Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: B235R motor i NG9-3?

  1. #1

    B235R motor i NG9-3?

    Hej.
    Är allmänt fundersam, och har kommit fram till att min nästa Projektbil antagligen blir en saab NG9-3 med 6-växlad låda samt 2,0t eller 1,8t motor samt ev haldex fyrhjulsdrift.

    Till min fråga.
    Jag har hört att saab testade som reservalternativ att montera B235 motorer i NG9-3 i fall det inte fick de andra "opel" motorerna.(ca på 2000-2003)
    Kan detta stämma? Är det möjligt? I så fall vad krävs?
    Är det någon skillnad på vilken bil man börjar med?

    Denna fråga slängs ut här för jag måste veta vad som krävs. Mina frågor angår den mekaniska biten(hårdvara) så som motor mot växellåda, inte styrsystem och mätare mm.

    HITTADE DETTA!!

    Nått i denna stilen en 9-3 ss med b235 motor, sägs ägas av speedparts.

    http://www.saablink.net/forum/perfor...-9-5/50228.htm
    Bild:

    Tacksam för svar, måste ju varit någon som testat.
    Vad tror ni krävs för delar?

    //einar59
    Senast redigerat av einar59 den 2013-12-19 klockan 23:06. Anledning: updaterad

  2. #2
    updaterad!
    Någon som vet?

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Titta lite i den här tråden. Schollin har byggt på en ng9-3 banbil ett tag nu. Visserligen inte med B235-motor utan vanliga B207:an. Däremot med XWD och eget program tillsammans med Manick, tror jag.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Tack så mycket uppskattas!
    All hjälp är bra hjälp.

  5. #5
    Hjälp!
    Hittat ny info.
    Ingen som har någon liten ide?
    Passar diselkopplingskåpan från 9-3 tid på b235 blocket?
    Passar den kåpan ihop med den nya 9-3 ss lådan?(6-växlad)

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223
    Citat Ursprungligen postat av einar59 Visa inlägg
    Hjälp!
    Hittat ny info.
    Ingen som har någon liten ide?
    Passar diselkopplingskåpan från 9-3 tid på b235 blocket?
    Passar den kåpan ihop med den nya 9-3 ss lådan?(6-växlad)
    Det finns ju ett par TiD.. Men vad jag har förstått när jag har rotat runt lite gällande eventuell montering av en F40 ihop med en B235R så behövs sprängkåpan från en 2.2TiD.. Inte 1.9:an d.v.s
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  7. #7
    Okej, tack.
    Någon mer som kan intyga detta?
    Någon som vet något mer om 9-3 ssr bygget? Med b235r?

  8. #8
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541
    Varför skulle man vilja ha en b235 i ng9-3?
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  9. #9
    Tanken har jag bara funderat på då jag är ganska besviken av valet av motor som hamnade i saab ng9-3.
    Tanken var även att få en saab xwd bil som piskar en del subaru bilar mm, vilket jag tror är lättast med en motor som man vet kan prestera och göra det "hyfsat" driftsäkert.
    Lite av en lekbil.

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Vilka effektnivåer är det du vill uppnå?

    Maptun har ju sin 420hk T8:a, Nordic gjorde väl en norsk ng9-3 på närmare 500hk och "hemmamappare" med T8-suite kommer väl upp i minst 300-350hk iaf.

    Så allt handlar egentligen om vilka effektuttag du vill uppnå. Handlar det om >500hk så är väl B235/B234 trots allt mer beprövad i SAAB-sammanhang än så länge.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931
    Smidda kolvar, stakar, byta foder samt uppgradera insugssidan
    Tar dig nog väl upp till dom siffrorna med T8 och modell stor turbo.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  12. #12
    Min tanke i detta var ca 350-400hk på hjulen i en xwd bil.
    Ett alternativ är ju såklart v6 2,8 motorn, men även där tycks det bli lite otestad mark.
    Hur mycket kraft försvinner i drivlinan på en xwd saab?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    103
    Medlem#
    7665
    Ska du använda SAABs orginal XWD eller?

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av einar59 Visa inlägg
    Min tanke i detta var ca 350-400hk på hjulen i en xwd bil.
    Ett alternativ är ju såklart v6 2,8 motorn, men även där tycks det bli lite otestad mark.
    B235R med Trionic 7 tillsammans med XWD-styrsystemet är garanterat mer otestad mark.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  15. #15
    Tanken var saabs (haldex) xwd.
    Ja, min tanke var något i stilen med att bygga om så t8 systemet passar på B235R motorn alt köra med MS.
    Detta är då bara en tanke i mitt huvud och inget är bestämt eller ristat i sten, men ganska kul att resonera om.?

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av einar59 Visa inlägg
    Tanken har jag bara funderat på då jag är ganska besviken av valet av motor som hamnade i saab ng9-3.
    Tanken var även att få en saab xwd bil som piskar en del subaru bilar mm, vilket jag tror är lättast med en motor som man vet kan prestera och göra det "hyfsat" driftsäkert.
    Lite av en lekbil.
    GM:s "Ecotec" motor som sitter i 9-3 är väldigt beprövad när det gäller trimning och utbudet av trimdelar är betydligt större än med Saabs gamla motorer. Effekter upp till 1450 hk förekommer.

    En av motorns svaga punkter är gjutjärnscylindrarna. Det finns färdiga satser med kraftigare cylinderfoder, likaså omfodrade block man kan köpa. Byter man också kolvar och stakar så klarar motorn ca 600 hk. För högre effekter rekommenderas bland annat byte till billetvev.

  17. #17
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931
    Ska också nämnas att veven innan 2008 är att föredra.
    Nån brytpunkt där då dom gick ifrån smidd.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    103
    Medlem#
    7665
    Citat Ursprungligen postat av einar59 Visa inlägg
    Tanken var saabs (haldex) xwd.
    Ja, min tanke var något i stilen med att bygga om så t8 systemet passar på B235R motorn alt köra med MS.
    Detta är då bara en tanke i mitt huvud och inget är bestämt eller ristat i sten, men ganska kul att resonera om.?
    Tror inte haldex gillar dom effekterna utan modifiering om man ska köra den aktivt eller på bana

  19. #19
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Kul tråd det här! Det här har det snackats om förut och alla som funderat på det har gett upp och insett att det är lättare att få fart i b207. Det handlar minst sagt om att bygga om MYCKET för att få b235 att passa i 9-3ss kaross. Mer än vad det är värt. B207 är en riktigt trevlig motor tycker jag och byter man foder+stakar+kolvar så ska den med lätthet klara lika mycket som b235 gör med smidda kolvar.

    Haldex-systemet verkar klara av många hk/nm, men systemet är väldigt känsligt. Största boven man hör om är trasiga bakdiffar, antagligen pga av att oljan blivit dålig. Jag har tänkt montera tempgivare där det går för att logga lite och om det verkar behövas så får jag fundera på hur man monterar oljekylare. Min plan är att kunna nöta bankörning hela dagar i streck, på allt från mindre banor i sverige till Nürburgring.

    Jag kan bekräfta att det är 9-3ng 2.2Tid som har F40 växellåda med bultmönster på sprängkåpan som passar på b2x5/b2x4, det är en del som kör den lådan i 900ng/9-3og/9-5og osv. Men är du kapabel att få i en b2x4/5 motor i en 9-3ss så är växellåda ditt minsta problem. Då skär du enkelt av bultmönstret och svetsar dit ett som passar på f40 lådan. Vilket du troligtvis ändå kommer bli tvungen att göra. Det är en speciell F40 växellåda som XWD-systemets främre fördelningslåda passar emot. Det går inte med vilken växellåda som helst utan måste vara en från en XWD bil. Det saknas annars dels bultmönster i lådans gods för främre fördelningslådan, men framförallt skiljer sig diffen så det fungerar inte. Du måste ha en XWD-växellåda med andra ord.

    Följ gärna min projekttråd vill du ha mer info och eller bilder på något passar det bra att fråga nu när jag har alla delarna lösa. Jag håller på att skruva dit xwd just nu på min 9-3ng MY2003 och kommer senare i veckan att ha både vanlig F40 och F40-XWD låda liggandes bredvid varandra och kan fotografera skillnaderna om du vill.


    EDIT: Det enda som är lite jobbigt med b207 är om man vill gå upp i motorvolym. Man vill inte tunna ut fodrena så bästa alternativet är att byta vevaxel, det finns smidda strokade vevaxlar att köpa från usa men man måste modifiera triggerskivan och något mer tror jag. Inte det lättaste om man inte är duktig eller har kontakter.
    Senast redigerat av Schollin den 2014-01-13 klockan 15:26.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Verkar som b207 inte är så dålig ändå, här hissas b2x4 till oanade höjder..och b2x4 är en bra motor men b207 verkar ha potential. Sen är de ju bra info att de skulle gå att meka dit en f40 låda till b204 med 2.2 tid sprängkåpa.

    Har läst om diket på rejsa.nu och hans b207 har bra tryck
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

Liknande ämnen

  1. Vad är orsak till störst slitage på en B235R motor ?
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2017-12-13, 18:31
  2. B205E topp på b235R motor
    Av snurrbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-08-22, 15:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •