Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 68

Ämne: Dags för nya fjädrar samt stötdämpare 9-5 2.3t BP - 08

  1. #21
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Köp grejerna, ge meken 1700kr. Jag hade gjort det på garagegolvet för dom pengarna.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Funderar kring det här med fjädrarna...När jag kollar på Parts for Saabs hemsida så skiljer det ungefär 800kr mellan två olika paket. Båda paketen innehåller Bilstein B8 stötdämpare men olika fjädrar. Ena paketet har svensktillverkade och TuV godkända fjädrar av märket Lesjofors, medans andra paketet är med välrenommerade Eibach. Hur tänker ni där? Är det same shit, different name eller är det motiverat med 800kr i påslag för "bättre" kvalité med Eibach?
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  3. #23
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Jag rullar 3st gamla Saab 900 med fjädrar från Lesjöfors (Kilen) utan ett enda fjäderbrott, så där funkar de bra i alla fall

    Kolla så de sänker lika (om det nu är sänkfjädrar), finns det en sats som är 30/30 och en 40/30 (fram/bak) så skulle jag nog gått på den som sänker mer fram så man slipper en bil som lutar bakåt.

    De enda eftermarknadsfjädrar jag har haft som gått av var H&R och det har jag läst fler som haft, främst på 9-3 SS/SC fast där går ju originalfjädrarna av också så...

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Tjo, tror jag faktiskt har bestämt mig nu för att slänga på Bilstein dämpare och Lesjofors sänkfjädrar på bilen. Efter ett samtal med Saab mekanikern så rekommenderade tom han Bilstein istället för original, för att dom helt enkelt är bättre enligt honom, så jag följer helt enkelt hans råd.

    Så min följd fråga är: Ska man passa på att byta nåt annat när man har allt nere? Bussningar etc?
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  5. #25
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Renjaveln Visa inlägg
    Tjo, tror jag faktiskt har bestämt mig nu för att slänga på Bilstein dämpare och Lesjofors sänkfjädrar på bilen. Efter ett samtal med Saab mekanikern så rekommenderade tom han Bilstein istället för original, för att dom helt enkelt är bättre enligt honom, så jag följer helt enkelt hans råd.

    Så min följd fråga är: Ska man passa på att byta nåt annat när man har allt nere? Bussningar etc?
    Passa på att byta fjäderbenens axiallager och tätningsringar då de ändå är isär. Byt också bälgarna om de har skador.

    Bussningar i hjulupphängningen kan alltid bytas vid ett senare tillfälle medans ovan nämnda delar kräver demontering av fjäderbenen.

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Är det denna:http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...ff66-202.html?

    Och om jag ändå vill ha original Saab
    väghållningspaket, vilket gäller utav dessa?http://www.partsforsaabs.com/index.p...Path=2_189_207
    Senast redigerat av Renjaveln den 2013-12-31 klockan 07:13.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Renjaveln Visa inlägg
    Är det denna:http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...ff66-202.html?

    Och om jag ändå vill ha original Saab
    väghållningspaket, vilket gäller utav dessa?http://www.partsforsaabs.com/index.p...Path=2_189_207
    Vad jag får fram från dom stötdämparkoderna är att inga av stötdämparna är för sportchassi. Så jag förstår inte hur dom kan påstå att det sänker bilen med 10mm, kan ju iförsig vara sänkfjädrar på men det tvekar jag på. Tror dessutom inte att hårdare fjädrar med standarddämpare är någon bra kombination isf.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Tack för det svaret daekol. Trist för annat folk som inte har den eminenta infobank som jag har här om dom köper fel....
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    150
    Jag har Ställbara gula koni och Lesjofors sänkfjädrar på min 9-5, dämparna är riktigt bra dok tycker jag att fjädrarna är lite i mjukaste laget, skulle gärna får lite stötighet i bilen och att den krängde lite mindre. Funkar ju fint när man börjar pressa bilen å dämparna börjar jobba men rakt fram är det för komfortabelt för min smak ska kännas att det sitter styvare grejjer på bilen.
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  10. #30
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Hur har du rebound ställd på dina Koni Sport?

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    150
    1,5 varv av 2,5 möjliga. ska ju vara "sport" enligt manualen.
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Väcker liv i den här tråden.
    Åker omkring i min alldeles för mjuka 9-5 kombi -04, har bytt bussningarna i bak och delvis fått en "ny bil".
    Nu vill jag få ett hårdare chassi, där jag upplever vägen bättre. Primärt är det ointressant om jag ska sänka eller inte.
    Vad ska jag sätta in?
    B6 med Sänkfjädrar?
    "Original Sportchassi"?
    Eller vad?
    Leverantör?
    Tacksam för ideer.

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Original sportchassi hade jag nog tagit. Men det är lite hugget som stucket. Jag köpte ju kompletta fjäderben från en 9-5 -06 som gått 8900 mil och har nu rullat kanske 1000 mil till med dessa fjäderben och konstigt nog är stötdämparna fortfarande friska (gungar ingenting utan är stumt som fan) men däremot har fjädrarna säckat ihop lite, sen skulle det kunna bero på att jag nästan kör med full last i bagaget hela tiden så jag vet inte om fjäderhöjden kanske blir annorlunda om jag tar ur hurtsen som står där bak.

    Nivåreglering med sportchassi är ju annars helt okej, det var ju mitt mål men jag hittade ingenting intressant på skroten när jag letade och nytt skulle bli lite väl dyrt (runt 5-6 tusen tror jag). Sen finns väl ett annat alternativ, att köra bilstein b4 eller b6 med originalfjädrar kanske?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Original sportchassi hade jag nog tagit. Men det är lite hugget som stucket. Jag köpte ju kompletta fjäderben från en 9-5 -06 som gått 8900 mil och har nu rullat kanske 1000 mil till med dessa fjäderben och konstigt nog är stötdämparna fortfarande friska (gungar ingenting utan är stumt som fan) men däremot har fjädrarna säckat ihop lite, sen skulle det kunna bero på att jag nästan kör med full last i bagaget hela tiden så jag vet inte om fjäderhöjden kanske blir annorlunda om jag tar ur hurtsen som står där bak.

    Nivåreglering med sportchassi är ju annars helt okej, det var ju mitt mål men jag hittade ingenting intressant på skroten när jag letade och nytt skulle bli lite väl dyrt (runt 5-6 tusen tror jag). Sen finns väl ett annat alternativ, att köra bilstein b4 eller b6 med originalfjädrar kanske?

    Kollade upp det där med original sportchassi och nytt fanns det tydligen inte att få tag i, iaf inte till min som är facelift. Ringde runt till olika firmor med samma svar så det blev Bilstein B8 med Maptun sänkfjädrar istället. Får hem dom i slutet av nästa vecka p.g.a strul.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Finns det bättre pris på B6 än i Tyskland (3.500 för två inkl frakt), hos ngn?
    Blir nog de, med originalfjädrar.

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Jag köpte komplett (4xB8+4 Maptun -35mm fjädrar) för 5600kr.

    http://www.neobrothers.co.uk/bilstei...1523f745d7795b
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    253
    Körde Bilstein B6 med std Aerofjädrar på min gamla. Funkade kalas!

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Ingen som kört B4 som jag funderar på när mina stötisar är slut? Vet dock inte ens vad skillnaden är på B4, B6 eller B8. :/
    Saab 9-5 2003 2,3T

  19. #39
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Om jag kommer ihåg rätt så är B4 en motsvarighet till standard stötdämpare. B6 & B8 är sportstötdämpare & båda två har samma dämpningskaraktär, skillnaden är att B8 har kortare kolvstång för att passa bättre med sänkfjädrar.

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Stämmer alldeles utmärkt.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

Liknande ämnen

  1. Fjädrar och stötdämpare på og9-3 Aero cab
    Av benny900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-15, 14:40
  2. Nya stötdämpare och fjädrar 9-3 Aero -01?
    Av Per-Ola i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-05, 18:36
  3. vilka fjädrar + stötdämpare? ( 99 ems )
    Av J.L i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 11:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •