Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: "Kollade" lite under rattkåpan, nu lyser TCS CTRL, behöver bilen imorn HJÄLP!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    15

    Question "Kollade" lite under rattkåpan, nu lyser TCS CTRL, behöver bilen imorn HJÄLP!

    Det ena problemet efter det andra ska man få dras med på biljäveln! Märkte idag att mitt helljus inte fungerar (händer inget när drar i reglaget). En polare hjälpte för en tid sen mig att byta ratt, airbag och kontaktrulle, så i och med att vi har haft av grejerna för inte så länge sen (tror inte jag har använt helljuset sen dess) så tänkte jag att det kanske kan va någon kontakt vi inte fick i eller nåt. Så jag tänker, det här ska jag väl kunna klara av utan hjälp, så jag skruvar av undre rattkåpan, känner lite på alla kablar, trycker ihop alla konakter jag kan se, inget verkar sitta löst. Men nu efter det så lyser TCS CTRL-lampan och bilen går inte "limp-mode" eller vad det heter när man knappt kan gasa nåt och den dör jättelätt.

    Vet någon felet kan vara? Jag är helt säker på att jag inte ryckt ur någon kabel, så vad kan ha hänt? Kan jag ha kommit åt nåt? Jag hade tänkt ta bilen på långfärd hem till familjen över jul imorn så det här kom jävligt olägligt så att säga...

    Edit: Bilen är en Saab 9000 2.3t -92
    Senast redigerat av Doidon den 2013-12-19 klockan 21:09.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    128
    Helljuset brukar vara reläet under motorhuven som gett sig. Vet inte hur många jag bytt på min gamla 9000 men även på mina 9-5or. Köp ett begagnat på tradera för några tior så hoppar det nog igång igen.

    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det andra (och betydligt tristare problemet)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av JaguarV12 Visa inlägg
    Helljuset brukar vara reläet under motorhuven som gett sig. Vet inte hur många jag bytt på min gamla 9000 men även på mina 9-5or. Köp ett begagnat på tradera för några tior så hoppar det nog igång igen.

    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det andra (och betydligt tristare problemet)
    Hade isär reläet och gjorde om några lödningar i reläet för inte så länge sen då halvljuset glappade, och efter det funkade både hel- och halvljus, men visst fler lödningar kanske har blivit dåliga?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Citat Ursprungligen postat av Doidon Visa inlägg
    Hade isär reläet och gjorde om några lödningar i reläet för inte så länge sen då halvljuset glappade, och efter det funkade både hel- och halvljus, men visst fler lödningar kanske har blivit dåliga?
    Felet att hel/halvljus inte fungerar brukar ligga i lampkontrollreläet, löd om alla anslutningar mellan kretskort och stiften så kommer felet inte tillbaka.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Kanske en felkod som måste nollas? Var i riket bor du?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Kanske en felkod som måste nollas? Var i riket bor du?
    Du menar att felkoder för SRS skulle kunna ställa till det för TCS också?

    Jag bor i Linköping.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    vet ej, men hade du bott precis här så kunde man provat med min tech2, men du får väl kolla om ngn i lkpng har en... iallafall så kan du ju läsa ut felkod och få ledtråd om problemet...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Har du bra batteri i bilen? Prova lyft av batteripolerna en stund och ladda batteriet. TCS gillar inte låg batterispänning

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Har du bra batteri i bilen? Prova lyft av batteripolerna en stund och ladda batteriet. TCS gillar inte låg batterispänning
    Jag testade att lyfta av batteriet i c:a 30 min och sen koppla i det, och det gav inget resultat.

    Ladda batteriet har jag dock inte gjort, ingen aning om hur pass laddat det är, laddade det fullt nån gång i höstas men kör ganska mycket korta sträckor så. Har dock haft lite låg batterispänning förut utan att detta hänt med det kanske kan uppkomma lite random? Är ju i alla fall värt att testa, så får jag göra det när jag kommer hem. (Fick ta tåget nu på julledigheten :P)

    - - - Uppdaterad - - -

    Förresten, är det något som vet om någon av kablarna under rattkåpan kan påverka TCS CTRL? Det var ju där jag skruvade isär innan detta hände, eller är det mer troligt bara ett sammanträffande?

Liknande ämnen

  1. Behöver hjälp av Saab´s "analys-dator"
    Av oreda i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-26, 23:42
  2. Nu har bilen fått lite extra "under huven"
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 10:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •