Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Backsensorproblem (SPA) OG9-5 -06/-10

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231

    Backsensorproblem (SPA) OG9-5 -06/-10

    Hej alla,

    Vi har ju tyvärr haft en hel del problem med våran älskade (faktiskt) Saab OG9-5 2,3t BP -08 i olika omgångar och nu är det backsensorernas tur tydligen. Detta är ju något surt då jag i dagsläget också behöver byta växellänkaget samt byta ut stötdämparna på bilen....Allt detta på inom 9200mil!

    Fick iaf upp meddelandet "Parkeringshjälp Ur Funktion"" för ett par veckor sedan och har sedan dess försökt att fixa detta med noll framgång. Började med att givetvis åka in till våran eminenta lokala SAAB verkstad som konstaterade via Tech2 att det var "Parkeringssensor mitten höger bak" som behövdes bytas, detta för den nätta kostnaden av 2600kr ink. arbete. Då jag kände att detta kanske var nåt jag kunde göra själv då pengarna även behövs som sagt till dämpare och växel länkage. Så läste jag här på vårt fina forum hur man skulle göra och skaffade helt enkelt en begagnad sensor för 350kr och bytte den...

    Problemet nu är dock att jag fortfarande får upp samma felmeddelande varje gång jag ligger i backen, och jag har givetvis även kollat säkringar etc. och dom ser hela och fina ut. Har även testat att rengöra och smörja upp kontakter och dylikt utan resultat. Har även fått saken tittat på lite snabbt av schyssta Saabmekaniker i Kristianstad som även testade med en ny sensor utan resultat. Enda jag kan komma på är att kablar eller dylikt skulle vara trasiga då jag när det hela inträffade fixade med bitumen dämpning i hela skuffen och kanske då skadat kablar eller styrbox med värmepistolen, men kablar och allt annat ser iaf bra ut visuellt och jag försökte även givetvis skydda dessa så gott det gick. Har även testat voltmäta kabelstammen till sensorn för att se om nån ström kommer igenom kabeln och på så sätt se om det var nåt kabelbrott någonstans, men även det visade att ström kom igenom utan problem.

    Vad har jag missat gott folk?

    Kan jag ha skadat själva styrboxen genom att ha varit oförsiktig med t.ex värmepistolen? Börjar ju bli lite desperat nu när sensorn uppenbarligen är i bra skick och kablar varken visade några tecken på skador eller kabelbrott då strömmen kom igenom till sensorn. Har försökt lyssna på sensorerna på det sätt ni beskrivit att man ska göra, men jag kan inte avgöra något. Kan sensorerna bytt plats vid tidigare byte och på så sätt "lurat" SID att ange fel sensor? Låter ju visserligen långsökt då kabeln till själva sensorn är ganska kort..

    Har ni själva några bra förslag på nåt jag kan ha missat eller gjort fel?

    Väl mött!

    /Kenneth
    Senast redigerat av Renjaveln den 2013-12-17 klockan 02:38.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Har nu varit inne en sväng till på Saab i Hässleholm och fått hjälp av dom schyssta grabbarna där. Tydligen kunde han släcka varningen angående sensorn som sitter höger mitten, så den verkar ok. Dock så har jag fått en ny felkod:B2917. "Höger Mittre Avståndsagivare, kommunikationsledning avbrott/kortsluten till jord". Skumma är ju att ström kommer igenom och kablarna ser hela ut så långt jag kan se visuellt...
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  3. #3
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Hej!

    Ta en multimeter och ohma kabelarna mellan kontaktstycket och styrenheten för att se om kablarna är OK , är det okej och du provat ny sensor finns ju bara styrenheten kvar.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Hej Danne,

    Tackar för tipset. Ska gå och köpa mej en multimeter imorgon och se om man tillslut kan få saker och ting att fungera.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Så, då var problemet löst!

    Var en kabel som gått av i kabel stammen 10cm innan kontakten som sitter under vänster bakljus. Som tur var det stammen innan kontakten så vi slapp riva hela bakre stötfångaren....
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Hej,

    Jag skulle vara tacksam om någon vänlig kunde berätta mer detaljerat hur man kommer åt dessa kablar.

    Mvh
    Matte

    - - - Uppdaterad - - -

    Hej igen,

    Nu har jag hittat kontaktstycket men där var fullt av vatten i det, vilket jag förstår inte är bra. Jag fick inte isär kontakten, antingen kunde jag inte knepet eller har det kärvat fast, hur får man isär den enklast? Jag antar att detta kan pakeringshjälp ur funktion då det kan slå ut flera sensorer om det blivit rost i kontakten?

    Mvh
    Matte
    Senast redigerat av Moderator den 2021-09-24 klockan 20:22. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Hej, jag köpte 4st nya sensorer på Ebay för ca 700kr med frakt.
    Bytte samtliga idag eftersom jag fått felmeddelandet nu i ca 1 år. 2st var riktigt ärgade i kontaktdonet.
    Nu funkar det klockrent igen. Jag rev ingenting utan tog en smörkniv i plast och lirkade ut alla sensorer från kofångaren, gick jättebra.

    Magnus
    Senast redigerat av Magnusb84 den 2014-10-27 klockan 23:32.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    19
    Hej!
    På vilken årsmodell var det du byta backsensor på ?
    Menar du att det är möjligt att byta backsensor på detta sättet?
    Utan skador och den sitter som det ska efter monteringen?
    Låter väldigt bra.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-09-24 klockan 20:22. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Leksand
    Inlägg
    29
    Medlem#
    9374
    Hej!
    Passade på att be om felkod för parkeringssensor som inte fungerat på några år när min Saab 9-5 2,0t BP -06 var på service. Tänkte ta tag i det nu när man är pappaledig. Fick felkod B2950 Sensor - matning, kortsluten till jord. Verkstaden sa de fick lov att riva ner stötfångaren och felsöka vidare så att det skulle kosta lite. Tänkte därför försöka luska lite om man kan fixa det själv och kanske någon vänlig själ här på forumet som har tips vart jag ska börja min felsökning?
    Saab 9-5 2,0t Vector Biopower "Hirsch Performance" (2006)
    http://www.garaget.org/Bersa33

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Att kablaget är skadat är väl inte helt ovanligt, det skulle jag börja med att kolla upp.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Leksand
    Inlägg
    29
    Medlem#
    9374
    Tack! Är det först och främst kontakten under vänster bakljus som många skriver om som är den svaga punkten på kablaget?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-09-24 klockan 20:23. Anledning: [QUOTE=HeRmAN;1364728]Att kablaget är skadat är väl inte helt ovanligt, det skulle jag börja med att kolla upp.[/QUOTE]
    Saab 9-5 2,0t Vector Biopower "Hirsch Performance" (2006)
    http://www.garaget.org/Bersa33

  12. #12
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Det er det, den som kobler kabel fra SPA-modulen til kontakta i støtfangeren. Denne står veldig utsatt til, og Saab har også utgitt en Modification Instruction (Nbr. 385-2647) som gjelder et antall 9-5 MY06-MY07, der det ikke er montert pakninger rundt ledningene til dette kontakthuset, slik det skulle ha vært.

    Sjekk hvordan tilstanden til kontakta og pluggen er, det er flere som har funnet disse så sterkt korrodert at de har vært vanskelig å dele. Mål motstand mellom pinne #1 (PK ledning, BN/WH på kabel til SPA-modulen) i kontakta som står på støtfangeren, og chassis/jord. Her skal det (helst) være uendelig motstand, ettersom dette er ledningen med 12V spenning til avstandsgiverene. I fall dette ikke er tilfelle, er det kortslutning / overslag til jord enten i kontakta her, eller i en eller flere av giverene.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Leksand
    Inlägg
    29
    Medlem#
    9374
    Tack för hjälpen. Alla kontakter var rena och fina. Det var en sensor som var trasig. Har bytt den och allt fungerar fint!
    Senast redigerat av Moderator den 2021-09-24 klockan 20:23. Anledning: [QUOTE=HeRmAN;1364728]Att kablaget är skadat är väl inte helt ovanligt, det skulle jag börja med att kolla upp.[/QUOTE]
    Saab 9-5 2,0t Vector Biopower "Hirsch Performance" (2006)
    http://www.garaget.org/Bersa33

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    Lyfter denna lite. Kommer man åt detta kontaktstycke genom att lossa baklampan på kombi eller genom att lossa inredningen bakom (under lampan)

    Har lite begränsat med ljus/ verktyg där jag är nu

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    28
    Hej,
    gammal tråd men gör ett försök..
    Hur exakt fick du ut sensorerna?
    Jag har en 2007-2008 Saab Vektor kombi med p-sensor problem och har även jag köpt nya på eBay.
    Tacksam för hjälp!



    Citat Ursprungligen postat av Magnusb84 Visa inlägg
    Hej, jag köpte 4st nya sensorer på Ebay för ca 700kr med frakt.
    Bytte samtliga idag eftersom jag fått felmeddelandet nu i ca 1 år. 2st var riktigt ärgade i kontaktdonet.
    Nu funkar det klockrent igen. Jag rev ingenting utan tog en smörkniv i plast och lirkade ut alla sensorer från kofångaren, gick jättebra.

    Magnus
    2007 9-5 Vector 2.3 BioPower Svart
    2008 9-5 Vector 2.3 BioPower Silver
    2007 9-3 AERO Manuell
    2006 9-3 SC VECTOR

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Man kan med mycket små fingrar och stor vilja få ur de yttre men de inre är det demontering av hela bakstöten som gäller.
    Har lite planer på en guide när tiden infinner sig
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    Det går även att borra ur den gamla, alltså man borrar ur innanmätet (tror jag borrade med 10mm borr) självklart förutsatt att man vet att sensorn är trasig. Sedan lossnar innanmätet och man kan försiktigt lirka ut sensorn och hållaren.

    Ett tips är att kolla en sensor på bildelsbasen.se så kan man se vart det är man ska trycka när väl man borrat ur den.


    Har gjort denna operation på 2 st 9-5 08

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Fast det är ganska enkelt att plocka ner hela stöten och som bonus kan man göra rent och kolla kablaget som också felar
    Har bilder men inte riktigt tiden för att göra en guide tyvärr

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -

    Backsensorproblem OG9-5 -08

    Har problem med att Backsensorn tjuter hela tiden när man lägger i backen efter
    att den har varit på underedes behandling (auktoriserad firma). Inget fel meddelande i SID, bara tjuter som att det skulle vara någe skit över någon sensor. (De är skinande rena) Har kollat att lägga i backen och lyssnat vid varje sensor och hört ett tickande ljud som indikerar att dom är hela (om jag förstått det hela rätt)

    Tacksam för Tips och ideer

  20. #20
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Sitter en kontakt/kabelskarv ovanför slutburken på avgassystemet. Den brukar jäklas. Annars kan en sensor vara på väg att gå sönder. Går att läsa ut mer exakta felkoder med tech2.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •