Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Köpa 9-3 med T7?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Köpa 9-3 med T7?

    Tjena!

    Letar efter en vettig bruksbil mellan 10-20000kr och kollar då främst på 9000 samt og9-3 med T5 motorn. Dessvärre finns det inte allt för många vettiga objekt i mitt närområde för tillfället, och jag orkar heller inte åka 30-40 mil enkel resa för att kika på en bil som väl framme visar sig vara ett ras. Det finns däremot ett par 9-3or med T7 som verkar intressanta, men det tar emot lite att köpa en bil med den här motorn. Jag hade en og9-3 Aero för några år sedan som iofs gick klockrent, men var lite halvtörstig på olja. Den hade lite över 9000 mil på mätaren när jag sålde den så jag hann aldrig vara med om några egentliga problem.

    Min fråga är alltså, vågar man köpa en T7a idag som gått mellan säg 15-20 tusen mil? Förutsatt att service är skött, kamkedjan inte rasslar och bilen förhoppningsvis är utrustad med senaste vevhusvent. Bilarna jag kikat på har alla td04-hl15t så turboproblemen som GT17-aggregatet är känt för borde man iaf slippa

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427
    Kom igen nu ni kunniga, nåt svar borde jag ju kunna få

  3. #3
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Hej!

    Jag vet inte riktigt vad du vill ha för svar.

    Det finns ingen här som kan garantera att bilen håller eller att den kommer att rasa.
    Sitter det ett TD04 aggregat så är ju det bättre än en GT17 men vad som helst kan hända på en så gammal bil.
    Ser allt bra ut och det känns bra så varför inte? Men det är ju alltid en chansning, speciellt med T7.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427
    Tänkte mer på vad andra har för erfarenheter av hyfsat långmilade T7or, rasar kedjorna verkligen i så stor omfattning som man har hört även om bilen är skött som den ska osv

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Kedjor och turbo verkar ju hålla allt mellan 7 till 40 tusen mil. Har bilen gått snällt, aldrig gått lågt på olja, och servats väl så kan ju kedjan vara frisk... Lika som en lågmilad bil som bara gått till korvkiosken för att köpa experssen kan ta slut väldigt tidigt... Lyssna, om du är nojig mät sträckaren och känn om det är fullt i olja i insug... Alla bilar över 10 år är ju en chansning, de kan vart med om vadsomhelst...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    hade det varit jag hade jag satsat på 9-5 istället, mycket bekvämare, bättre väghållning, bättre ljud, samma bränsleförbrukning.
    bytte själv ut min gamla 9-5 som gått 30000 mot en og9-3 som gått 8000mil, men blev väldigt besviken över väghållningen och komforten så jag kommer nog byta snart igen.

  7. #7
    Har kört med både och men har inte haft några problem med varken T7:an eller T5. Som sagt allt kan ju hända när det gäller bilar, nya som gamla.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Att köpa en T7 98-03 behöver inte betyda problem bara för att modellen haft en del sjukdomar. Men var noga att kolla så att vevhusventilationen är i bra skick och att det inte är några missljud.

    Vill du vara på den säkra sidan så kolla spännaren och lyft på ventilkåpan och kolla så att den ser fräsch ut.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427
    Citat Ursprungligen postat av Plupp Visa inlägg
    Att köpa en T7 98-03 behöver inte betyda problem bara för att modellen haft en del sjukdomar. Men var noga att kolla så att vevhusventilationen är i bra skick och att det inte är några missljud.

    Vill du vara på den säkra sidan så kolla spännaren och lyft på ventilkåpan och kolla så att den ser fräsch ut.
    Precis, det var min tanke. Hittar jag en fräsch T7a kommer jag absolut ge den en chans. Lyfta ventilkåpa osv vet jag dock inte om någon låter mig göra innan jag köpt bilen

  10. #10
    Grundladd Andromedas avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    194
    Det enda du inte kan gardera dig emot med en ordentlig undersökning av bilen vid köp är ju just oljeförbrukning, så länge bilen inte helt uppenbart blåryker. Men det brukar de ju inte göra om de har fastkoksade kolvringar.
    Har den haft den senaste vevhusventen installerad sedan den blev tillgänglig, fått sitt första turbobyte om det är en GT17 och inte bytt ägare bara något år tidigare bör det vara ganska lugnt på den fronten.
    En kollega köpte en lättryckare på firma, typ 18k mil, men utan senaste vevhusvent. Fräsch bil, men han får fylla någon liter i månaden.
    Men som sagt, har säljaren haft bilen några år och den verkar bra omhändertagen och har nya vevhusventen sedan länge så ökar chansen att du blir nöjd väldigt mycket.

    Glöm för allt i världen inte att kolla fjäderbenen fram! De brukar kunna rosta av under damasken precis under fjädertallriken, och det är ett drygt jobb att byta fjäderben, och en rätt så dyr historia.

    Det lite jävliga är ju att 15-25k är rätt mycket att lägga på en bil om den sedan behöver repas för lika mycket. Då kunde man fått en skottsäker 9-5 Aero -04 för samma pengar man lagt ut.
    Ska det bara vara en trevlig bruksbil kan man ju lika gärna gå på en 9-3 med T5 (de känsliga fjäderbenen gäller fortfarande!), eller en hyffsat rostfri 9000. Fördelen med just 9000 är väl förutom den skottsäkra motorn och bra driftsäkerhet om bränslepump, DI och tändkassett är juste, att priserna ligger så att man kan leva med att skrota den om t ex kamkedjan eller växellådan skulle ge upp efter något år. Man har fortfarande åkt billigt utan någon värdeminskning att tala om. Dock svårt att hitta hyffsat rostfria 9000, bilar under 20k mil, och bilar där all utrustning fungerar, precis som du var inne på själv. Är det inte jättebråttom kan man ju vänta och se vad som dyker upp.

    En annan nackdel med ovanstående bilar är väl också at ingen av dom har ESP (antisladd). Blev standard på 9-5 Aero -02 och övriga 9-5 typ -05. ng9-3 kanske har det allihop. Men det är väl individuellt om man tycker att det är en stor nackdel eller inte.
    Senast redigerat av Andromeda den 2013-12-23 klockan 12:29.
    Gamla bilar: og900i -88, Audi 100 C4 2,3E, 9-3 Aero -02, 9000 cse 2,3i -95, 2 st 900 2,3i -95, 9000 cse 2,3T -95, 9-5 2,3T 220 -04 Steg 0,5 (Aeroprogram 250/350) 9-3 2,0T Griffin Hirsch Biopower 260/400 MY12
    Kör nu: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD 184 hk

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Bara inte kamkedjan rasar (eller ska bytas) så är ju en bil som för övrigt är frisk värd att byta tex turbo eller fjäderben på...

    Men är däcken slut, hundbenen rostiga, fjäderbenen ruttna, spindellederna glapp, ACn paj, bilen drar olja, avgassystem slut, lacken risig osv... ja, då är det inte mycket att utgå från...

    För en bil för 10.000kr är det ju så att varje större reparation är en stor del av inköpspriset. Var och en får väl avgöra om man ska skrota eller reparera i den prisklassen. För de med möjlighet att ställa en bil eller två måste ju det perfekta vara att köpa en 10.000kr bil, köra tills nåt rasar, köpa en till likadan, och ha som reservdelsbil...

    För 10.000 verkar man få mycket og9-3 (jag har kollat lite på blocket eftersom jag ska sälja min trotjänare snart) och vänder man på det, har man precis skattat bilen, besiktigat den, kostat på lite service och skötsel samt reparerat den samt det sitter bra däck... då hade det nästan lönat sig att skrota bilen och sälja däcken på blocket... I mitt fall är min bil väldigt välskött, har bra däck, inte rostig och jag har nyss skattat, besiktigat och servat den, så jag hoppas ju bilen kommer till nån som fortsätter ta hand om den.

    En 9-5 verkar ju trevligare, men med tanke på bakvagnens alla bussningar, att motorerna verkar gå hårdare/varmare(?) så verkar de kunna bli dyrare i drift...

    För mig är faktiskt ESP en av anledningarna att byta bil... det är ett grymt lyft säkerhetsmässigt vintertid... Att inte ha tillgång till eget mekgarage är en annan anledning att inte ha en gammal bil. Ska man lämna bort jobben blir det snabbt dyrt ha en äldre bil...

    Men tillbaka till grundfrågan, en välskött T7 bil även av årsmodellerna 98-04 skulle jag iallafall våga köpa om man hade indikation på att det var ok skött, inte drar massor av olja och i övrigt verkar frisk... De är ju väldigt billiga... Är man uppmärksam på oljenivån, tecken på rassel eller turboras och agerar om man anar nåt är på tok behöver ju konsekvenserna inte bli förödande...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. Batteri köpa nytt / vad skall man köpa
    Av badboll i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2016-10-20, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •