Halloj,

Är nu dags efter en massa annat strul att byta stötdämparna och fjädrarna då dom har sett sina bästa dagar. Har försökt att luska lite via forumen samt ringa nån återförsäljare, men inte blivit klokare för det.

Problemet är ju denna veritabla djungel av olika modeller och storlekar som gör en lekman som jag förvirrad då det är första gången jag byter både fjädrar och stötdämpare.

Har så här långt "förstått" att det är Bilstein B8 eller B6 jag nog vill ha på bilen beroende på om den ska sänkas eller inte. Så jag sitter lite mellan hötapparna så att säga och kliar mig på huvudet över vad jag ska välja i fjädringsväg.

Det jag vill ha ut av bilen är klart mycket mindre gung och krängningar då jag gärna någon ibland när chansen finns vill köra mera inspirerat och tyvärr som är bilen idag utan sportchassi så blir jag på gränsen till åksjuk. Har sedan tidigare haft en Peugeot 206 RC och två stycken olika Vectra OPCer samt en BMW 325 med M-chassie, så vana vid ganska hård sättning finns. Även i vardagen upplever jag och även sambon faktiskt bilen alldeles för gungig över ojämnheter för att inte tala om hur jag avskyr hur den beter sig i rondeller t.ex. Även i hög fart upplever jag bilen olustig.

Första funderingen jag hade om jag kanske skulle satsa på Bilstein B6 och original begagnade Aero fjädrar för att på så sätt få en sportigare framtoning med 10mm sänkning utan att bilen blir sk. "snorunge sänkt" och på så sätt inte går så bra i vardagen.

Eller tycker ni att man ska satsa på ett paket med Bilstein B8 och t.ex Eibach fjädrar som sänker 30mm? Kommer sänkningen märkas ordentligt i uppförandet och utseendet? Har inget emot att bilen givetvis blir lite sänkt, men det jag vill kunna göra är att kunna ha kvar original 17" Aero fälg utan att det ser ut som om bilen liksom hänger över
fälgarna om ni förstår vad jag menar? Speciellt på vintern när man kör 16" tråkfälg så vill man att det ska se någorlunda vettigt ut. Kommer 30mm fungera bra i vardagen? Såg sen att Saabparts där jag nog handlar ifrån även har en billigare sänkningssats från Lesjofors som är TuV godkänd. Är det någon större skillnad mellan dessa och t.ex Eibach?

Som ni ser, många frågor men jag vill hellre se till att köpa rätt från början och är därmed beredd att lägga lite extra om det behövs.