Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

Ämne: 18 årig SAAB-frälst funderar över bilköp. Vilken beslutsångest...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Vargön/Västra Tunhem
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -

    18 årig SAAB-frälst funderar över bilköp. Vilken beslutsångest...

    Jag är en 18 årig snorvalp som bor utanför Trollhättan, jag är absolut säker på att min nästa bil ska bli en saab, jag har bara ingen aning om vad.

    Ända sedan jag knappt kunde gå har jag älskat saab. Vi har under mitt minne enbart haft en bil som inte var saab, och då hade vi ändå en saab samtidigt. Under min 18 år och 9 månaders livstid har vi i familjen ägt över 10 saabar.
    De jag på rak hand kommer på är (notera att vissa bilar kommer jag inte helt ihåg på grund av min låga ålder då vi hade dom)
    4 saab 9000, de tre senaste är cs 2.0t aut, cs 2.0 -95 och senaste en 2.3t -97 vilken är i bruk
    En og900 t16
    saab-leasad 9-3sc -08
    en 9-5 vector 2.3t -05 (nuvarande)
    ng900 -98 som är min, men syrran troligtvis kommer ta över till våren.

    Många polare tjatar om att saab är tråkiga framhjulsdrivna bilar, men då har dom varken kört någon och är typiska 740 förare...

    Anledningen till att det blev just en 900 för min del nu i våras var att jag fick den av mormor. Det var morfars gamla men han gick bort i vintras. Den har enbart gått 12000 mil men jag känner att en något roligare bil hade varit trevligt.

    Då jag faktiskt ser fabriken ur mitt fönster och jag alltid gillar saab känns det helt enkelt fel att köra något annat än just Saab. Inte heller är mitt intresse för att åka runt och "drifta" särskilt stort, det blir nog på crossbanan av just detta.
    En himla massa turer fram och tillbaka har det varit och mina tankar varierar väldigt. Det står just nu mellan og 9-3 cab 2.0T (får den för 30), ng9-3 varav jag har två jag får för under 30 eller en 9000. Vad har ni för ideér? vill ha rätt mycket drag i maskineriet så på ng9-3 är det 2.0t som gäller eller på 9-3/9-5 2.3t. Inte så sugen på 900 eller og9-3.

    Har ni något bra tips till en 18 åring med budget på ca 30 (vill ha kapital kvar till plugg osv som kommer till hösten)

    Lite uppdaterade planer. Effekten ska hamna på över 200hk, trim eller ej. Ska gå att bygga okej ljud relativt lätt/billigt. Kunna sätta viss personlig prägel, utan allt för mycket "ungdomsstyling" utan någorunda cleant.
    Senast redigerat av zipper63 den 2013-12-23 klockan 20:45.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Tja, nu sa du ju att du inte ville ha og9-3 men annars är det ju bilen som just nu ligger "rätt" för ungdomsbil. Du får ju en helt ok Aero för under 20 idag och då har man rätt mycket pengar kvar för "lull-lull" som stereo, fälgar osv.
    9-5 känns lite väl mycket familjebil i mina ögon för att ha som tonårsbil. Og9-3 finns det ju grymt med grejer till också, framförallt styling då, om du nu gillar sånt.
    Man kan ju hitta en og9-3 med T5-motorn som ju är väldigt driftsäker för väldigt låga pengar som har gått få mil och som är i finfint skick. Fördelen där är ju att ju mindre styling du betalar för när du köper bilen, desto mer har du råd att forma enligt eget huvud.
    Ng9-3 är en väldigt trevlig bil, men där kostar styling än så länge stora pengar (jag tänker på att bygga om till 08+-utseende t.ex) och även trimdelar kostar avsevärt mer än på og9-3.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Vargön/Västra Tunhem
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Tja, nu sa du ju att du inte ville ha og9-3 men annars är det ju bilen som just nu ligger "rätt" för ungdomsbil. Du får ju en helt ok Aero för under 20 idag och då har man rätt mycket pengar kvar för "lull-lull" som stereo, fälgar osv.
    9-5 känns lite väl mycket familjebil i mina ögon för att ha som tonårsbil. Og9-3 finns det ju grymt med grejer till också, framförallt styling då, om du nu gillar sånt.
    Man kan ju hitta en og9-3 med T5-motorn som ju är väldigt driftsäker för väldigt låga pengar som har gått få mil och som är i finfint skick. Fördelen där är ju att ju mindre styling du betalar för när du köper bilen, desto mer har du råd att forma enligt eget huvud.
    Ng9-3 är en väldigt trevlig bil, men där kostar styling än så länge stora pengar (jag tänker på att bygga om till 08+-utseende t.ex) och även trimdelar kostar avsevärt mer än på og9-3.
    Styling är inte mitt huvudfokus, jag kanske inte riktigt är "den typiska tonåringen" men en liten spoiler (typ, aero) och eventuellt lite smådetaljer skulle kanske inte vara helt fel. ng900 og9-3 är den bil jag gillar minst utav saabarna rent estetiskt. 9-5 har jag inte kollat så mycket på just för att även jag ser den som mer familjebil, extra mycket då vi har den som det. og9-3 är absolut inte borträknad då, eftersom man i princip får mest för pengarna där. Billiga hästar, billiga delar. Vilket just nu kanske inte är det absoulut viktigaste men under pluggtiden kan det ju vara trevligt. Caben jag fick erbjudande på är av den gamla modellen, vilket kanske skulle passa bra. Problemet är att den måste reggas om för 2.0T motorn, det är tyskimporterat 2.0i chassi.
    Senast redigerat av zipper63 den 2013-12-17 klockan 19:02.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Ja, billiga delar är ej att förkasta när budgeten är tight! Jag skulle då kanske rekommendera modellerna med T5-motor då det är färre delar som kan strula och motorerna håller även för lite slarvig service
    Här har du ju ett klipp:
    http://www.blocket.se/vastmanland/Sa..._10&w=3&last=1
    En baklucka i silver kostar inga pengar på skroten, du kan säkert hitta en med Aero-vinge när du ändå håller på. Coupé är ju lite tuffare, och man slipper rosten vid hundbenet! Motorn är hållbar, detta är modellen med 200hk, alltså starkare WG-klocka och crossflow-intercooler. Det gör att du lätt kan byta mot EXD-intercooler. Han har redan hängt på sportavgassystem, du behöver bara fixa downpipe så har du 250hk+ lätt.

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av zipper63 Visa inlägg
    og9-3 är den bil jag gillar minst utav saabarna rent estetiskt
    Aldrig sett en fin Aero Coupé 01-02 eller Viggen? Inte tycker du väl de är fula?


  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Vargön/Västra Tunhem
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Aldrig sett en fin Aero Coupé 01-02 eller Viggen? Inte tycker du väl de är fula?

    bild
    Absolut inte fula! men inte den snyggaste saaben, jag gillar allt utseendet men eftersom jag redan har ng900 så är inte det mitt främsta val. 9000 är väl inte heller den snyggaste heller. Jag tror inte det finns några fula saabar ärligt talat! Till och med top gear prisar ju saabs estetik

  7. #7
    Grundladd AeroMackans avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    261
    Medlem#
    9053
    Om jag var du så skulle jag välja en 9000 2,3t mycket bil för pengarna billiga att trimma
    Saab 9000 Aero Taklucka -95, Saab 9-3 Viggen -99, Saab 9-5 Aero -05, Saab 9-5 2,3T kombi Biopower -06, Saab 9-5 2,3T kombi biopower -08.
    http://www.garaget.org/AeroMackan

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Cabben är ju skitcool, vilken 18årsbil... Lär hålla värdet åxå...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Vargön/Västra Tunhem
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av AeroMackan Visa inlägg
    Om jag var du så skulle jag välja en 9000 2,3t mycket bil för pengarna billiga att trimma
    Det är ju ett starkt alternativ, speciellt med priset också! finns rätt mycket över i budgeten för att "modda"

    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Cabben är ju skitcool, vilken 18årsbil... Lär hålla värdet åxå...
    Problemet är just vintrarna, den har endast gått 15k mil, men det är ingen smidig vinterbil...

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ja, billiga delar är ej att förkasta när budgeten är tight! Jag skulle då kanske rekommendera modellerna med T5-motor då det är färre delar som kan strula och motorerna håller även för lite slarvig service
    Här har du ju ett klipp:
    http://www.blocket.se/vastmanland/Sa..._10&w=3&last=1
    En baklucka i silver kostar inga pengar på skroten, du kan säkert hitta en med Aero-vinge när du ändå håller på. Coupé är ju lite tuffare, och man slipper rosten vid hundbenet! Motorn är hållbar, detta är modellen med 200hk, alltså starkare WG-klocka och crossflow-intercooler. Det gör att du lätt kan byta mot EXD-intercooler. Han har redan hängt på sportavgassystem, du behöver bara fixa downpipe så har du 250hk+ lätt.
    Det är ju inget dåligt alternativ ändå! mycket bil för lite pengar

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Jag hade köpt cabben och kört på sommaren och sen köpt mig en bil för 3000kr och kört på vintern

    Cabben kommer utan tvekan va den som står sig bäst i värde, om det nu inte rör sig om ett vrak/reservdelsbil såklart

    Även om de är byggda för åretruntbruk så tycker jag det är bättre och ha en sommarbil och en vinterbil.

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Fast är man fattig student är inte en 25 år gammal sommarbil rätt för finanserna. Visst är det kul att ha en og-cabbe, men den är inte praktisk, är svårare att skaffa delar till och kommer garantera kräva mer jobb för att hålla rullande.
    Og9-3 däremot finns det reservdelar till mer eller mindre på ICA, för noll och inget, T5-motorn är hållbar, växellådan hållbarare än i og900, mindre rostproblem av allvarlig art, betydligt mer praktisk än en og-cab, väldigt mycket säkrare osv.
    Hjärtat säger og900 cab, men det är fasen så mycket smartare med og9-3!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Vargön/Västra Tunhem
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fast är man fattig student är inte en 25 år gammal sommarbil rätt för finanserna. Visst är det kul att ha en og-cabbe, men den är inte praktisk, är svårare att skaffa delar till och kommer garantera kräva mer jobb för att hålla rullande.
    Og9-3 däremot finns det reservdelar till mer eller mindre på ICA, för noll och inget, T5-motorn är hållbar, växellådan hållbarare än i og900, mindre rostproblem av allvarlig art, betydligt mer praktisk än en og-cab, väldigt mycket säkrare osv.
    Hjärtat säger og900 cab, men det är fasen så mycket smartare med og9-3!
    Oj, misstag av mig såg jag nu, det är en og 9-3 cab. Fortfarande inte smidigaste vinterbilen, även om det är en förbannat kul bil! Dessutom är det lite pul med reg osv då det är en uppgraderad motor.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Cabbar går som sagt att köra vintertid, utan problem, annat än personligt lidande att saltet tar hårt på bilen, men är väl inte värre än med nån annan "fin" bil man är rädd om...

    rejält med rostskydd, tvätta hjulhus / hundben noga (men inte med högtrycket så rostskyddet försvinner), pyssla lite extra med bilen... eller som sagt ha en "skitbil" på vintern...

    og9-3 cab är väl inte fel, men 30.000 om det är pyssel med den låter väl prutbart... cabbtyget bör vara sjysst, inte för nött där det viks... tyvärr har jag hört att hydralcylindrarna strular ibland på og9-3, mycket bättre än ng900 elcab, men dock måste man skicka på renovering så det kostar en slant... lägg undan de 5.000 du prutar på renoveringsfond av cabben...

    jag skulle ta cabben alla dagar, önskar jag kunde gjort det när jag var 18... väntade alldeles för länge att skaffa cab (även om jag hade en hemmacabbad bil när jag var 18. Helt annat än en 9-5, hur mycket du än skulle pimpa den, fast det ville du ju inte göra så...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245
    Det blir ju väldigt subjektivt svar beroende på vem man frågar men två av de absolut bästa bilarna Saab har gjort är og900 och 9000 94-98.
    I princip skottsäkra motorer,lätta att skruva, trimma, billiga i inköp och ägande.
    Det är mitt val av Saab, därför har jag också flera sådana, men som sagt svaret blir subjektivt.
    Sedan är utseende en sak, gillar man inte utseendet så är det en annan femma men jag tror att 90% av allt Saabfolk kan skriva under på att detta är de
    mest pålitliga Saabar som tillverkats. Med din budget så skulle jag leta upp en fin 9000 Aero 94-97 alt en 98:a 225hk, för 30k får du en kanonfin Aero
    det gäller bara att ha tålamod.
    Senast redigerat av 9000cse95 den 2013-12-18 klockan 10:28.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    Jag hade nog kollat på ng 9-3, men det är väl för att jag inte är så förtjust i vare sig ng900 eller og 9-3.
    En annan faktor när det gäller budgeten är ju att kolla på vad försäkringen blir på några olika bilar.
    Det kan ju sänka budgeten för dig om du köper fel bil.

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    154hk og93 är billig i försäkring. Og900 cab lär ju vara snordyr om man är 18!

    Skall man få in en ng9-3 i en budget på 30k så tittar man på tidiga, långmilare, och där kan ju problem med CIM och andra elfel göra bilägandet surt om man har en tight budget.

  17. #17
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Denna hade jag köpt och slängt in ett steg 1.
    Sjukt mycket bil för pengarna.

    http://www.blocket.se/ostergotland/S...4.htm?ca=8&w=2
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Visst är 9000 fin, men huva vad den känns gammal numera. En og9-3 kostar mindre i bra skick, man kan få den i coupé som är klart snyggare, samt det finns bra mycket mer fräck styling/grejer än vad som finns till en 9000CSE. Aero-paket har ju nästan alla 9000, och sen då? Fälgar, mnja finns ju inte mycket att välja på om man skall ha original, på og9-3 har du alla som hör till 9-5 och ng9-3 också. Visst, aero-inredning, men då kan man ju hitta en fin viggeninredning för samma pengar eller mindre. Osv.
    När man är 18 vill man pilla med bilen. Jag hade men 99 och sen en 900 i den åldern. Inte mycket jag kunde göra åt dem, fanns inte mycket att välja på och de var törstiga och gamla redan då. Nu är ju og900 uråldrig och törstig som bara den. 9000 är mycket bättre, men stor, klumpig och betydligt "gubbigare" än en og9-3 (och nu har jag tagit på mig bästa asbest-kostymen, för nu blir det flamewar! ).

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Vargön/Västra Tunhem
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Oj, förvånad över mängden svar! Det känns som att det fastnat mest vid 9000 eller 9-3, inte cab. har två polare som ska sälja ng9-3or. båda ligger inom budgeten. Ena är en 03a gått 18xxx mil, den andra är en 05a som gått 24xxx mil, så är inte så fruktansvärt illa, dock finns ytterst lite kvar att göra personlig touch på dom, vilket jag vill ha lite iallafall. og9-3 har vi aldrig haft någon medan jag är van vid 9000, kanske är det som spökar med mitt huvud. Å andra sidan är den väl rätt lik min ng900 -98.

    Det var fruktansvärt mycket mer att tänka på än jag trodde!

  20. #20
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nu är ju og900 uråldrig och törstig som bara den.
    Uråldrig är la o överdriva.

    Men det är ändå subjektivt. men Törstig som bara den!? körde nu i höstas 120 mil motorväg med 2 pers en schäfer och packning i en 900s, 0,9 drog den.

    men herregud, en og9-3 drar 0,4 eller?

    tyck vad du vill, men faktafel.. *mutter*

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-03-22, 20:42
  2. 5-årig kroppsbyggare...
    Av Manick i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-14, 18:22
  3. Mamma funderar på bilköp - Corolla vs. Focus vs. Clio
    Av Joachim 2084 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 02:39
  4. Beslutsångest! Vilken bil till banträff?
    Av lillen 761 i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 09:34
  5. 3 årig nybilsgaranti täcker det detta?
    Av n_hakan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 09:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •