Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Min 9-5 Aero är svag... hur felsöker man?

  1. #21
    Tack för alla bra svar, har lite att kolla på nu..

    Har tyvärr inte Open sid, går väl att få en hel del bra info där. Kan man läsa felkoder med en vanlig OBDII läsare eller krävs det nån speciell?

    Magnetventilen känns ju lite misstänkt, bilen verkar ju gå bra förutom att laddtrycket är dåligt. Vågar man rycka bort w-slangen och se om man får fullt tryck, eller riskerar man att spränga nånting då?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  2. #22
    Jahapp, den vita backventilen bakom ventilkåpan har gått av helt på ena sidan, kanske det som är felet... ska byta d

  3. #23
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Jahapp, den vita backventilen bakom ventilkåpan har gått av helt på ena sidan, kanske det som är felet... ska byta d
    Det är bara att byta och testa på nytt 80-120 km/h
    Skulle också tro att det är det som drar ner prestandan.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Jahapp, den vita backventilen bakom ventilkåpan har gått av helt på ena sidan, kanske det som är felet... ska byta d
    Som jag misstänkte då.

    Finns på Speedparts.
    Signaturlös

  5. #25
    Har kollat lite mer, och nu ska jag ju såklart byta backventilen eftersom den behövs för vevhusventilationen, men jag är inte säker på att det fixar problemet med laddtrycket.

    Backventilen sitter på en slang från spjällhuset till oljefällan, och har gått av på oljefälla-sidan, det betyder att motorn suger luft från atmosfären genom ventilen så länge det är undertryck i spjällhuset, men så fort man får övertryck stängs ju backventilen (den funkar, jag har provat att blåsa i den..), så inget laddtryck kan rymma den vägen. Möjligen kan väl motorstyrningen bli lite förvirrad av att den suger tjuvluft på låg belastning och kanske har adapterat sej till något läge som ger dåligt laddtryck, jag vet inte riktigt hur det funkar.

    Är fortfarande nyfiken på att ta bort slangen från magnetventilen till wastegaten och se om den laddar mer då, tror jag har läst nånstans att motorstyrningen bryter tändningen om laddtrycket blir för högt, isåfall är det kanske ingen risk för mekaniska haverier? nån som vet hur det funkar? Vill ju inte spräcka några kolvar eller nåt liknande..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  6. #26
    Har pluggat slangen från spjällhuset så den inte kan ta tjuvluft där, nu går den jämnare på tomgång och drar mjukt och fint till halva orangea fältet, men ingen mer fart..

    Tänker prova följande:

    - Köra en sväng med tryckslangen till wastegaten bortkopplad och se om den laddar fullt. Gör den det byter jag magnetventilen och ser om det löser problemet.
    - Om ovanstående inte hjälper byter jag tändkassetten. Har hittat ganska billiga på Ebay, tex den här:

    http://www.ebay.com/itm/Saab-Direct-...606b27&vxp=mtr

    Nån som vet något om kvaliteten på en sån?

    - Hjälper inte det är det väl en ny LMM som ska testas. Sen vete fan...

    Sen en fråga till: Ska man höra insugsljudet på en Aero med original luftburk och luftfilter? Jag hör ett ganska tydligt väsande ljud vid gaspådrag, det skulle ju kunna vara något som läcker ut laddtrycket åxå.. Kan tex dumpventilen bli dålig så den öppnar vid för lågt tryck? Då skulle det väl väsa lite även fast den inte är öppen?

    Som vanligt är jag tacksam för all hjälp
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  7. #27
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Jag har varit med om att wastegatestången varit trög då det korroderat vid hålet in i wastegateklockan, så den inte löpt fritt.

    Avlastningsventilen (som du kallar dumpventil) den kan ju vara trasig i membranet så det är internt läckage.

  8. #28
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Någon nämnde de blå backventilerna tidigt i tråden och de gör att du tappar orken, jag har själv bett en av ventilerna (mot en VAG modell) tyvärr är tråden lång men det är värt att läsa igenom den för att du skall vara säker på att dessa ventiler är schyssta. De sitter mellan skärmen och gummislangen till LMM
    Att byta den vita backventilen och vacuumslangar skadar ej i i förebyggande syfte heller då din bil är 8år gammal och den är småpengar.

    Här är tråden http://forum.saabturboclub.com/showt...%A5-bra-som-nu!!

    Glöm ej att avsluta din felsökning när du fått ordning på problemet med dina åtgärder och om du hittade den verkliga orsaken i denna tråd så att vi fyller forumet med svar, inte bara frågor.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #29
    Jag har provat att koppla bort och plugga r slangen på magnetventilen utan någon skillnad, så det är väl inte backventilerna på tankavluftningen som är felet då?

    Kan man se membranet på dumpventilen om man tar bort den från insuget, eller finns det något annat sätt att testa den?

    Jag ska prova att ta bort värmeskyddet och inspektera wastegaten, ska man kunna flytta den för hand när motorn är avstängd?

    Tack för hjälpen, jag lovar att berätta vad som var fel så snart jag har hittat det
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  10. #30
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Dumpventilen eller avlastningsventil som den benämns kan testas genom att suga i vacuumslangen ansluten till den lilla pipen samtidigt som man blåser/suger i stora anslutningnen, man kan dock inte kolla om den håller helt tätt eftersom man inte orkar blåsa så hårt men och den inte håller tätt alls så märker man det och man hör och känner att membranet rör sig när man suger i lilla anslutningen.

    wastegaten kan du kolla när motorn är kall och ev. behöver du en mejsel för att orka påverka armen, och det skadar inte att röra den fram och tillbaka några gånger för att känna att den går lätt (man lär sig med tiden hur det skall kännas) och det förekommer att stången från tryckklockan lossnar från armen på vissa bilar.
    I farsans OG9-3 turbo -98 hade armen fastnat helt för han gasar aldrig så jag slog nästan pannan i ratten när jag provkörde bilen och den överladdade :-D
    Skadar inte att kolla över typ när man gör service för att känna sin bil innan det blir fel.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #31
    Provade att ta bort w slangen från magnetventilen, för att koppla bort wastegate. Ingen skillnad, precis lika dålig fart.

    Kan väl fortfarande vara tändkasetten som är paj, om den tex känner av knackningar så reglerar den väl ner motorn med tändningen, inte wastegate/laddtryck?

    Det hörs ett tydligt väsande/pysande ljud vid gaspådrag, skulle kunna vara luft som läcker ut nånstans. Eller hör man insugsljudet med original luftburk och filter?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Hejsan!
    En helt annan idé som jag själv råkat ut för med 9-5 Aero som inte laddade fullt,kändes som det fattades 50hk men gick bra i övrigt.
    Dålig jord vid termostathuset och vid innerskärmen,har fungerat perfekt i 1 år efter rengöring av dessa 2 punkter.

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Vargön/Västra Tunhem
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Kan väl fortfarande vara tändkasetten som är paj, om den tex känner av knackningar så reglerar den väl ner motorn med tändningen, inte wastegate/laddtryck?
    Inte säker på om den tappade ladd på grund av att den släppte det eller om det var på grund av att den helt enkelt strypte tändningen, borde ju kunna resultera i sänkt ladd? Det var iallafall den som var skrot när vi tappade ladd

  14. #34
    Okej, så var det fixat. MattA löste det redan i inlägg 10 men jag var inte smart nog att fatta det..

    Luftslangen från spjällhuset till dumpventilens magnetventil, som sitter på torpedväggen, hade gått av på ett så lömskt sätt att jag inte ens fattade att det skulle vara en slang där. Men häromdan hade fixat nya batterier i ficklampan, och gick metodiskt igenom alla slangar som på något sätt relaterar till laddtrycket och då hittade jag den lille rackaren..

    Jag har försökt mäta 80-120 igen men det är blött ute och däcken släpper runt 100 km/h så det landar runt 5 sekunder. Men det betyder nog att den är frisk nu

    Tusen tack för all hjälp, fantastiskt forum det här.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  15. #35
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Kul att det löste sig för dig och bra att du skrev vad lösningen var.

    Det kommer troligtvis hjälpa andra i framtiden
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  16. #36
    Och så som det ofta är var felet löjligt enkelt, men utan hjälpen härifrån hade jag aldrig ens letat efter den där lilla slangen.

    Nu kan jag glatt gå vidare med projekt installera kungskobra.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    88
    Löste sig problemet?

  18. #38
    Yes, det var dom tunna slangarna som styr avlastningsventilen som var helt murkna.. Jag bytte dom och bilen gick finfint.

    Sen har det ju gått lite tid sen tråden var aktuell och jag har hunnit spåra ur lite lagom i jakten på mer fart så nu sitter en kungskobra och 630cc spridare på plats, och i förrådet står en 3" downpipe och väntar på att bli monterad.. Jag har även fått byta kopplingen eftersom den började slira..

    Jag har även kollat in en smutt liten intercooler som borde få plats i Aero-fronten.

    Undrar vart det slutar..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    88
    Nice!

Liknande ämnen

  1. Svag aero
    Av kojje i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-01, 21:40
  2. svag samt spikningar på 9-5 aero
    Av Ravensaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-26, 00:39
  3. Hur felsöker man?!?
    Av Mekarbruden i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 13:43
  4. Abs lampan lyser på min 9000 Aero 93.a. Hur felsöker man ?
    Av Pajjon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-31, 23:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •