Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Min 9-5 Aero är svag... hur felsöker man?

  1. #1

    Min 9-5 Aero är svag... hur felsöker man?

    Hej,

    Jag har en 9-5 Aero 2005, som jag tror inte presterar riktigt som den ska. Turbo-mätaren (är väl inte laddtryck utan luftmassa den mäter?) går aldrig ur det orangea fältet, accelererar 60-100 på 4:an på 8.6 s, den ska väl klara det på under 7 tror jag?

    Bilen är helt original förutom Maptun 2.5" catback avgassystem, har gått 18000 mil, är fullservad och går i övrigt mycket bra och drar lite bensin, så förhoppningsvis är det inget allvarligare motorfel

    Jag har provat att dra bort och plugga R-slangen på magnetventilen utan någon förbättring, vet någon hur man går vidare med felsökning?

    Tacksam för all hjälp.
    Senast redigerat av kingback den 2013-12-27 klockan 11:35.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 160
    Hej,

    Var har du fått uppgiften om 7s?

    Har du automat?

    Mvh
    Matte

  3. #3
    Halloj,

    Jag hittade acc tiderna här:

    http://www.wallentin.be/SAAB/motorer...20M04_M05.html

    men det kanske inte är korrekt?

    Jag har manuell låda.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 160
    Hej,

    De tiderna stämmer säkert, sen är automaten rejält mycket slöare därför jag undra.

    Mvh
    Matte

  5. #5
    Jag provade 80-120 på 5:an åxå och fick 11.7 s så den är nog inte så snabb som den ska vara..

    Hade tänkt byta lite prylar och uppgradera programvaran för att få lite mer snärt, men då vill jag ju att den ska funka korrekt innan jag börjar.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 160
    Det låter förståndigt.

    Det verkar fattas lite kraft MEN den är ju inte ny längre, vilken tid kan man förvänta sig av en bil som gått 18K mil, samma som ny, 1s sämre 2s sämre, vad är rimligt utan det egentligen är något fel på bilen förutom slitage(inte så tight längre)

    Mvh
    Senast redigerat av MattA den 2013-12-17 klockan 18:04.

  7. #7
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 154
    Hej,

    Kan inte du prova 80-120 på 3an istället och återkomma ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  8. #8
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 451
    Medlem#
    6901
    Prova rycka ur R slangen och plugga denna , ta sedan en repa , går bilen som den ska då är dom blå ventilerna till tankurluftningen dåliga.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  9. #9
    Aero++, 80-120 på 3:an går på strax över 6 s.

    Turbo_Danne, jag har provat att rycka och plugga R-slangen (den översta right?) från magnetventilen, ingen skillnad.

    Tack på förhand
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 160
    Det är för slött, jag hade kollat över alla vakuumslangar. Om de läcker kan man förlora otroligt mycket laddtryck och kraft. Kolla vid torpedväggen där har jag haft en del läckor som åtgärdats och resultatet har varit häpnadsväckande.

    Mvh
    Matte

  11. #11
    Tack för tipset ska kolla. Om man vill byta slangarna, måste man köpa nya från Saab, eller finns det någon universalslang på metervara man kan använda?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    8 989
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Om man vill byta slangarna, måste man köpa nya från Saab, eller finns det någon universalslang på metervara man kan använda?
    Detta är ett hållbarare alternativ än originalstyle gummislang.
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/un...g/vakuumslang/

  13. #13
    Vet någon om det finns nån slags ritning eller diagram över vilka vakuumslangar som finns och som påverkar turbotrycket? Har försökt kolla efter läckor men det är en jävla massa slangar och rör kors och tvärs, allt ser helt ut men det kan säkert finnas nån skada nånstans som jag missat..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 160
    Uppe vid torpedväggen möts några vakuumslangar vid en "koppling" där kan de spricka där man trycker på dem på nippeln, brukar inte synas. När du närmare dig 0,7 bar och vill upp till 1 bar så öppnar den stackars sprickan och din prestanda uteblir )

  15. #15
    Okej, ska försöka hitta dom. Tack för hjälpen
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  16. #16
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 154
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Aero++, 80-120 på 3:an går på strax över 6 s.
    Man ser klart och tydligt att bilen saknar en del effekt..

    Du skall ligga kring 4.4 sec

    Lycka till med felsökning.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  17. #17
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 034
    Medlem#
    2555
    Har du Open-sid?

    Låter som att den kan gå på grundladd, provbytt mv?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  18. #18
    Kolla vita backventilen bakom ventilkåpan.
    Signaturlös

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Kolla vita backventilen bakom ventilkåpan.
    Hur kollar man om denna är kass? Har liknande problem.
    Saab 9-3 Turbo X Sedan - Nordic 390hk / 580nm
    Saab 9-3 TTID Sportcombi - Nordic ~260hk

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Vargön/Västra Tunhem
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    Har du kollat om du får några felkoder? Vi hade liknande fel på vår 05 vector men då laddade den upp mot kanten/precis in i det röda sedan sänkte den laddet efter en halv sekund eller så vid påslag, ibland knappt halva gula. Det visade sig vara tändkasetten som spökade och fick knacksensorn att känna av spikningar(eller något sånt) vilket gjorde att den sänkte laddet.

Liknande ämnen

  1. Svag aero
    Av kojje i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-01, 21:40
  2. svag samt spikningar på 9-5 aero
    Av Ravensaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-26, 00:39
  3. Abs lampan lyser på min 9000 Aero 93.a. Hur felsöker man ?
    Av Pajjon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-31, 23:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •