Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 68

Ämne: Dags för nya fjädrar samt stötdämpare 9-5 2.3t BP - 08

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231

    Dags för nya fjädrar samt stötdämpare 9-5 2.3t BP - 08

    Halloj,

    Är nu dags efter en massa annat strul att byta stötdämparna och fjädrarna då dom har sett sina bästa dagar. Har försökt att luska lite via forumen samt ringa nån återförsäljare, men inte blivit klokare för det.

    Problemet är ju denna veritabla djungel av olika modeller och storlekar som gör en lekman som jag förvirrad då det är första gången jag byter både fjädrar och stötdämpare.

    Har så här långt "förstått" att det är Bilstein B8 eller B6 jag nog vill ha på bilen beroende på om den ska sänkas eller inte. Så jag sitter lite mellan hötapparna så att säga och kliar mig på huvudet över vad jag ska välja i fjädringsväg.

    Det jag vill ha ut av bilen är klart mycket mindre gung och krängningar då jag gärna någon ibland när chansen finns vill köra mera inspirerat och tyvärr som är bilen idag utan sportchassi så blir jag på gränsen till åksjuk. Har sedan tidigare haft en Peugeot 206 RC och två stycken olika Vectra OPCer samt en BMW 325 med M-chassie, så vana vid ganska hård sättning finns. Även i vardagen upplever jag och även sambon faktiskt bilen alldeles för gungig över ojämnheter för att inte tala om hur jag avskyr hur den beter sig i rondeller t.ex. Även i hög fart upplever jag bilen olustig.

    Första funderingen jag hade om jag kanske skulle satsa på Bilstein B6 och original begagnade Aero fjädrar för att på så sätt få en sportigare framtoning med 10mm sänkning utan att bilen blir sk. "snorunge sänkt" och på så sätt inte går så bra i vardagen.

    Eller tycker ni att man ska satsa på ett paket med Bilstein B8 och t.ex Eibach fjädrar som sänker 30mm? Kommer sänkningen märkas ordentligt i uppförandet och utseendet? Har inget emot att bilen givetvis blir lite sänkt, men det jag vill kunna göra är att kunna ha kvar original 17" Aero fälg utan att det ser ut som om bilen liksom hänger över
    fälgarna om ni förstår vad jag menar? Speciellt på vintern när man kör 16" tråkfälg så vill man att det ska se någorlunda vettigt ut. Kommer 30mm fungera bra i vardagen? Såg sen att Saabparts där jag nog handlar ifrån även har en billigare sänkningssats från Lesjofors som är TuV godkänd. Är det någon större skillnad mellan dessa och t.ex Eibach?

    Som ni ser, många frågor men jag vill hellre se till att köpa rätt från början och är därmed beredd att lägga lite extra om det behövs.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  2. #2
    Hej

    har själv en 9-5 kombi från 2005 som jag precis bytte från helt slut icke sportchassi till helt nya original sportchassi och bilen blev ca 10mm lägre men hård som tusan :P byttes även till Saabs original krängningshämmare fram och bak, jag blev super nöjd och vi gav ca 4800kr för allt på bilpartner


    Mvh

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306
    Sätt på orginal sportchassi - blir en helt annan bil. Mycket bra avvägd mellan komfort o körglädje - går inte att jämföra med icke-sportchassit för det gungar som du säger rejält - vågar knappt tänka på hur det beter sig när det är slut dessutom. Du behöver bara byta fjädrar o dämpare - men köp nytt om du kan.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Hmm låter ju som en vinnare detta. Men har inte Sachs haft problem med dom bakre dämparna?

    Och det är ju klart att jag byter alltihopa, även krängningshämmare.

    Sen måste jag ju säga att 4800kr låter ju snuskigt billigt för ett komplett paket. Var det komplett med dämpare och allt?
    Senast redigerat av Renjaveln den 2013-12-24 klockan 20:27.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  5. #5
    Yes allt är komplett dämpare och fjädrar, krängningshämmare, det enda jag fick köpa var stabstagen i övrig pang på bilen och tuta och kör

    Mvh

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Helsike! Då är dom ju billigare än Saabparts i UK tom! Nä, blir nog skippa Bilstein etc och satsa på detta. Blir ju pengar kvar till större spridare....:>
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Renjaveln Visa inlägg
    Helsike! Då är dom ju billigare än Saabparts i UK tom! Nä, blir nog skippa Bilstein etc och satsa på detta. Blir ju pengar kvar till större spridare....:>
    Bra val! Kan också hålla med om att aerochassit är riktigt grymt. Visst, dämparna kommer ju säkert strula i framtiden ändå men så är det ju. Jag hade standardchassi på min 9-5 -03 tills i våras när jag fick en "bra att veta" på en bakre bussning. Då satte jag igång med helrenovering i bakvagnen kan man ju säga. Först blev det nya bussningar (powerflex i länkarmarna), dämpare och fjädrar från aero. Samma sak gjordes fram och satan vilken skillnad. Jag köpte dock begagnat från skroten men det var ändå som en helt ny bil.

    Såhär är mina bakdämpare nu: http://www.youtube.com/watch?v=yS8WWSRjT3k

    Dock verkar fjädrarna ha säckat ihop lite sen i våras så det är lite tråkigt. För bilen är märkbart lägre bak nu än var den var när jag filmade det där. Fjäderbenen bak hade iaf rullat 8900 mil när jag köpte dom och fram hade dom gått ca 16-18000 mil men fram verkar det vara mer hållbart iaf för där är det inget att klaga på. Men fjädrarna som jag har fram har en blå/vit-märkning och vanligaste till sportchassi är blå/gul-märkning men blå/vit-fjädrarna verkar vara lägre än blå/gul om man jämför med min flickväns 9-5a som har blå/gul-fjädrar fram. Speedparts verkar ju dock inte sälja blå/vit-fjädrar utan endast blå/gul som finns här: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._12760123.html

    Försökte luska fram vad som skiljer dom åt mer specifikt men svaret jag fick från ANA Trollhättan var att frågan var svår att svara på, det hade med vikter att göra eller nåt. :P
    Saab 9-5 2003 2,3T

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Ja det finns många fjädrar för samma biltyp. Detta då du har många vikt-relaterade parametrar att ta hänsyn till för, t.ex. Sedan, Kombi, Manuell, Automat, olika motorer, kanske t.o.m. olika utrustningsnivåer kan spela in, beroende på tyngd. Allt för att hålla samma höjd på chassiet. Sen så kan även olika årsmodeller ha olika fjädrar då de kan vara olika kalibrerade allt efter som bilen utvecklas under modellåren. Så det hade varit trevligt & få tag på en lista över vad de olika färgkombinationerna betyder. Men har det inte kommit fram hitintills, så lär det väl inte göra det.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Ojojoj...Kan ju inte finnas en chans att tredje parts tillverkare som H&R etc kan hålla reda på detta egentligen..

    Våran är en 2.3t BP -08 Manuell kombi som sagt. Inget fancy direkt..

    Hur lång beställningstid var det på grejorna Andreas? Blir ju duktigt sugen på att slippa gunget nu. Hur hård är Sportchassiet om jämför med en OPC t.ex? Är det nån av er som har erfarenhet? Och hur beter sig chassiet i högre farter? OPCn var ju klippstabil i 275 km/h medans 9-5an börjar bli direkt otäck över 160 till 170 km/h som den är nu. Var uppe i 235 km/h med våran och det var en direkt mardröm...
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Nä det gör de inte heller. Utan eftermarknadstillverkare gör gärna en uppsättning som "passar alla". En kompromiss. Så därför blir sänkningsuppgifterna ungefärliga. I vissa fall så tar de hänsyn till att det finns olika axelvikter. Ibland även för t.ex. sedan & kombi. Så seriösa tillverkare har ivf några varianter.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Ja det finns många fjädrar för samma biltyp. Detta då du har många vikt-relaterade parametrar att ta hänsyn till för, t.ex. Sedan, Kombi, Manuell, Automat, olika motorer, kanske t.o.m. olika utrustningsnivåer kan spela in, beroende på tyngd. Allt för att hålla samma höjd på chassiet. Sen så kan även olika årsmodeller ha olika fjädrar då de kan vara olika kalibrerade allt efter som bilen utvecklas under modellåren. Så det hade varit trevligt & få tag på en lista över vad de olika färgkombinationerna betyder. Men har det inte kommit fram hitintills, så lär det väl inte göra det.
    Jag försökte ju som sagt få fram en del info från ANA men frågan var svår att svara på. Passade även på att fråga vad det är för speciellt med stötdämparen fram som har GRÖN märkning som endast verkar sitta på polisbilar, går nämligen inte att finna i EPC. Verkar som att den monterades på polisbilar efter 08, innan hade dom BLÅ märkning som vanliga aerochassit.
    Men ingen av frågorna kunde dom svara på egentligen. Det är ju nästan så man undrar om anställda på Saab ens själva visste skillnaden på allting? För det lär ju finnas en del av oss på forumet som arbetat på Saab och därför är det ju märkligt att ingen här kunnat svara ordentligt på stötdämpar/fjädrar-frågorna.

    Här är f.ö svaret från ANA i sin helhet:
    Hej.

    Din fråga är svår att svara på.

    Om man försöker att informera dig så är du tvungen att jämföra chassiskylten vad vikten är i dom olika fälten.

    Vad det gäller stötdämpare fram till polis bilarna så har vi ingen information om dom, är förmodligen framtagna speciellt för polisen går att beställa på 12846005 Pris 3833 Skr stycket
    Ogilla priset på stötisarna till polisbilarna. Frågan är ju vad som är speciellt med dom då polisen i princip hade vanlig 9-5 linear med 2,3T, 2,3Turbo (aero) eller 2,3t BP med automatlådor. De har ju inte direkt någon jättetung utrustning fram vid motorrummet.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Antagligen är de stötdämparna kalibrerade ihop med fjädrarna för att kunna hantera en fullastad bil på bra sätt. För Polisbilar är ju inte sällan ungt lastade. Jag pratade med några patruller för ett antal årsedan (ca10). De sade att bilarna V70 & 9-5SC med basutrustning var så tungt lastade så de precis kunde ta med en passagerare i baksätet, sen var det överlast.

  13. #13
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Jag kör (eller snarare min sambo med våra två barn) en 9-5 -06 med h&r fjädrar och bilsteins dämpare, tillsammans med 18" turbinfälgar. 30mm sänkning.
    Det ser det harmoniskt ut på bilen.

    http://www.garaget.org/?car=151264&image=2790263

    Nu på vintern med 16" plåtfälg med plastsida ser det bara OEM ut, inte alls som en sänkt og9-3, som ser ut som en kissnödig schäfer med ett motsvarande kit.
    Bilen uppför sig fö. Mycket trevligare

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Det såg ju riktigt bra ut NP! Men är inte risken att det ser ut som stans överhäng med våra mindre 17"? Men annars ser det ut så som jag gillar det. Inte överdrivet men man slipper jätteglappet...

    Hur menar du med OEM hehe?
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  15. #15
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    OEM = Original

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    H&R/Eibach eller liknande sänkfjädrar fram och Aerofjädrar bak tillsammans med Bilstein och du har en riktig vinnare! Risken är annars att den ser hängande ut bak jämfört med fram.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Men ojsan alltså...

    Pratade med våran lokala Saab verkstad idag och dom skulle ha totalt 15000kr för allt. Då ingick sportchassi och arbete. 5300kr sa han att sportchassiet gick på, men han var inte hundra riktigt på priset eller vad som ingick.

    Arbetet skulle gå på 8000kr då saker och ting inte var komplett enligt honom, utan man fick ta lite saker från dom nuvarande fjäderbenen...

    1700kr skulle den lokala Saab mecken ha för att byta fjädrar och dämpare..Kan det verkligen vara en sådan skillnad???
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  18. #18
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Det är riktigt enkelt att byta fjäderbenen själv.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Det som drar upp priset är nog att de måste bygga ihop fjäderbenen. Dvs dom får bara stötdämpare och fjädrar som sen byggs ihop med det som sitter i dina nuvarande fjäderben. Att sätta ihop ett fjäderben är väl dock ingenting man bör ge sig in på om man inte kan en del om bilar. Kan hända både det ena och det andra om man inte pressar ihop fjädern på rätt sätt.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Detta ställde ju till ordningen för en något. Trodde det bara var att byta rakt av. Är detta nåt speciellt för modellen? Är ju inte SÅ insatt direkt. Är det någon sats man kan köpa för att komma undan smidigare?

Liknande ämnen

  1. Fjädrar och stötdämpare på og9-3 Aero cab
    Av benny900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-15, 14:40
  2. Nya stötdämpare och fjädrar 9-3 Aero -01?
    Av Per-Ola i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-05, 18:36
  3. vilka fjädrar + stötdämpare? ( 99 ems )
    Av J.L i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 11:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •