Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Spola/skölja/byta olja i automatlådan OG9-5 5-steg

  1. #21
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Hittade mineral JWS 3309 för 38 kr litern...
    Något du vill dela med dig utav? Har du någon länk?

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Köpte per liter på lokala traktorverkstaden. Hade jws3309, Aishin Warner T-IV, Volvo 1161540 och BMW 7045e klassningarna förutom en massa traktorklassningar. Var Texaco som tillverkade den med kommer inte ihåg vad den hette.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  3. #23
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Bumpar en gammal tråd.
    Jag behöver byta på min bil.
    Dock får jag 20L till samma pris för 8L på Maptun för Saab original

    http://www.swedol.se/unitrans-jk-20l.html

    Frågan är dock om den uppfyller kraven?

    Står att den ska vara till Asin Warner i Volvo och Saab.
    Och har beteckningen 3309.

    Synd att den inte fanns i lite mindre kvantitet.

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Själv blir jag alltid orolig när en olja uppfyller flera specar som i säg inte sägs vara kompatibla. Som många andra diskussioner här, hur viktigt är de sparade kronorna mot en risk / osäkerhet map ökat slitage eller andra problem om oljan inte är helt rätt. Med tanke på hur känsliga de tidiga årsmodellernas 5-växlade automater har jag valt att jag bara kommer köpa original "bara för att" - även om det troligen funkar precis lika bra med oljan i din länk... Men jag har en cab som ändå är värd några spänn... Är den en rostig 9-5a som gått 30.000 mil skulle jag helt klart valt att chansa... Var gränsen går vet jag inte, det är väl när man nått ett värde där ett större ras -> skroten men man ändå vill köra underhåll och oljebyte så bilen lever så länge det går... och det är väl helt upp till var och en... Men visst, den oljan ser ut att uppfylla specen, så why not?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #25
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Själv blir jag alltid orolig när en olja uppfyller flera specar som i säg inte sägs vara kompatibla. Som många andra diskussioner här, hur viktigt är de sparade kronorna mot en risk / osäkerhet map ökat slitage eller andra problem om oljan inte är helt rätt. Med tanke på hur känsliga de tidiga årsmodellernas 5-växlade automater har jag valt att jag bara kommer köpa original "bara för att" - även om det troligen funkar precis lika bra med oljan i din länk... Men jag har en cab som ändå är värd några spänn... Är den en rostig 9-5a som gått 30.000 mil skulle jag helt klart valt att chansa... Var gränsen går vet jag inte, det är väl när man nått ett värde där ett större ras -> skroten men man ändå vill köra underhåll och oljebyte så bilen lever så länge det går... och det är väl helt upp till var och en... Men visst, den oljan ser ut att uppfylla specen, så why not?

    Jag är med på ditt resonemang. Men varför skulle Q8 som en av världens största petroleums producenter publicera felaktiga uppgifter?
    Fördelen med att köpa Saab original är att du vet till 100% att det är korrekt olja och det kommer inte bli några bekymmer.
    Men när Q8 skriver ut den beteckningen så är det mer eller mindre samma sak. Det kanske är Q8 olja i flaskan det står Saab på?
    Vem vet.


    Hur stor är åtgången på olja?
    Enligt WIS är det 7,0L inkl. momentomvandlaren och oljekylaren.

  6. #26
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Jag rekomenderar dig att du köper orginal olja istället för att krångla till det med en olja som du eller andra vet hur den skall funka i en Saab automat låda.

    Jag gör det i alla fall och byter olja vartannat år på min automat..

    Kostar allt som allt ca 1600 kr...
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #27
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Jag rekomenderar dig att du köper orginal olja istället för att krångla till det med en olja som du eller andra vet hur den skall funka i en Saab automat låda.

    Jag gör det i alla fall och byter olja vartannat år på min automat..

    Kostar allt som allt ca 1600 kr...

    Kostar arbetet på Saab 1600kr eller köper du olja för 1600kr?

  8. #28
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Kostar arbetet på Saab 1600kr eller köper du olja för 1600kr?
    Olja på Maptun och arbete på Saab ca 1600 kr.
    Dock hade jag 15% rabbat på arbete på Saab i Köping då dom hade något erbjudande då..

    Värt att poängteras att dom gjorde olje byte i automat enligt Wis.
    Inte den snabba varianten.
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  9. #29
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Men varför skulle Q8 som en av världens största petroleums producenter publicera felaktiga uppgifter?
    Den uppfyller säkert spec och i en perfekt värld ska det väl räcka för att lådan ska funka bra och må bra... Men just eftersom AW 5-vxl verkar vara väldigt känsliga så tycker jag man ska tänka en gång extra...

    Jag försökte läsa in mig på GL4 oljor till manuella lådor när jag skulle byta olja på en VW. Där uppfyller många både GL4 och GL5, men med en ren GL5 eller GL4/5 så upplever många att lådorna (i detta fall VWs lådor) blir svårväxlade. Medan rena GL4 funkar mycket bättre. Uppfyller spec, men tydligen ändå en skillnad i det fallet. I detta fall vet jag inte, men jag sparar hellre några hundralappar nån annanstans än på detta... Oljor är jättekomplicerat, och jag förstår det inte, så jag safe-ar...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  10. #30
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Jag köpte Saab original växellådsolja, så nu vet jag det blir rätt.

    Någon som vet eller har artnr. på packningen till bottenpluggen samt packningarna till utloppsslangen?
    Har lite svårt att hitta de i EPC.

  11. #31
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Här har du en guide:
    Bild från WIS

    Jag håller på och byta nu. Antingen är jag dum i huvudet eller så har Saab inte riktigt tänkt till.

    Jag är på punkt 8, och har genomfört den.

    Men det framgår inte att man ska ersätta den 1 L man just tappade ur.
    Ska man det eller inte? För i så fall har jag fyllt på 6L totalt ny olja i växellådan.

    Har tappat ur 4L ur pluggen. 2 L + 1L ur utloppsslangen.

    Eller är det så självklart att man ska ersätta den sista litern man tappade ur att de inte ens skriver ut det?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-03-07 klockan 21:24. Anledning: §7.1 WIS bild raderad

  12. #32
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 053
    Medlem#
    6220
    Tror dom gör så för att man ska kontrollera nivån och fylla på vid behov.

    När ja sköljde min låda så tappa ja först ur via botten pluggen nästan 4l fyllde tillbaka lika mkt som ja fick ur.
    Tappa ur 2L via utloppsslangen i med 2 liter och sen likadant igen, då hade ja fyllt på exakt lika mkt som ja tappa ur.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #33
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Hej!

    Frågade en ny verkstad vilket tillvägagångssätt de har vid byte av olja.

    De svarar: Vi spolar växellådan enligt verkstadshandboken och använder Saab original olja.

    2100:-, låter de vettigt för er som kan detta?

    Jag har en årsmodell -07 jag har ingen oljesticka, var fyller man på om man ska göra två fulbyte själv?

    Mvh
    Senast redigerat av MattA den 2016-06-23 klockan 12:01. Anledning: Tillägg

  14. #34
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 053
    Medlem#
    6220
    Man fyller på där stickan normalt sitter är en vanlig plugg där ist.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  15. #35
    Hej.
    Priset 2100 kr är väl ok om de använder 7 liter och "spolar" ur lådan.
    Annars tar det bara typ en halvtimme + en kvart att göra om du licks skall byta motorolja och har bilen upplyft. Detta förutsätter att du är förberedd med en tratt med lång pip, samt en slang med nippel som passar på utgående anslutning för att samla upp den olja du pumpar ut. Utpumpningen av två liter olja sker lugnt och fint och du har god tid på dig att stänga av motorn då det närmar sig 2 l. Tjänar du inte pengar som en VD lär det vara bra sparade pengar att göra det själv.

    mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    loca

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2021
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Saab 95 2.3t 2008 automatproblem

    Hej!
    Har köpt en helt fantastisk rolig och bekväm bil men den har ett litet problem jag upplever med automatlådan. Lägger jag i tex D eller R så går varvet upp till typ 16-1700varv och slår lixom i växeln en aning hårt. Vid körning växlar den fint och mjukt förutom från 1-2 då den skjuter i växeln, ungefär samma känsla där att den få för mycket kraft vid övergång. Då jag haft många automatare innan med div problem och alltid blivit rådd att göra en service på lådan men som ALDRIG hjälpt så börjar jag att fråga här om någon har varit med om detta? Läst så mycket jag kan på olika forum och trådar om liknande problem, det mesta gäller den tidigare karossen, där ger man ofta råd att uppgradera programvaran hos Saab eller att byta styrdon. Styrdon och programvara är relativt billiga saker att byta/fixa men ser gärna lite råd och några skrivna rader från något som tror sig veta vad det kan röra sig om. Har precis varit Volvoägare där jag tröttnade på att laga och laga konstant som den gick sönder så jag skulle vara glad att slippa byta ut halva bilen och ändå inte vara nära en lösning
    Tacksam för er input

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skölja lådan NG9-3 1.9TiD 6-växlad automat. Olja?
    Av fresaom i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2023-11-10, 00:38
  2. Byta olja i automatlådan 6 vxl NG9-3
    Av Hej i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-02-28, 12:03
  3. Skölja ur växellådan när jag ska byta till mineral olja? NG900
    Av Robin85 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 15:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •