Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Köphjäl, oljeproblem mm ...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -

    Question Köphjäl, oljeproblem mm ...

    Hej. Har en Saab som en kompis vill sälja. Varken han eller jag kan avgöra "problemet" därav vill jag fråga (innan jag ev köper bilen) som jag får till ett riktigt bra pris. Det är en 95 2003 med motor B205E

    Jag bytte olja på den, det kom ut 1.5 liter som såg ut som tjära.... Han har inte skött bilen alls.
    Nu när oljan är bytt låter motorn riktigt bra och motorn går bra MEN vad kan ev följderna bli av hans dåliga skötsel av bilen?
    Har han haft tur eller kan den dåliga oljan han kört med länge och dessutom låga nivån ha gett bilen permanenta skador som jag kommer få problem med senare?

    Sen även om nån vet hur man kan kolla om Turbon är i bra skick? Jag ser ingen vit eller blå rök och den känns bra...

    Men det här med oljan känns ju sådär .... Nåt mer jag kan kolla ? Har ingen lust att köpa en bil som rasar om några hundra mil ...
    Tacksam för alla inputs! Och som tur är så är min "polare" en god sådan och är med på att jag testar allt jag vill innan jag köper den.

  2. #2
    Hej
    kolla om vevhusventilationen är uppgraderad, det brukar vara taskig vevhusventilation som ger sludge-problem. Hus låter kamkedjan? Och hur långt har bilen gått?

    MK
    _________________
    Saab 9-5 -00, Saab 9-3 2 -00

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Tjena! Kul med en person till från Linköping
    Den verkar inte vara uppgraderad OM inte Saab själva gör det ? För det har inte gjorts av min kompis.
    Första bilen jag har lyssnat på med kamkedja men den låter lite "kedjigt" men inget som känns helt "fel" på nåt sätt.
    Bilen har gått 11500 mil.

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Börja med att få bilen äckligt billigt.
    Är du händig så kan du plocka ner oljetråget och göra rent då får du även en syn om hur det ser ut inne i motorn.
    Mäta kamkedjesträckaren är den ute mer än 15mm så är det dags för byte.
    Det hade ja börja med att göra iaf.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Kimoh! Tackar för tips. Bilen är nere på ett sjukt billigt pris så det är löst. Problemet är att jag inte har tid att plocka ner nånting just nu
    Mäta kamkedjesträckaren är helt klart ett bra tips.

    Frågan är bara om man på nåt "enkelt" sätt kan mäta om motor och/eller turbo är ok efter den dåliga servicen som varit ? Finns det inget sätt att kolla det via avgasprov eller nåt annat ?

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Bara att mäta kamkedjan ger dig rätt bra hum om hur motorn mår.
    Skruvar du loss avgasröret lr insugsröret på turbon så kan du känna efter ovanligt mkt glapp, turbon i den är känd för att inte vara värst långlivad.
    Men kör ett par täta olje byten 2-3 st köp olja med rätt klassning GMLLA025 lr Dexos2

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Tackar för tips. Ungefär på en höft hur slapp får kamkedjan vara för det ska vara ett "bra köp" om man nu kan använda den termen

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Allt under 15mm är godkänt det mäter man på sträckaren, 15mm lr mer så bör man byta.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Ok. Låter perfekt! Ska ta hem bilen igen och kolla upp det.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av mklinkoping Visa inlägg
    ... det brukar vara taskig vevhusventilation som ger sludge-problem.
    Det är mer rätt att säga att dålig service ger oil sludge-problem. En dålig vevhusventilation sänker marginalen drastiskt, men sköter man servicen är det normalt inte något problem.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Göran... Så att köpa en illa servad Saab 95 är som att spela på lotto ungefär ? Kul att höra olika åsikter för det känns lite som jag kommer köpa på mig ett problem ... Kan iofs vara för jag aldrig haft en Saab och känner mig osäker pga det ...

  12. #12
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 078
    jag skruvar mycke 9-5, och även om jag älskar saab ut i fingerspetsarna och nästan uteslutet hållt på med saab varje dag i 10år å mer, så är det väl en av dom sämsta bilarna en
    svenssonfamilj kan tänkas äga, om vi ser det till årsmodell 98-03 främst, men också 04,05 är "farliga" om den inte fått nya vv. nu syftar jag på svensson som servar bilen på verkstad, och
    sen endast lyfter på huven för att fylla spolarvätska. Många!! kollar inte ens nivån på oljan mellan verkstadsbesöken och ibland kommer dom inte ens på "nästa service" =(

    så tänk på detta. köper du bilen, så gör som tidigare skribent skrivit, plocka ner tråget å gör rent allt, plocka ev av överfallen å kolla/byt lagren, spelar ingen roll om du
    får den billigt, blir dyrt om den rasar direkt

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Tackar Saaben... Känns inte som ett "bra köp" iom att jag inte har tid att skruva nånting just nu utan bara behöver en bil relativt snabb. Är bara van vid VW som jag skruvat i över 10 år .... Kanske är bättre att leta upp nåt annat som jag lättare kan "kolla skicket på" snabbt. En VW eller Volvo hör jag och ser jag det mesta på inom 20 minuter F*n att man inte hade lite mer tid och ett varmgarage ... För priset är utmärkt

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Basso Visa inlägg
    Göran... Så att köpa en illa servad Saab 95 är som att spela på lotto ungefär ?
    Det är en chansning att köpa vilken-bil-som-helst med dålig servicehistorik.

    Det är sällan ett bilköp är som lotto, dvs att man plötsligt har mycket mer pengar än innan man köpte bilen. Kanske händer om man köper en gammal rostig bil som visar sig vara det enda kvarvarande exemplaret av en klassisk Bugatti. Normalt är bilköp mer att likna vid omvänt lotto. :-)
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Som du beskrivit känns det mera som det är som att vinna på lotto om bilen INTE skulle vara drabbad av några problem pga utebliven service... Sen är väl frågan om det bara är "sista servicen" så den gått några hundra mil misskött, eller om det är genom hela livet...
    Går ju att köpa bilen, mäta sträckaren, rensa tråget, byta oljan... Ser allt OK ut efter detta, behåll bilen, annars sälj den vidare... (nån kommer ju köpa den ändå, så det är väl bara vara hyggligt ärlig när du säljer) Men har du inte tid och lust att göra detta, köp nåt annat...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Fast, om priset är "rätt" spelar det hela väl ingen roll? Jag menar, om den inte ryker och inte rasslar betänkligt så kan jag klart tänka mig att bilen har några års användning framöver med vettig service. Även när väl kedjan börjar rassla så har man en bit kvar om man kör som folk.
    Visst sjutton kan det rasa, men det kan även den som är servad av fanatiker en gång i månaden.
    Om priset är billigt så är det väl snarare så att man bara får se hur stor "lotterivinsten" är. Går bilen ett halvår, inte så bra, går den 5, super! Men den risken tar man med _alla_ bilar.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fast, om priset är "rätt" spelar det hela väl ingen roll? Jag menar, om den inte ryker och inte rasslar betänkligt så kan jag klart tänka mig att bilen har några års användning framöver med vettig service. Även när väl kedjan börjar rassla så har man en bit kvar om man kör som folk.
    Visst sjutton kan det rasa, men det kan även den som är servad av fanatiker en gång i månaden.
    Om priset är billigt så är det väl snarare så att man bara får se hur stor "lotterivinsten" är. Går bilen ett halvår, inte så bra, går den 5, super! Men den risken tar man med _alla_ bilar.
    jo iofs, ponera att man köper bilen för 3.000, inkl skatt för ett halvår & bensin för 400 spänn i tanken, kan köra i bara 2 månader, plockar några delar från den, skrotar resten, får tillbaka 500 spänn i skatt, så har bilen ju bara kostat 2000kr i praktiken, kanske mindre... men själv skulle jag bara lida av att köra med slamrande kedja, och känna mig tvungen att meka... skulle inte klara att köra en bil i döden, men alla är ju olika...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. saab 9-5 oljeproblem
    Av Thermo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-17, 08:22
  2. saab 9-5 2.3t oljeproblem
    Av daniel.potter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-28, 21:23
  3. oljeproblem med aero 250 hk -03
    Av wakeboardmaster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 16:23
  4. Oljeproblem
    Av rjonsson22 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 01:29
  5. Oljeproblem 9-5
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 10:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •