Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Varför mer och mer växlar?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Varför mer och mer växlar?

    Hej!

    Varför får våra växellådor mer och mer växlar, man som aut?

    Med vänlig hälsning
    Matte

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av MattA Visa inlägg
    Hej!

    Varför får våra växellådor mer och mer växlar, man som aut?

    Med vänlig hälsning
    Matte
    Ingen egen fundering på detta?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Det har jag också funderat på!
    Det rimliga svaret hade ju varit för att få motorn att gå optimalt vid olika hastigheter. Att kunna byta växel man kör från 70 vägen in på en 90 väg och sen lägga i högsta växel när man kör in på en motorväg.
    Men då klagar ju idioterna på att man inte kan köra på högsta växeln på 70-vägen! Mins tex de obegåvade biltestarna som när de testade 9-3ss Aero 2003(?) klagade på att de inte nådde max hastighet på 6:ans växel. Hur pantad får man vara? Åter efter ändrades vad jag vet utväxlingen.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Marknadstrender i likhet med pixelhetsen i digitalkameror. "Ju fler desto bättre". Ja det är inte en helt oväsentlig del i det hela. Men annars har Andreas skrivit det som borde vara det rimliga.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    286
    Ju fler växlar lådan har, desto mer optimalt kan motorn arbeta. På 50-talet var det bilar som bara hadde en två-stegs automatlåda (Powerglide til eksempel) - det tycks inte ha varit bra för utslepp, akselerasjon, eller nån ting.
    Med lådorna med 7/8/9 växlor vil motorn alltid arbeta optimalt, den kan gå på lägre varv och den släpper ur mindre farliga avgaser.
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  6. #6
    Avgaskraven är det som styr, vissa Automater växlar vid så låga varv så man får typ durr i bilen och tillverkaren vet om det men har varit tvungen att lägga växlingen så för att klara avgaskraven.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Citat Ursprungligen postat av uffe olsson Visa inlägg
    Avgaskraven är det som styr, vissa Automater växlar vid så låga varv så man får typ durr i bilen och tillverkaren vet om det men har varit tvungen att lägga växlingen så för att klara avgaskraven.
    Jag misstänkte att det kunde varit något sådant, men är inte så insatt i det byrokratiska.

    Annars såg jag nämligen ingen anledning till fler växlar då jag anser det ger mer förbrukning ju mer man växlar och med dagens starka motorer hk/Nm så behövs det ju inte för körbarheten. Fem växlar anser jag tämligen perfekt om 5:an är anpassad för 110-fart.

    Tack för alla trevliga bra svar, underbart forum detta.

    Mvh
    Matte

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    På min 9-5 2.0t anser jag att 5-växlar är för lite. Tycker det är lite väl högt varvtal i 115km/h på 5ans växel som jag oftast kör i (120 på mätaren). :/ Hade gärna haft en 6-växlad låda i den. Varvtalet är upp emot 2700rpm. Jag lär inte vara ensam om det här heller att ogilla höga varvtal vid längre turer eftersom att vi faktiskt får mer och mer växlar!
    Saab 9-5 2003 2,3T

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    På min 9-5 2.0t anser jag att 5-växlar är för lite. Tycker det är lite väl högt varvtal i 115km/h på 5ans växel som jag oftast kör i (120 på mätaren). :/ Hade gärna haft en 6-växlad låda i den. Varvtalet är upp emot 2700rpm. Jag lär inte vara ensam om det här heller att ogilla höga varvtal vid längre turer eftersom att vi faktiskt får mer och mer växlar!
    Konstigt.. min 4-petade 9-5 aero aut. varvar betydligt lägre i 120... runt 2200 har jag för mig?
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  10. #10
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    På min 9-5 2.0t anser jag att 5-växlar är för lite. Tycker det är lite väl högt varvtal i 115km/h på 5ans växel som jag oftast kör i (120 på mätaren). :/ Hade gärna haft en 6-växlad låda i den. Varvtalet är upp emot 2700rpm. Jag lär inte vara ensam om det här heller att ogilla höga varvtal vid längre turer eftersom att vi faktiskt får mer och mer växlar!
    fast.. en 6 växlad låda är inte en 5 växlad låda med överväxel alltid. ofta har 6ans växel samma utväxling som 5an i vissa lådor och enda fördelen med fler växlar är att man får växla oftare.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    fast.. en 6 växlad låda är inte en 5 växlad låda med överväxel alltid. ofta har 6ans växel samma utväxling som 5an i vissa lådor och enda fördelen med fler växlar är att man får växla oftare.
    Vilket innebär att man kan hålla ned motorvarvtalet under acceleration.

    I regel så är det också automatlådor som fått flest växlar, idag så finns det exempelvis automater med 9 växlar. Så att man måste växla oftare är inte då något problem, utan lådan går mjukt och snabbt igenom alla växlar då man accelererar. Det ger lite av CVT lådans fördelar utan dess nackdelar.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Jag vet inte riktigt varför, men som jag har upplevt det. Så är det accelerations växlarna man delat upp i fler.. dvs 3 och 4:ans växlar man kan säga att man lagt in en 3,5 mellan dom.
    Men det är ren upplevelse för start och slutväxeln tror jag är densamma. Att man lägger till fler i automater är väl snarare för att få "snällare" växlingar och slippa det hederliga gamla rycket....


    sssccchhhhwwwwiiiiing
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

Liknande ämnen

  1. Varför "borstar" det när jag växlar trots bra motorfästen?
    Av TalladegaSvensson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 13:12
  2. Varför bolmar det ? och varför sprutar det olja ?
    Av ApeCake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 17:12
  3. Lätta svänghjulet. Hur? Varför? Varför inte? [9-5]
    Av 32991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-01-16, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •