Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Hur långt kan man åka utan drivrem, praktiska tips.

  1. #1

    Hur långt kan man åka utan drivrem, praktiska tips.

    Av div. skäl är det här en helt fiktiv historia.

    Kort svar: 5 mil.

    Självklart beror det säkert på vädret och hastigheten också eftersom motorn hettas upp olika snabbt. Batteriet har också en stor inverkan.
    Vid ~0 grader och landsvägskörning i 70 tar det ca 5km innan motorn kommer upp i sån temperatur att man börjar oroa sig för att det är för varmt. Att stanna med jämna mellanrum, fylla på efter förångat kylarvatten och låta motorn svalna kan låta som en bra idé, men det ger mer problem än det löser i praktiken.

    Bäst förberedelse är förstås att ha gott med vatten och ett bra batteri som är väl laddat, något man sällan har när man saknar generator.

    Att tänka på:
    -Ingen generator
    -Ingen servostyrning
    -Förmodligen inget bromsservo, men det kanske beror på andra saker
    -Ingen värme
    -Endast självcirkulation kyler motorn

    Motortemperaturen verkar kunna plana ut någonstans över normal arbetstemperatur. Min mätare går inte ända upp men jag skulle uppskatta det till kanske 110C, svårt att säga säkert. Om man gasar hårt så går den högre, så man får försöka rulla så mycket som möjligt för att kommer ner i temperatur igen.

    Voltmetern i färddatorn är till mycket hjälp. Eftersom generatorn inte går blir den mycket mer rättvisande än vanligt. Vid start låg jag vid 12,3V. Redan här märker man att halvljuset blir svagare och torkarna rör sig långsammare än vanligt eftersom de i vanliga fall får generatorns spänning, runt 14V. Halvljus är en lyx om man ska kunna komma någon vart.

    Mellan 12,3 och 10,5 ungefär går sänkningen i spänning i en ganska kontrollerbar takt. Lyset försvagas ganska snabbt och även om halvljuset är den största boven är det en hel del annat som drar också. AC/fläkt slår man inte på men det behöver man väl knappt nämna.

    Runt 10,5 börjar spänningen röra sig fortare ner. Vid 9,6V tänds ABS-lampan. Det är oklart om ABSen verkligen kopplades ur här eller om det bara var en spänningsstyrd varningslampa. Efter det börjar det plana ut runt 9,3V. Vid det här laget har vi kommit kanske 3 mil.
    Tur med trafiken gjorde att jag här kunde köra med mindre belysning och kunde därför ligga ganska stabilt här en längre tid.
    Därefter sjönk spänningen i sakta takt ner till 8,7V ungefär. Efter ca 4,5 mil börjar jag närma mig målet. Plötsligt rasar spänningen. 8,0..7,9.
    Vid 7,7V ungefär slutar varvräknare och hastighetsmätare att fungera. Tank och temperatur är dock fortfarande igång.

    Några hundra meter från mål är spänningen nere i 6,9V. Blinkersreläet slår långsamt. Om lampan faktiskt blinkar här är oklart. Vid 6,5V börjar bilen rycka mycket men går fortfarande att köra hjälpligt. Jag svänger fram för en parkeringficka, får motorstopp, det går inte att starta igen, inte en tillstymmelse till rörelse hos startmotorn. Jag knuffar bilen bakåt in i parkeringsfickan. Kvällen är räddad.

    Loss med batteriet och hem och ladda igen.

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Vet inte riktigt vad du vill säga om det här är en helt fiktiv historia? Du har inte testat detta själv då menar du utan hittat på?

    Eftersom tempmätaren mäter kylvattnet och kylvattnet saknar cirkulation och står relativt still utan drivrem så kan temperaturen punktvis vara bra mycket högre än vad tempmätaren visar. Hur ska man se att "luftkylningen" är nog för hela motorn eller turbo t ex?

    Att köra utan drivrem är bara dumt och bör inte göras alls men kanske möjligt några hundra meter skulle jag säga. Har frågat ett antal verkstäder om den här saken för något år sedan och det svar jag fick var ungefär detsamma av allihop. GÖR DET INTE. Max några hundra meter.

    Det är bra att du rapporterar om dina erfarenheter (eller hur det nu var) men rejält DUMT! att posta det som ett husmorstips att det går att köra 5 mil utan problem. Kan forummedlemmarna som provar sig på det här vända sig till dig då om dina uppgifter inte skulle stämma?

    Har efter ett tidigare jobb på en bensinmack ett annat facit i ett annat fall (Saab 99). En kund som kört ca 1.2 mil en sommardag utan rem. Där kokade bilen och var riktigt het. Tempmätaren i det fallet visade även den så mycket "max" det bara gick. Tror knappast att den toppen t ex mådde så bra efter det äventyret...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Jag skulle väl i och för sig kunna tänka mig att köra 5 mil utan fungerande vattenpump! Men först efter att ha bestämt mig för att ett motorbyte mycket väl kan bli följden!

    Ett sådant beslut tog jag en gång när jag blev stående "på skogen" utan kylarvatten i min BMW 3.0S. Jag hade 1-1,5 mil hem och bestämde mig för att det väl inte vore hela världen att få byta ut en motor som gått 38.000 mil så jag körde försiktigt hem. Stannade dock en gång så att motorn fick kallna något när oljetrycksmätaren visade 0 bar (pga för varm och därmed för tunn motorolja).
    Jag hade dock tur för efter byte av topplock och oljepump körde jag samma motor till 75.000 mil och då gick den fortfarande bra.

    Per L

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg
    Vet inte riktigt vad du vill säga om det här är en helt fiktiv historia? Du har inte testat detta själv då menar du utan hittat på?

    Eftersom tempmätaren mäter kylvattnet och kylvattnet saknar cirkulation och står relativt still utan drivrem så kan temperaturen punktvis vara bra mycket högre än vad tempmätaren visar. Hur ska man se att "luftkylningen" är nog för hela motorn eller turbo t ex?

    Att köra utan drivrem är bara dumt och bör inte göras alls men kanske möjligt några hundra meter skulle jag säga. Har frågat ett antal verkstäder om den här saken för något år sedan och det svar jag fick var ungefär detsamma av allihop. GÖR DET INTE. Max några hundra meter.

    Det är bra att du rapporterar om dina erfarenheter (eller hur det nu var) men rejält DUMT! att posta det som ett husmorstips att det går att köra 5 mil utan problem. Kan forummedlemmarna som provar sig på det här vända sig till dig då om dina uppgifter inte skulle stämma?

    Har efter ett tidigare jobb på en bensinmack ett annat facit i ett annat fall (Saab 99). En kund som kört ca 1.2 mil en sommardag utan rem. Där kokade bilen och var riktigt het. Tempmätaren i det fallet visade även den så mycket "max" det bara gick. Tror knappast att den toppen t ex mådde så bra efter det äventyret...
    Det där fiktiva var mer för att jag inte vill uppmuntra till några brott, om det nu är ett brott att köra med lite svagare lyse än vanligt. Meningen var att berätta vad som händer och vilka problem man får. Självklart är det inget man gör om man inte måste. Det hade helt enkelt börjat kosta mer än bilens värde att inte flytta den.

    Just temperaturgivaren är jag inte heller säker på. Eftersom det är det enda instrument man har får man ju ha det som ett riktmärke i alla fall.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg
    Eftersom tempmätaren mäter kylvattnet och kylvattnet saknar cirkulation och står relativt still utan drivrem så kan temperaturen punktvis vara bra mycket högre än vad tempmätaren visar. Hur ska man se att "luftkylningen" är nog för hela motorn eller turbo t ex?

    Att köra utan drivrem är bara dumt och bör inte göras alls men kanske möjligt några hundra meter skulle jag säga. Har frågat ett antal verkstäder om den här saken för något år sedan och det svar jag fick var ungefär detsamma av allihop. GÖR DET INTE. Max några hundra meter.
    Ok, 5 mil i en körning är svårt att klara utan skador. Eftersom jag faktiskt kört (från kall motor) 5 km med en 2,3i så kan jag rapportera att det är inget större problem (de flesta kör nog försiktigt av ren självbevarelsedrift i ett sådant här fall) Precis som SBeaver säger, det går att köra c:a 5 km (från kall motor, riktigt kall alltså) innan man behöver bekymra sig. Dock, så länge motorn är helt vatten- (inte ång-) -fylld så får man inte farliga problem. En stor temperaturskillnad mellan under- och överdel av vattnet ger självcirkulation, men problemet är att få termostaten att öppna så att vattnet kommer ut i kylaren.

    Personligen skulle jag nog köra så långt jag kom innan den går upp på rött, sedan låta den stå i många timmar, sedan köra igen. Om det är en manuell så kan man förlänga körsträckan genom att gasa nära fullt en kort stund, slå av motorn, och sedan rulla till hastigheten blir pinsamt låg, och upprepa. Bör av uppenbara skäl bara provas om man är ensam på vägen. (En automat kan sannolikt ta skada av sådan körning.)

    Och som SBeaver säger, sätt batteriet på laddning så fort det bara går. Det mår direkt och rejält illa av att stå med låg spänning (om det är ett standard vått batteri).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av SBeaver Visa inlägg
    Av div. skäl är det här en helt fiktiv historia.

    Kort svar: 5 mil.
    Är bilen också fiktiv eller är den generell? Alla bilar har väl t.ex inte drivremsdriven vattenpump? (Eller ABS och servostyrning.)
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jag har faktiskt fått praktisera detta en gång.
    På en og900 jag hade så bytte jag och en vän växellådan. Någon dag därefter skulle jag skjutsa min dåvarande flickvän till Kastrup. Efter att ha åkt igenom bommen på svenska sidan gasade jag upp bilen i 110 men noterade ett dovt dunk, men inget visade något fel så resan fortsatte.
    Väl framme på danska sidan så noterade jag att det krävdes mer kraft än vanligt att svänga av motorvägen. På plats på flygplatsen lät jag motorn gå och öppnade huven. En av remmarna som driver vattenpump och generator hade hoppat av och dragit med sig remmen till servopumpen. Kvar fanns alltså en rem som drev vattenpump och generator, men den hade vänt sig ut och in och hade "tänderna" utåt. Ajdå, typ. Vi hade helt enkelt spänt remmarna för hårt. Inga verktyg fanns i bilen så jag var ju tvungen att ta mig hem till Sverige igen.
    Jag gasade ytterst försiktigt och kom ner i tunneln, höll foten lätt på gasen och försökte till varje pris undvika varvtalsförändringar. Genom tunneln, upp på pepparholm och sen uppför mot högbron alltmedan svetten ökade i flöde. Väl uppe på högbron så sa det "dunk" igen och laddlampan tändes. Grejt, där hoppade den remmen också.
    Till saken hörde att jag rätt nyligen läst om en som fått stopp på öresundsbron och blivit bogserad till verkstad i Köpenhamn mot sin vilja. Det hela handlade om var man stannade på bron. Bärgningen hade varit sjukligt dyr, och reparationen i Köpenhamn likaså. Jag tänkte _inte_ ställa upp på något sådant...
    Så, när sista remmen hoppade så fortsatte jag fram tills högbron var slut och det börjar slutta ner mot Lernacken. Ur med växel och av med motorn. Sen lät jag bilen rulla tills jag var nere i 40-50, då lade jag i femman och slog på tändningen och lyfte kopplingen så motorn startade, gasade på rejält tills jag kom till 120 knyck och kopplade ur och stängde av. Jag kunde sen rulla hela vägen fram till betalstationen så jag rullade hela vägen fram till bommen, väntade på att brobizzen sa pip och bommen lyftes, startade och brände iväg (tullgubbarna glodde rätt bra, haha). Någon kilometer efter betalstationen så finns det en större parkering dit jag tog mig utan att bilen stannade. Phu! Sen var det bara att ringa efter hjälp som kunde leverera verktyg och delar (min bror) så några timmar senare var man hemma igen.

    En annan bil hade dålig generator, ingen lampa lyste men det visade sig att bilen inte laddade (lindningen troligen kass). Där stod jag på tomgång när plötsligt ABS-lampan tändes. Jag stängde av för att starta om men då var bilen död. Efter laddning av batteri och byte av laddregulator så gick bilen i 5 mil ungefär. Eftersom allt utom ström tillfördes så var det ju inte lika farligt. Det började regna och jag insåg då att torkarna gick obehagligt långsamt för att vara på en bil i motorvägsfart... Som tur var kom jag av motorvägen med 100m tillgodo, bilen, även om det var en automatare, fick rulla sista 50 meter efter avfarten in på en parkering. Även den gången kände man sig rätt nöjd att man slapp bli stående mitt på en 2+1-väg... på sidan med bara en fil...

  8. #8
    Sugmotor Lars_Bs avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    58
    Medlem#
    9137
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    .
    Någon dag därefter skulle jag skjutsa min dåvarande flickvän till Kastrup.
    Hårt spända stumpbyxor funkade som nödresev på äldre bilar med inte så många aggregat. Lite nytta med nöje...
    Saab 9-5 2.3t -07 Biopower
    Saab 9-5 Aero -00/ såld
    "Give me Swedes, snuff and whiskey, and I'll build a railroad through hell."
    James J. Hill 1838 - 1916

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Körde 4mil med frusen kylare förra helgen.
    Några korta kylstopp, full värme och måttligt gaspådrag löste problemet.
    Motortempen var såklart hög, uppåt 130° men inte varmare än vid sommarens bankörningar
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Körde 4mil med frusen kylare förra helgen.
    Några korta kylstopp, full värme och måttligt gaspådrag löste problemet.
    Motortempen var såklart hög, uppåt 130° men inte varmare än vid sommarens bankörningar
    Dock är det en helt annan sak när vattenpumpen går. Har man dessutom möjlighet att kyla via kupeelementet (full värme och full fläkt) så kan man i princip köra hur långt som helst (under förutsättning att det finns tillräckligt med kylvatten), det är t.o.m. så att på 9-5:an så slår den automatisk på kupévärmen vid övertemp för att förbättra kylningen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Bör väl som sagt inte praktiseras... Min gamle 9000 hoppade remmen på 200m hemifrån, en vintermorgon på väg till jobbet... Har för mig jag rullade åt sidan, såg till remmen inte låg tokigt, körde en usväng och sen hem... Trasigt laddrelä en morgon nästan framme vid jobbet, laddade vid jobbet i södertälje, på väg hem till uppsala fick även jag erfara volt gränserna för de olika styrsystemen... Efter knivstaavfarten var jag tvungen slå om till parkeringsljus, kväll är det inte helt lämpligt. Vid motovägsavfarten mötte farsan upp med en bogserlina... Minns inte om jag tog mig hem för egen maskin eller ej... Dessa båda incidenter hände nog år 2000...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Visst får man väl förstöra sin bil precis som man vill men jag tycker ändå att man inte ska posta det som ett tips att det minsann går att köra hur långt som helst "bara man är försiktig och laddar batteriet emellanåt".

    Jag skulle aldrig våga ta på mig det ansvaret i alla fall.

    (Dessutom antar jag att det är lite skillnad för bilen om det -30°C eller +30°C utomhus när man ger sig på försöket?)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633
    Väldigt intressant redogörelse !!

    Å visst fattar man att detta är inget man gör varje fredag för nöjes skull.
    Men skulle man vara illa tvungen så skulle jag uppskatta dessa "fiktiva" iaktagelser.
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Hmm...
    Ingen som tänkt på att tempmätaren behöver rätt spänning för att fungera korrekt?
    Ju lägre spänning desto mindre visar även den...
    Jag har en känsla av att trådskaparens motor blev betydligt varmare än vad han trodde, plus som redan nämnt att temperaturen säkerligen varit betydligt hetare på andra ställen i motorn än där tempgivaren sitter...

    Skulle vara intresant om trådskaparen redovisade för observationer på motorns välmående en tid efter denna oturligt tvungna färd!

    Själv så har jag kört 160 mil utan laddning. Tre batterier behövdes. Ett halvdant, ett nytt samt ett laddat som en bekant mötte upp med;-)
    Bilen var en -98 Audi A4 diesel... Utan lysen tre fjärdedelar men 20 mil i regn & mörker med torkare på..
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Citat Ursprungligen postat av RALLYCROSS Visa inlägg
    Hmm...
    Ingen som tänkt på att tempmätaren behöver rätt spänning för att fungera korrekt?
    Ju lägre spänning desto mindre visar även den...
    Jag har en känsla av att trådskaparens motor blev betydligt varmare än vad han trodde, plus som redan nämnt att temperaturen säkerligen varit betydligt hetare på andra ställen i motorn än där tempgivaren sitter...

    Skulle vara intresant om trådskaparen redovisade för observationer på motorns välmående en tid efter denna oturligt tvungna färd!

    Själv så har jag kört 160 mil utan laddning. Tre batterier behövdes. Ett halvdant, ett nytt samt ett laddat som en bekant mötte upp med;-)
    Bilen var en -98 Audi A4 diesel... Utan lysen tre fjärdedelar men 20 mil i regn & mörker med torkare på..
    Ja man bör komma längre med en diesel utan laddning, motorn förbrukar ju ingen ström. Kan man åka utan stereo, fläkt och belysning så bör man komma långt med ett fulladdat batteri.
    Gone country....

  16. #16
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja

    Post Teleporterat remhjul?

    Jag har testat detta. Mitt resultat 15mil. (dvs "Svar: Det beror på")

    Detta var en intressant tråd. Jag tror inte man fattar riktigt hur bra den är om man inte testat själv. Och, som så många redan sagt, det gör man ju inte frivilligt!

    Ensam vuxen i en bil full med barn. ca 25-30mil hemifrån, snart midnatt, en fin söndag våren 2013. 20C i luften. Aeron går som en klocka. Stereon och barnen överröstar allt motor och vägljud. Möjligen hörde någon en duns, möjligen är det en ren efterkonstruktion. Det får vi aldrig veta.

    Diverse av de symptom TS beskriver så bra kommer. Känner igen beskrivningen, men kommer inte ihåg alla detaljerna. Har väl förtängt denna traumatiska upplevelse. Men jag stannar och kollar under huven. Allt normalt. Kör vidare ett tag.

    Fler symptom. Kass halvljus. Stannar igen. Fram med ficklampan och upp med huven. Kollar igen. motorn är varm. Något känns allvarligt fel. Kollar under bilen. Inget konstigt, men varmt. Temp-mätaren i topp. Drar på full värme i kupen. Hjälper bra. Slangarna blir kallare. En sista koll under huven. Då ser jag det. Eller rättare sagt jag ser det inte. Remmen rör sig inte trots att motorn går. Ficklampan avslöjar att ett remhjul saknas! Inte konstigt att el och kylning inte funkar. Först tänker man ring bärgning. Men nu har jag kört 20 mil, varav ett par med dessa symptom. Står mitt i ingenstans och gör ett val. Säkert mindre än 10 mil till en större stad. Med hyrbil, verkstad, hotell och tåg&buss. Kör vidare. Detta stopp tar 1 max 2minuter.

    Kan ett remhjul bara försvinna? Den bästa teorin passagerarna kom med var att det hade teleporterats spårlöst. Inget tyder på att det är fel! Stämningen på topp och jag blir bara oroligare. Stannar efter ytterligare en mil. Det verkar som farten kyler tillräckligt. Fortsätter.

    Tänker ganska mycket. Att köra med all el utom parkeringsljus är inte bra, skojigt eller lagligt. Men nu börjar man känna sig precis som TS. Hur mycket spänning behöver de olika systemen? Intressant. Hur sparar man batteri? Till slut inser jag att bilen måste överges. Vi klarar os inte in till staden. Hur fort tar batteriet slut? Jag vill helst bestämma själv var bilen skall ställas. När en rastplats dyker upp är äventyret/experimentet slut. Men huven uppe och kupévärmen på max håller sig motorn utan att över hettas på tempmätare och vad det verkar utifrån. Men jag stänger av den. Vet inte hur det fungerar med kylning utan vattenpump. Inte annat att det inte är bra.

    Bärgaren hade med sig en Skoda octavia diesel. Aldrig har jag njutit så av att åka Skoda!

    Alla var hemma och i säng mellan 3 och 4 på morgonen redo för en ny måndag i verkligheten.

    Vad kan man då säga om detta. I stundens hetta tyckte jag att jag tänkte klart och gjorde rätt. Motorn verkar fungera lika bra som alltid. Inga symptom alls på nästan ett år. Bra grejor Saas-motorer! Men det hade säkert fungerat lika bra att stanna och ge upp tidigare. Om jag vetat orsaken hade jag antagligen gjort det.

    Min gissning är att jag körde 15 mil utan rem. Kanske skulle jag kunnat köra 30 om jag bara hade batterier nog.

    Så: Ja det fungerar att köra utan rem/generator. Nej, det är inte att rekommendera.

    PS
    För första och förhoppningsvis sista gången fick en verkstad reparera min 9000. Man tycker inte det skall vara så svårt att byta remmen och remhjulet. Vilket de fö inte klarade av utan att orsaka andra skador. Som jag fick laga själv. Men det är en annan historia...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Byte av drivrem på 9-5 utan att ta av höger framhjul..??
    Av canardlover i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2016-05-28, 23:41
  2. Bogsera automat / Köra utan drivrem
    Av ChristianL i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-17, 04:23
  3. ng900 2,0T -94ståendes utan drivrem
    Av StRob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 09:49
  4. AKUT! längd på drivrem utan AC?
    Av Rune i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-19, 00:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •