Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vä strålkastare död og900 -84

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    313

    Vä strålkastare död og900 -84

    Hej!

    Plockade fram min og900 aero -84 nu. Upptäckte att vänster strålkastare lös svagt från & till. Och nu lyser den alltså inte alls. Kommer ej fram någon ström varken på hel eller halvljus. Den högra funkar som den ska. Och kablarna går väl från säkring/el centralen förbi vänster strålkastare och bort till det högra lyset?

    Har varit en del möss i bilen så misstänker att dom är inblandade. Ser inga ätna kablar i motorummet. Kan det vara inne i bilen nånstans? Tips emottages!

    All annan el verkar fungera.

    MVH Filip
    Saab 62-93

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Hej!

    Har du mätt och sett att det saknas spänning? kan ju vara jord som saknas?

    Vet inte hur det ser ut på gamla 900 men har du kollat över jordpunkter?

    Mät annars om du får matning från säkringen , annars kan du ohma kabeln mellan säkring och kontaktstycke ut vid lampan och se om det är avbrott någonstans. Bra om du kan få tag i ett kopplingschema.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Jag mätte lite i mitt lösa kablage, det är samma potential i höger som vänster. Men det var olika färger på kablarna för både helljus och halvljus i min härva. Om dom sitter ihop i härvan eller går bägge till gemensamt relä vågar jag inte säga. Men belysningsreläet i säkringsboxen kan ju vara värt kika på. Även jorden såklart. Är ganska säker dom jordas ner i kylarbalken, alldeles bakom kylaren på höger sida sitter en helvetes massa jordningar. Jag har haft bilar där kablar vart av där. Så kolla upp om du får spänning fram, och om jorden är bra. Det bör vara de svarta kablarna i bägge sidor som är jord, du vill mäta mkt lågt motstånd ner mot chassijord i dessa, annars är det avbrott nånstans. Matningen kommer alltså från reläet i säkringsboxen, det är relativt korta kablar att mäta på och ganska "synliga" också.
    MEDLEM 7032.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    313
    Tackar för svar! Bara ge sig ut och kika!
    Saab 62-93

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    313
    Det var jord som saknades! Tack för hjälpen!
    Saab 62-93

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Vart var jorden trasig?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    313
    Vet inte. Drog en tillfällig tråd så länge. Jordpunkterna vid kylaren som TurboCab nämnde såg ok ut.
    Saab 62-93

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Kan vara internt i kabeln då, ibland klättrar fukten in och gör sitt... Jag Pillade lite på min jordhärva i en bil en gång, nere på kylarbalken, och hörde och kände ett krasande ljud liksom, där och då gick en stor del av jordhärvan av.... Fukt hade kommit in i samtliga kablar och ätit. Fick korta av allt lite och göra nya anslutningar. Med tanke på dess position och att kablarnas ändar är ganska oskyddade så är detta ett problem som många og900 har eller kommer drabbas av. Troligen bara dom rena sommar-körda bilarna som kommer klara sig helt utan dessa problem skulle jag gissa.

    Gött att du löste problemet Filbrun! En Aero -84 är ju värd all uppmärksamhet den kan få.
    MEDLEM 7032.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    313
    Jo det känns bättre med 2 lysen Tänkte besikta den till våren. Har ej varit besiktigad sen 2001 men fick en genomgång 2007 när ja köpte den. Man kan ju inte sluta le när man kör

    Nästa problem är vindrutetorkarna som går i slowmotion samt fungerar ej spolningen på rutan.
    Senast redigerat av Filbrun den 2013-12-27 klockan 18:07.
    Saab 62-93

  10. #10
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    typfel på dessa modeller är jordfelen- kolla den på ´höger sida av kylaren med flera, skruva loss rengör och spruta på elektronikrengöring lägg på ex kopparpasta dra fast

Liknande ämnen

  1. Strålkastare ng9-3 -03
    Av wiechert i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-03-14, 19:08
  2. Strålkastare 9-5
    Av bosnafly i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-09-18, 00:17
  3. Strålkastare
    Av AeroJocke93 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 12:24
  4. Strålkastare 9-3 SS
    Av TOFFE i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 21:07
  5. Innebörd "sealed beam" strålkastare og900?
    Av HFR i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-05, 00:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •