Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Vad kan ta skada när bromsarna blir för varma?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276

    Vad kan ta skada när bromsarna blir för varma?

    Hej, hade bilen (en 9-3 SS TiD från 2003) på service igår och fick bl a bromsskivor och belägg bytt fram (Saab XL-service inkl assistans). När jag åkte hemåt kände jag att bromsarna låg på, reflekterade inte jättemycket mer än typ "dom har nog justerat så att det ska slita in sig lite fortare". Efter en stund tänkte jag ändå, detta kan inte vara rätt, bilen klarade inte att hålla 90 i uppförsbacke med femmans växel, så jag stannade på en p-ficka.

    Då hade jag två glödande bromsskivor fram och det slog lågor ur bromsoken på båda sidor - så det var tur att jag stannade. Var tvungen att släcka elden med snö (inte speciellt bra för skivorna gissar jag). Jag stod stilla och lät det svalna, sedan krypkörde jag drygt en mil hem, stannade på typ varannan p-ficka för att kyla bromsarna. Nu är bilen tillbaka på verkstaden för att dom ska kolla vilka skador som uppstått, men bara för att inte missa nåt - vad kan skadas när bromsarna går så varma?

    //U
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Troligen både skivor och belägg.
    Visserligen skall väl båda hålla för det, men slitaget på dem har ju blivit avsevärt och det finns ju en klar risk att skivorna slår sig.
    Om du precis fått nya skivor och belägg av verkstaden så skulle jag nog be om nya samt att de kollar att det fungerar innan de lämnar ut bilen. De måste ju ha missat något rätt väsentligt...

  3. #3
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 546
    Ja dom ska minst byta nya skivor belägg och byta bromsvätskan.
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Nog är det väl så att lagret med fett också tar styck. Typ torrkokning.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276
    Tack för svar, har nog tänkt så också, skivor, belägg och bromsvätska. Klarar sig oken med gummitätningar och sånt?
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Hm, att kolla upp hjullagren kan ju vara ett tips, om det gick väldigt, väldigt varmt kan ju lagren tagit stryk.

  7. #7
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Är det riktigt varmt brinner o-ringarna säkert upp också.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    man kan ju istället fråga sig vad man har missat eller fuskat med...........det finns liksom ingenting som kan krångla om nu inte båda oken skulle ha suttit fast och de har med våld tryckt in kolvarna och nu med nya delar i övrigt så nyper det istället. Finns liksom inget man kan justera åt eller nåt sånt........

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276
    Hej, tänkte bara ge er en liten uppdatering. Bilen är kvar på verkstaden, dom vill inte ta på sig att dom gjort något fel då dom anser att bromsarna inte låg på under deras testkörning. Båda oken måste bytas, dom kan egentligen inte förstå varför dom nyper, då dom löper som dom ska när dom är avmonterade, men när man monterar dom så nyper båda två.

    Min åsikt är att dom måste gjort nåt fel vid monteringen som orsakat skadan på oken - dom håller inte med. Vi får se var det landar.
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Du pratar om att dom nyper när dom monteras på, som i nutid. Alltså även nu när dom har den på verkstaden? Isåfall måste det väl gå att reda ut vad som får dom att nypa? Det är ju värre om dom har nupit och man inte kan få fram felet i efterhand.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Fel skivor/belägg? För tjocka skivor eller belägg torde ju göra att det ligger på hela tiden.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    24
    Hade exakt samma problem i somras på min 9-5 2003, monterade biltema skivor och belägg från Saab, kolven gick lätt att få in och smorde som vanligt lite under damasken. Efter ca 100mil förvann problemet (dock blev inte mina riktigt lika varma som du beskriver men tillräckligt för att bränna sig på fälgarna eller så stannade jag tidigare än vad du gjorde). Hade de testkört bilen längre hade de såklart upptäckt problemet.

    Jag tror problemet berodde på för för tjocka skivor eller belägg (allternativt att kolvarna var dåliga längst ut vilket jag inte kunde se eller märka ner de trycktes in) och när det blir varmt blir skivorna tjockare och det "nyper". Mitt tips (om inte oken kärvar) är att slipa ner beläggen nån mm.

    Obs att Saab hade inte original belägg hemma så jag tog deras tredjepartsklossar de hade på hyllan, är ganska övertygad om att biltemas skivor eller Saabs klossar var för tjocka.
    Senast redigerat av jimma den 2013-12-19 klockan 15:43.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Min gamla 9000 hade vid typ 7.000 milaservice en notering om anliggande bromsok fram, att de hade smort upp men rekommenderade okbyte. Det åtgärdades aldrig mer än så. Vid nånstans 38.000 mil fick jag byta hjullager på den sidan, men BARA på den sidan. Alla andra lager var helt friska och aldrig bytta. Under hela tiden jag hade bilen så låg nog det oket på -liiiiiiiiite- granna, men väldigt lite... inte så att man fick byta belägg eller skivor i förtid... Så, ja, jag tror absolut lager tar skada av värme. Såg någon graf på hur temp påverkar livslängd på lager, och kurvan har ett "knä", så över en viss temp så minskar livslängden kopiöst... Innan den når knäet är det minskad livslängd men inte drastiskt.

    Jag skulle se till att de byter hjullager och ok, men har bilen gått lite kanske du kan erbjuda dig att stå för hela eller en del av materialkosten, då du ju får fräscha grejjor istället för dina nötta... Men arbetet borde de ta, för nåt fel har de ju gjort!
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276
    Hej, jag har fått tillbaka bilen, dom har monterat nya ok, nya skivor och nya belägg och på så sätt löst problemet. Dock har vi har fortfarande inte kommit överens om vem som ska betala följdkostnaderna.

    Jag skrev att dom nöp i nutid, för att verkstaden lyckades inte lösa problemet trots att dom monterade isär bromsarna och monterade på nytt. Bra tips med att kolla om allt är originaldelar - upptäckte på servicefakturan att skivorna är markerade som "ej originalartikel från generalagenten" men klossarna har inte den markeringen.
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Partille
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9299
    Jag tror det var kolvarna i oken som var rostiga. Jag jobbar själv på verkstad och alltid när jag byter bromsar fram, så lyfter jag på damasken till kolven och kollar efter rost. När beläggen slits mer så åker kolven ut och är då damasken sliten och bromsvätskan inte bytt regelbundet så blir det lite rost. Är det rost då så är det bara att byta oken. Byter man inte ok då, och man trycker tillbaka kolvarna så blir det så att den rostkanten på kolven gör att kolven inte åker tillbaka det den ska göra i oket sen när du släppt bromspedalen. Då kommer iallafall bromsarna ligga på och det som trådskaparen fick erfara händer.

    Detta är vanligt på Passat 98-03 ca :-)

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av Jonthengberg Visa inlägg
    Jag tror det var kolvarna i oken som var rostiga. Jag jobbar själv på verkstad och alltid när jag byter bromsar fram, så lyfter jag på damasken till kolven och kollar efter rost. När beläggen slits mer så åker kolven ut och är då damasken sliten och bromsvätskan inte bytt regelbundet så blir det lite rost. Är det rost då så är det bara att byta oken. Byter man inte ok då, och man trycker tillbaka kolvarna så blir det så att den rostkanten på kolven gör att kolven inte åker tillbaka det den ska göra i oket sen när du släppt bromspedalen. Då kommer iallafall bromsarna ligga på och det som trådskaparen fick erfara händer.

    Detta är vanligt på Passat 98-03 ca :-)
    därav borde en aukt verkstad säga till att oken måste bytas också, om kunden då säger nej, ja då får väl kunden betala alla följdkostnader... annars så borde verkstan stå för följdkostnaderna... men i detta läget, om oken var slut, så borde med andra ord kunden stå för ETT byte av skivor, belägg och ok. Att man fått byta en gång till, och om hjullagren gått och måste bytas, det borde ju en verkstad upptäcka... tycker iallafall jag... det är ju anledningen man lämnar in till auktoriserad, att de ska kunna det mesta om bilen och göra rätt jobb på rätt sätt... Likaså, om hjullagren inte byts nu, och går om 1 månad, ja då borde verkstaden byta dem också... gratis... om de byter hjullager nu är väl rimligt att du står för "det som de var slitna" tex 1/3 av kostnaden om det var 2/3 kvar på dem?!?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Partille
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9299
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    därav borde en aukt verkstad säga till att oken måste bytas också, om kunden då säger nej, ja då får väl kunden betala alla följdkostnader... annars så borde verkstan stå för följdkostnaderna... men i detta läget, om oken var slut, så borde med andra ord kunden stå för ETT byte av skivor, belägg och ok. Att man fått byta en gång till, och om hjullagren gått och måste bytas, det borde ju en verkstad upptäcka... tycker iallafall jag... det är ju anledningen man lämnar in till auktoriserad, att de ska kunna det mesta om bilen och göra rätt jobb på rätt sätt... Likaså, om hjullagren inte byts nu, och går om 1 månad, ja då borde verkstaden byta dem också... gratis... om de byter hjullager nu är väl rimligt att du står för "det som de var slitna" tex 1/3 av kostnaden om det var 2/3 kvar på dem?!?
    Håller med dig, det är verkstans uppgift att kolla så oken är okej. Då ska dem stå för kostnaden som blev med nya ok, skivor och belägg.

Liknande ämnen

  1. Avlufta bromsarna NG9-3
    Av tjohopp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2018-10-28, 13:42
  2. Värma upp garage
    Av Magnus84 i forum Off Topic
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-12-01, 01:22
  3. Hjullager blir varma...
    Av fetegrete i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 23:53
  4. [LÖST] Skivorna blir varma efter byte av bromsbelägg OG9-3
    Av kamelkungen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 17:46
  5. Värma på glasfiber?
    Av stefffe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 20:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •