning på igen. Man har ju jobb att pendla till osv. och köpa en till bil när jag precis sålt 4 andra känns inte överdrivet lockande.

    Men testar att byta den då, är det svårt? Min ena polare surrade om en heldags arbete bara att få bort den.

    Alkohol var ju iblandat i bilden med, tänk på det kära medtrafikanter!

  5. #5
    Först får du väl hoppas att ingen såg din "polare" när han körde på räcket. Om det nu var ett räcke? Sen hade jag anmält till försäkringsbolaget och polisen.. Det är inte okej att köra när det är sprit inblandat.. Sen får det vara hur bra "polare" som helst...?

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Ring Polisen , om du vet att han har kört onykter är det bara ringa polisen , sådana idioter är det ingen som vill ha på vägarna.

    Men går motorn inte runt när du kör på startmotorn då? För du säger att den vill starta och sedan säger du att startmotorns kuggring inte går ut?

    Hoppas det löser sig för dig!
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Jag har trafikförsäkring, dessutom finns det inte en försäkring i världen som täcker när någon kört min bil onykter och utan körkort.

    Polisen vill jag helst undvika av olika anledningar, han har lovat att betala och jag kommer salta räkningen lite. Det ska göras upp redan imorgon, annars väntar kontakt med hans föräldrar och polis, något som han är extremt nojjig över. Speciellt bra polare är det inte, umgås inte så mycket med honom och jag känner inga andra människor som skulle göra något sånt här. Jag är inte förvånad att det händer med honom om jag säger som så...

    Givetvis är det åt helvete detta som har hänt, idioten puttade ju runt bilen nere på "byn" efter det hänt, så många lär ha sett honom. Det är ju bara till att hoppas att ingen sett att han kört på ett räcke, dock är det bara skrapmärken och en liten buckla längs hela sidan, så tror inte det syns mer än lite färgavskrap på det räcke han har kört på, jävligt surt dock. Det kommer ju aldrig gå att få bra.


    När man vrider på nyckeln så "hugger" det till i startmotorn, händer inget sen och luktar bränd el. Precis samma fenomen som när min andra Saab hade skurit, den vill starta men går inte. Men när vi hade uppe bilen så kortslöt vi startmotorn och försökte starta men då snurrar den bara fort som fan och skjuter inte ut. Så det känns ju som att det är något i den som måste ha gett sig eller? Förmodligen när man använder nyckeln och han inte lyckas skicka ut den så händer det ingenting? Eller ska det inte gå att "kortsluta" startmotorn och starta den på det viset som man förr kunde göra med gamla volvos när det var riktigt kalls ute och det jävlades?

    Känns väl orimligt att den skurit, känner ingen flis i oljan och olja finns det gott om, samt att det med startmotorn verkar vara en rimlig sak som han faktiskt kan ha förstört själv.
    Senast redigerat av BioElite den 2013-12-27 klockan 06:22.

  8. #8
    Sugmotor Lars_Bs avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    58
    Medlem#
    9137
    Lämna in på verkstad, skicka räkningen till lill pojkens mamma och pappa.
    Saab 9-5 2.3t -07 Biopower
    Saab 9-5 Aero -00/ såld
    "Give me Swedes, snuff and whiskey, and I'll build a railroad through hell."
    James J. Hill 1838 - 1916

  9. #9
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Jag anser fortfarande att du ska kontakta Polisen , tänk om han har kört på något annat fordon eller en människa?

    Jag hade provat att dra runt motorn för hand , för om du säger att startmotorn hugger till så känns det ju som att den skjuter ut kuggkransen?

    Men prova lägga i N och dra runt motorn för hand med ett dragskaft.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  10. #10
    Hej Bullen,
    Som vanligt är det inte personen i......

    Senast redigerat av frippe64 den 2013-12-27 klockan 23:08.
    Signaturlös

  11. #11
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Hej Bullen,
    Som vanligt är det inte personen i......

    Låter för ungt och dumt för att ha missat Bullen!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Jag anser fortfarande att du ska kontakta Polisen , tänk om han har kört på något annat fordon eller en människa?

    Jag hade provat att dra runt motorn för hand , för om du säger att startmotorn hugger till så känns det ju som att den skjuter ut kuggkransen?

    Men prova lägga i N och dra runt motorn för hand med ett dragskaft.
    Vi bor i en liten by och kollade det enda räcket som verkade rimligt att köra in i. Där satt halva min lack kvar, så det är ingen större fara med det.

    Hur kommer man åt att dra runt motorn för hand? Startmotorbytet är i full gång men om inte det skulle vara felet kan det ju vara bra att veta.




    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Låter för ungt och dumt för att ha missat Bullen!
    Fattar inte riktigt, om ni syftar på att det skulle vara jag som kört förstår jag inte varför jag ens skulle nämna något annat. Känns dumt att hänga ut snubben på ett stort internetforum med alla chattkonversationer.

    Ang. att jag inte vill kontakta polisen är det för att han redan gjort klart att då kommer han inte betala en enda krona. Detta är en snubbe som aldrig betalar tillbaka skulder och dylikt, nu har jag redan lyckats får 3000 och kommer få ytterligare pengar för att hålla käft. Så det känns som en bättre väg.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av BioElite Visa inlägg

    Fattar inte riktigt, om ni syftar på att det skulle vara jag som kört förstår jag inte varför jag ens skulle nämna något annat. Känns dumt att hänga ut snubben på ett stort internetforum med alla chattkonversationer.

    Ang. att jag inte vill kontakta polisen är det för att han redan gjort klart att då kommer han inte betala en enda krona. Detta är en snubbe som aldrig betalar tillbaka skulder och dylikt, nu har jag redan lyckats får 3000 och kommer få ytterligare pengar för att hålla käft. Så det känns som en bättre väg.
    Om historien varit sann, och du ville hålla "polaren" bakom ryggen, hade du inte skrivit den överhuvudtaget, utan nöjt dig med att fråga om den trasiga startmotorn. Så det hela faller på sin egen orimlighet.
    Signaturlös

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Om historien varit sann, och du ville hålla "polaren" bakom ryggen, hade du inte skrivit den överhuvudtaget, utan nöjt dig med att fråga om den trasiga startmotorn. Så det hela faller på sin egen orimlighet.
    Well, egentligen spelar det ju kvitta vad du tror eller inte. Sökte hjälp på detta forumet eftersom det är det största för Saab som jag hittat och jag varken kan mycket om bilar eller är bevandrad i Saab. Men om det inte är okej att kika med er här så får gärna MOD låsa tråden eller radera den.

    Att du påstår att jag vill hålla honom bakom ryggen bevisar ju bara att du inte läst hela tråden. Jag är inte ett skit intresserad av det, jag vill få min bil lagad och få betalt för det. Jag har tyvärr inte cash i överflöd. Återigen kan jag väl delge dig all historik via PM om du ny tycker det behövs. Men jag tycker varken man hänger ut berusade människor eller pedofiler eller mördare på internet á la USA. Va väl inte det som diskussionen var om egentligen.

  15. #15
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Dra runt motorn kan du göra genom att du sätter en hylsa på bulten som håller fast remskivan till vevaxeln , sedan tar du en förlängare och ett dragskaft och drar runt , detta når du genom hjulhuset om du tar bort höger framdäck.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Dra runt motorn kan du göra genom att du sätter en hylsa på bulten som håller fast remskivan till vevaxeln , sedan tar du en förlängare och ett dragskaft och drar runt , detta når du genom hjulhuset om du tar bort höger framdäck.
    Får tacka så mycket för detta konstruktiva svar. Startmotorn är nu färdigbytt, väntar på laddning av batteriet så under morgondagen blir det spännande hur dyrt det kommer bli.

    Får hoppas på det bästa annars testa att dra runt den för hand som var min första tanke, fan att det alltid ska strula på automatarna.

Liknande ämnen

  1. ACC:n kalibrerar sig när man startar motorn
    Av Mr_Nitro i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-11, 08:39
  2. saab 900 t8 -89 startar inte när motorn är kall
    Av z28 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 14:00
  3. Motorn startar men låter skit?!
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 12:33
  4. Saab 9-5 startar ej när motorn är varm
    Av jarsan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-08, 20:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •