Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Olja eller inte olja topplockbultarna

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022

    Olja eller inte olja topplockbultarna

    Hej mitt första inlägg här efter att återkommit till SAAB. Började mitt liv med att köra SAAB i olika former som lagades och byggdes om. Sen kom familj och nu fick jag chansen att köpa en SAAB igen. Hittade en 04 2.3t manuell som gått 11500mil superfin och det känns som man är hemma igen fast handbromsen sitter inte på framhjulen längre. Har planer på att chassi sänka trimma till steg 3 har börjat med steg 1 e85 och håller på att gå igen hela bilen för att allt ska vara okej innan jag går vidare. Byt framhjulslager skivor runt om. all olja, alla filter, alla ventiler och slangar, tändstift ja allt som behövs. Hade förr en SAAB 900 turbo 8 ventilare som jag bytte packning på ett par gånger och då var det viktigt att olja göra rent bultar och hål, vid efter dragning drog man bara utan olja fast då inom en kort tid från monteringen.

    Min fråga är jag kommer att efterdra topplocksbultarna i helgen och ska jag dra ur bulten och olja in den sedan dra 40-60-90 grader eller är det bättre att bara lossa och dra direkt. Har förstå att 04 har sträck bultar och jag behöver inte byta dom eller ?.
    Senast redigerat av Kudashi den 2013-12-18 klockan 17:04.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Jag efterdrog topplocket och jag såg direkt att bultarna behövdes inte oljas för det låg olja i hålen,dom var självsmörjda så att säga. Bult nummer 8,9 var betydligt mycket lättare att lossa. Så jag rekommenderar folk att kolla sina topplocksbultar.
    En sak var skönt att se det fanns inga beläggning av gammalolja eller slug i toppen, den såg ut som ny.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Tänk på att det väl ska vara 40Nm/60Nm/90grader vid dragningen av dessa topplocksskruvar.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Ja tack för påminnelsen. Jag drog dom enligt rek härifrån 40/60/90 grader. Jag har skruvat mycket på bilar genom åren och det är en skön känsla att köpa en bil och börja få kontroll på den vad som eventuellt kan bli fel och alla saker som är okej.
    Byt skivor runt om och belägg fast när jag var ute och drog lite och fick panikbromsa så började bakvagnen jazza, vet inte just nu ifall det är oken som kärvar lite eller om bussningarna behöver bytas. Fast när jag kollar dom verkar dom hela. Fast det är väl skillnad att bromsa ner från högre fart än att bända med ett järn.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Sprutar olja ur påfyllniningsröret, olja i expansionskärlet OG9-5 B235R
    Av AndreasOstman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 21:23
  2. [LÖST] Skillnad på automat- och manuell växellådsolja ?
    Av Johmar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 15:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •