Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Spola/skölja/byta olja i automatlådan OG9-5 5-steg

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    12

    Spola/skölja/byta olja i automatlådan OG9-5 5-steg

    Jag går och funderar på att byta oljan i min automatlåda på min 9-5 aero från 2004.

    Har läst en del i forumet om hur man ska göra men det råder delade meningar om vilken metod som är bäst/enklast.

    Tror ändå att jag vill försöka mig på att spola/skölja lådan i stället för att bra byta en del av oljan genom bottenpluggen.

    Självklart dyker det upp lite frågor.
    Har någon hittat en bra guide på hur man gör, Gärna med bilder?
    Vart på kylslangarna ansluter jag dräneringsslangen lättast?
    Måste man lyfta framvagnen för att låta hjulen rotera vid pumpning eller räcker det att ha bilen i P(ark)?

    Jag har hittat en video på youtube där en kille gör detta på en honda.
    http://youtu.be/MsdPAadc9fY
    är proceduren exakt den samma?

    Tacksam för fler tankar och idéer.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Här har du en guide: http://www.youtube.com/watch?v=J8tVCCDiSnY

    Vad jag hört att många gör är att dom tömmer oljan, fyller på med lika mycket som kom ut, kör några dagar, tömmer oljan igen och fyller på. Detta görs tills färgen på oljan inte är svart om jag förstod det rätt.


    Såhär är dock den riktiga metoden:
    Bild från WIS
    Kanske blir lite svårt att göra sista punkten men det kan säkert någon på forumet hjälpa dig med. Finns en del som har tech2 här.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-03-07 klockan 21:22. Anledning: §7.1 WIS bild raderad
    Saab 9-5 2003 2,3T

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Tänkte byta oljan imorn låda i julhelgen. Men får inte ihop WIS instruktionen riktigt. Om jag lossar utloppsslangen och pluggar den, samt följer instruktionerna till punkt och pricka har jag ju fortfarande inte bytt mer än oljan i själva lådan. De måste väl mena att man lossar returslangen och pluggar i lådan. Annars ligger ju den gamla oljan kvar i kylaren och det blir bara ny i lådan...

    Eller hur har de tänkt där?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Kan vara värt att påminna om 2 saker på 5-växlade lådan...

    1) pluggen ovanpå lådan som skulle kunna misstas för påfyllning är inte en påfyllningsplugg utan håller nåt vitalt på insidan...
    2) Oljan till den 5 växlade är inte "vanlig" automatlådeolja, kolla specen noga när du beställer!
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Fyller på gör jag i hålet där stickan sitter.

    Är vanlig JWS 3309. Finns nästan överallt. Köper antagligen 20 liter på Swedol.

    Vad säger ni om WIS tillvägagångssättet? Det spolar lådan, visst! Men oljan i kylaren byts ju inte. Kan någon förklara?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Fyller på gör jag i hålet där stickan sitter.

    Är vanlig JWS 3309. Finns nästan överallt. Köper antagligen 20 liter på Swedol.

    Vad säger ni om WIS tillvägagångssättet? Det spolar lådan, visst! Men oljan i kylaren byts ju inte. Kan någon förklara?
    Bra, men läser man på forum så är det tyvärr många som kör i dexron III och lossar den stora pluggen på ovansidan istf att fylla i stickan, så det är värt att nämna...

    Jag tänkte byta själv, men utan lyft är det iallafall på ng9-3 jäkligt svårt, och arbetskostnad är inte så hög i förhållande till oljan (om den nu inte är svinbillig på swedol i 20l dunk, men på 1l flaska kostar den skjortan).

    Finns nån tråd som skriver att det i princip finns 3 sätt, fulbyta genom tömma - fylla - köra - tömma - fylla, byta enligt WIS och byta större delen, eller ansluta nån slags utrustning som sköljer och byter nästan allt...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  7. #7
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Så här gjorde ja när ja byte olja första gången i min, se till att ha nya packningar till bottenpluggen och banjofattningen.
    Banjoanslutning och slang hittar du på t.ex swedol
    Mina verktyg
    http://www.forumbilder.se/CE175/dsc-0171.JPG

    Börja med att lyfta upp bilen både fram och bak då den behöver stå plant vid bytet.
    Töm ur oljan i lådan via bottenpluggen, på med bottenpluggen och ny packning mät hur mkt du fick ut och fyll sedan på lika mkt ny olja via oljestickans rör.
    Lossa utloppsanslutningen till kylningen det är den vänstra av dom fram ifrån sätt, plugga slangen med något lämpligt så slipper du söla.
    Skruva på banjon med slang använd gamla packningarna, placera slangen i en graderad behållare helst genomskinlig så du ser.
    Starta bilen med vxl-lådan i PARK och töm ur ca 2L stäng av bilen, fyll på lika mkt som du tömde ur och upprepa detta några gånger tills det kommer klar fin olja.
    Kontollera sen nivån efter du kört bilen en stund men har du fyllt lika mkt som du tömt så ska det vara rätt nivå.

    Åtgång av olja ca 8-10L men ha gärna lite mer olja än det går åt kanske 12L
    När man gjort en ordentlig sköljning så räcker det med att bara tömma och fylla på olja då och då, ja gör det en gång om året ca 2000mil intervall.

    Angående oljan så har ja läst rätt mkt om det på nätet lite här och där, och man BÖR hålla sig till Mobil1 3309 och inget annat. Vissa har fått problem även fast dom använt en olja som har rätt klassning dvs JWS3309
    https://www.oljemagasinet.se/index.p...facturer_id=11
    Oljan är inte gratis men det är det värt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Så här gjorde ja när ja byte olja första gången i min, se till att ha nya packningar till bottenpluggen och banjofattningen.
    Banjoanslutning och slang hittar du på t.ex swedol
    Mina verktyg
    http://www.forumbilder.se/CE175/dsc-0171.JPG

    Börja med att lyfta upp bilen både fram och bak då den behöver stå plant vid bytet.
    Töm ur oljan i lådan via bottenpluggen, på med bottenpluggen och ny packning mät hur mkt du fick ut och fyll sedan på lika mkt ny olja via oljestickans rör.
    Lossa utloppsanslutningen till kylningen det är den vänstra av dom fram ifrån sätt, plugga slangen med något lämpligt så slipper du söla.
    Skruva på banjon med slang använd gamla packningarna, placera slangen i en graderad behållare helst genomskinlig så du ser.
    Starta bilen med vxl-lådan i PARK och töm ur ca 2L stäng av bilen, fyll på lika mkt som du tömde ur och upprepa detta några gånger tills det kommer klar fin olja.
    Kontollera sen nivån efter du kört bilen en stund men har du fyllt lika mkt som du tömt så ska det vara rätt nivå.

    Åtgång av olja ca 8-10L men ha gärna lite mer olja än det går åt kanske 12L
    När man gjort en ordentlig sköljning så räcker det med att bara tömma och fylla på olja då och då, ja gör det en gång om året ca 2000mil intervall.



    Angående oljan så har ja läst rätt mkt om det på nätet lite här och där, och man BÖR hålla sig till Mobil1 3309 och inget annat. Vissa har fått problem även fast dom använt en olja som har rätt klassning dvs JWS3309
    https://www.oljemagasinet.se/index.p...facturer_id=11
    Oljan är inte gratis men det är det värt.

    Mvh
    Det låter som utförandet i WIS. Det jag inte får ihop är: om du lossar slangen för utlopp och pluggar den, och låter lådan pumpa ut den nya oljan du just fyllt på. Då kan kan ju lika gärna skita i att göra det steget då oljan i kylaren o slangar inte blir bytt och endast göra ett fulbyte i lådan.

    Förstår du vad jag menar?

    Eller har jag missförstått hur systemet fungerar?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  9. #9
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Jo ja tror ja förstår vad du menar.
    Oljan som byts via utloppet är den olja som finns inne i momentomvandlaren samt olja som finns lite var annanstans som inte kommer ut via bottenpluggen, den oljan får du inte ut på något annat sätt
    Det bör dock gå att lossa den andra anslutningen så att oljan i kylaren oxå blir bytt, dock aldrig provat det själv.
    Har gjort en ordentlig sköljning och sen ett vanlig "ful" byte vid sista bytet så var oljan nästan lika klar som den är ny.

    Mvh
    Senast redigerat av kIM0h den 2014-12-18 klockan 19:14.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Ahhhh! Då är jag med. Då kan man göra enligt WIS, och sedan lossa returslangen, tömma två liter och fylla på 2, och sedan tömma till oljan är klarröd. Då bör man ju ha gjort det så noggrant det går.

    Du har inte dimension på banjo i lådan i huvudet?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  11. #11
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Ja precis, tömma 2L fylla 2L och upprepa det tills oljan som kommer ut är klar röd lr tills du inte har någon olja kvar beroende på hur mkt du köper

    Om ja inte minns helt galet så är det M14 men ja kan dubbel kolla imorrn då ja ändå ska till garaget.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Vore supernice om du ville kika på det. Så kan jag pressa en slang på swedol och köpa packning och banjo på swedol när jag ändå handlar oljan.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  13. #13
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Packningarna bör du köpa på SAAB.
    Och ja skulle inte använda swedol oljan.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Är väl bara en kopparbricka om jag inte är ute och reser eller?

    Bilen i sig köpte jag för 500:- Så ska jag var ärlig bryr jag mig inte speciellt mycket om att lägga pengar för att få någons favoritmärke på oljan.
    http://www.swedol.se/unitrans-jk-20l.html

    Den kommer att duga finfint och kan inte vara sämre en den bruna sörjan som är i den just nu.


    Hade det vart en fin lågmilad Aero från 05 som gåt 10000 mil så köper jag ditt resonemang. Men det är en 2.0t, fisbrun med rostfläckar som bara behöver växla mjukt i vinter innan jag kränger av henne :-)
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  15. #15
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Till bottenpluggen är det inte en kopparbricka utan något annat tror det är alu.
    Banjokopplingen bör vanliga kopparbrickor funka men dom som sitter där har en liten gummipackning, dessa finns att köpa på SAAB och kostar inte många kronor.

    Ahh då förstår ja.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Hann du kolla gängdimension på banjon?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Till bottenpluggen är det inte en kopparbricka utan något annat tror det är alu.
    Banjokopplingen bör vanliga kopparbrickor funka men dom som sitter där har en liten gummipackning, dessa finns att köpa på SAAB och kostar inte många kronor.

    Ahh då förstår ja.

    Mvh
    Dem med gummipackning kostar 95 kr/st. Oljan fick jag ge 138 kr/liter för hos Saab, så man verkar inte kunna spara några stora slantar på oljan om man vill ha original/Mobil.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Hittade mineral JWS 3309 för 38 kr litern. Den växlar helt klart mjukare. Slirar fortfarande väldigt lite precis när den får i 3:an så det är antagligen ventilhuset som är slitet. Får vara så, är trots allt bara en brukis över vintern.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    154
    Medlem#
    4266
    Står något om varför man skall köra med rätt olja i senaste wis. Tror det va något om att lamellerna inte klarar av den syntetiska oljan och då även för att den 5-stegade lådan tillåter slirning på lammelerna även i lock-up läget för jämnare gång så stälde det högra krav på oljan.
    Men jag har inte kvar wis så kan inte kolla exakt vad det stog
    Medlem #4266, 9-5 -98 2,3t, og9-3 Aero cab
    http://www.garaget.org/merra <- bilparken

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Kör med mineralolja. Spelar ingen roll hur mycket eller lite man lägger på vrid. Slirar på 3:an under 4000rpm
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skölja lådan NG9-3 1.9TiD 6-växlad automat. Olja?
    Av fresaom i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2023-11-10, 00:38
  2. Byta olja i automatlådan 6 vxl NG9-3
    Av Hej i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-02-28, 12:03
  3. Skölja ur växellådan när jag ska byta till mineral olja? NG900
    Av Robin85 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 15:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •