Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hur straffa de som fipplar med mobilen under bilkörning?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Thumbs up Hur straffa de som fipplar med mobilen under bilkörning?

    Jag kör dagligen på E4 mellan Uppsala och Stockholm och det senaste året har det blivit väldigt vanligt med bilar som vinglar i körfältet och håller ojämn hastighet. Allt som oftast så är förarens ansikte upplyst av en mobiltelefon som de försöker hålla ner mot knäna för att det inte ska vara så tydligt.

    Jag har två frågor;
    1) Vad tror dom att dom håller på med?
    2) Hur kan man få dom att sluta?

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Tyvärr blir detta allt vanligare , jag kör bil hela dagarna och åker även mellan norra och södra stockholm varje dag och det blir bara värre och värre , och det är inte bara mobilen , vissa sitter och sminkar sig och kollar på filmer och gör allt annat förutom att köra.

    Man måste ju ifrågasätta deras intelligens , dom är en trafikfara för alla.

    Tyvärr tror jag att det måste hända något allvarligt för att få dom att förstå.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Ser det också, varje dag. Folk är inte smartare tyvärr, det är i dagens samhälle mkt viktigare att alltid vara nåbar, att aldrig missa ett samtal än att köra bil säkert. Det är ju bara gå på krogen eller en fest med vänner, halva gänget sitter och fipplar med nallen hela tiden, det som är på nätet är viktigare än det som händer i verkligheten, där och då. Det verkar inte ha med utbildning eller nåt att göra, alla kategorier gör det. Mammor med hela bilen full med barn sitter och fejsbookar mitt i rusningen med mobilen, det är helt sjukt! Jag ser hantverkare och yrkeschaufförer som gör det. Den senare kategorin är är ju väldigt märklig, dom om några borde ju tänka på handsfree men nehejdå. Nu finns ju lagliga styrmedel för polisen att agera, men det är mkt dom skall hinna med nu och det är ju så ovanligt att någon åker fast för detta att det skrivs om det i tidningen när det inträffar. Igår skrev Text-TV att första fallet var på gång efter att en kille åkt fast. En fast i hela Sverige på tre veckor? Det är ju knappast ett incitiament för hela folket att sluta prata i mobilen när dom kör.... Risken är ju minimal. Jag tror ingen kunde förutse den inverkan mobilen och internet skulle ha på oss, jag tycker faktiskt inte utveckligen är förnuftig alls. Då menar jag inte bara i bilkörningen, utan generellt. Problemet är nog större än att bara få folk sluta när dom kör bil - fast det vore ju såklart en fantasiskt bra början!
    MEDLEM 7032.

  4. #4
    Sugmotor Lars_Bs avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    58
    Medlem#
    9137
    Förbjud antisladd, antispinn. Bilkörning har blivit för tråkigt och ingen känsla behövs längre. När tekniken tar över från föraren finns det tid över för annat så som messa, Googla, mm. Ingen är väl så svagbegåvad och utan förståelse för den mänskliga naturen, så att de tror att införandet av teknikstöd till föraren skulle öka/bibehålla förarens intellektuella närvaro under körning. Lägger vi till sattyg som GPS har vi en mängd förare som inte vet var de är, vilket väglag det är, hur bilen uppträder när det skiter sig ordentligt.

    Det borde ha satts stopp efter ABS fram tills bilar kan köras helt autonomt av förare som är ointresserade av bilkörning.

    Jag köpte en ny 9-5 Griffin M09 med något skit som gjode vinterkörningen helt hopplös, så den fick snabbt saabhandlaren tillbaka och jag plocka ut en gammal Aero istället. Blev otroligt besviken på att saabvekstaden inte var villiga att stänga av skiten. Detta ämne "Bilkörning har blivit farligt tråkigt" behöver tas upp på riksnivå. På detta forum är troligen den genomsnittliga läsaren en som "känner vägen med rumpan, väggreppet med långfingrets insida, hör vatten/fukt på vägen, ser bortom nästa kurva" med andra ord en vanlig bilförare fram tills för några år sedan.
    Senast redigerat av Lars_B den 2013-12-27 klockan 11:29. Anledning: dålig svenska
    Saab 9-5 2.3t -07 Biopower
    Saab 9-5 Aero -00/ såld
    "Give me Swedes, snuff and whiskey, and I'll build a railroad through hell."
    James J. Hill 1838 - 1916

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426
    Jag kanske ska börja tuta på dom när dom susar fram på motorvägen djupt försjunkna i någon modeblogg eller facebook? Fast den stora frågan är hur jag ska få budskapet "sluta fippla på telefonen" att gå fram.

  6. #6
    Sugmotor Lars_Bs avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    58
    Medlem#
    9137
    Tyvärr tror jag att det inte går att göra något åt individen utan endast åt hårdvaran (bilen). Hörde att förskolor och dagis (Stockholm tror jag) har förbjudit föräldrar att flippa på mobilen, då ungarna blir oroliga när de inte kan få kontakt med föräldern vid lämning och hämtning. Har det gått så långt att de skiter i sin avkomma så lär de fortsätta i bilen. Här kommer ett seriöst förslag: minska toe inn, så att bilen blir mer hysterisk på vägen. De har ju redan antispinn, antisladd, antiallt. Det är ju riktigt obehagligt att köra med nästan 0 i toe inn.
    Saab 9-5 2.3t -07 Biopower
    Saab 9-5 Aero -00/ såld
    "Give me Swedes, snuff and whiskey, and I'll build a railroad through hell."
    James J. Hill 1838 - 1916

Liknande ämnen

  1. Headset bluetooth för mobilen.
    Av RZ i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-07, 14:40
  2. koppla in mobilen i bilen, hur ? 9-3ss
    Av victorwww i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-03, 01:35
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-04, 23:56
  4. Vart kan man låsa upp mobilen i Borås?
    Av Braather i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 19:49
  5. Blåtandsprogram till datorn/mobilen
    Av SAAB_Markus i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 09:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •