Hejsan!
Det finns 2 olika, fingäng och grovgäng.
De med fina gängor kom 85 tror jag.
Men vilka är lättast?
Någon som har koll?
Hejsan!
Det finns 2 olika, fingäng och grovgäng.
De med fina gängor kom 85 tror jag.
Men vilka är lättast?
Någon som har koll?
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
En motor jag skruvade isär b202L med bokstaven G (-86?) hade grova gängor till vevstakarna.
Måste gängan på skruven hänga ihop med vikten på stakarna?
De stakarna som jag vägde och som suttit i en 99 -79 vägde kanske 20g mera än dessa.
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Ja precis, gängan på vevstaksbultarna.Ursprungligen postat av Andreas Plars
B-motorns väger mer alltså? Inte så konstigt, de ser mycket grövre ut.
Men H-motor, de tidiga med grovgängat väger dom mer eller mindre än de senare med fingängat?
Skickar upp en bild på skillnaden sen..
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
[quote=900 Power]Ja precis, gängan på vevstaksbultarna.Ursprungligen postat av "Andreas Plars":174u0th0
B-motorns väger mer alltså? Inte så konstigt, de ser mycket grövre ut.
Men H-motor, de tidiga med grovgängat väger dom mer eller mindre än de senare med fingängat?
Skickar upp en bild på skillnaden sen..[/quote:174u0th0]
Satt det inte samma stakar i de tidiga H-spisana som som de senare B-spisarna?
De har ju samma mått.
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
[quote=Andreas Plars][quote="900 Power":2f0q66x8]Ja precis, gängan på vevstaksbultarna.Ursprungligen postat av "Andreas Plars":2f0q66x8
B-motorns väger mer alltså? Inte så konstigt, de ser mycket grövre ut.
Men H-motor, de tidiga med grovgängat väger dom mer eller mindre än de senare med fingängat?
Skickar upp en bild på skillnaden sen..[/quote:2f0q66x8]
Satt det inte samma stakar i de tidiga H-spisana som som de senare B-spisarna?
De har ju samma mått.
M.V.H.[/quote:2f0q66x8]
Måttet är samma, men jag vet inte om de verkligen är likadana.
B-motorns ser bra grova ut. Men så kanske det är
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
Här kommer lite bilder:
Här syns skillnaden på gängan:
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
Har någon art. nummer på vevstakarna till B201 och B202 ?
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
Vevstake 86-89
75 01 604
Vevstake 86-89 (samma 90-93 även B212)
75 62 259
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
Har kontrollvägt stakarna från min b-motor (-77) samt från min b202 -85.
De ser likadana ut, har samma gäng på vevstaksbulten (grovgäng) samt väger lika mycket (ca 770g).
Är stakarna med fingäng tyngre och starkare?
Tänkte iaf köpa nya bultar, blir då de med fingäng, vilken motor sitter de i?
Jag ska fixa en bild så man ser skillnaden, men de med fingäng väger nog mer, men är oxå mer hållbaraUrsprungligen postat av Aero4ever
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
Okej så bra, skulle fått tag på stakar med fingäng från början då.Ursprungligen postat av 900 Power
Var på SAAB idag, 130kr/st för bult komplett med med mutter...huga.
okej, men nu när jag tänkte ta kort hittar jag inte kameran.
Jag har väl supit bort den
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
hur som helst måste ju de med fin gäng ha lättare att sitta kvar...då lutningen på gängan är mindre. Men det kanske inte har någon praktisk betydelse?
9000 2.3T -98 Steg 3
"The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"
Tja!
Skall du byta bultar i gamla stakar så måste du mäta så de hamnar rätt.
Det kan bli en förskjutning när du monterar överfallen, pga att bultarna inte sitter som de gamla. Detta måste kontrollmätas med mikrometer i hålet för lagrena.
Det är ingen höjdare om de klämmer bara på en liten yta på vevlagret.
Jag håppas att ni fattar vad jag menar..
MVH
Daniel
Nu kommer de bilder..!
Den som är grövre har fingängade bultar.
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
Och den med fingänad bult och torxmutter är från B-motorn??
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Hmm, använde Saab torx redan på 70-talet?Ursprungligen postat av Andreas Plars
/Henrik
Nepps, nyare H-motor.Ursprungligen postat av Andreas Plars
Och nej det är inte torx.
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
Jo då jag förstår hur du menar, frågan är bara om det är värt att byta bultarna? Staken bör väl ändå ge upp före bultarna går av om man nu inte varvar mer än 7500rpm?Ursprungligen postat av Traktorturbo
900power
Är väldigt svårt att se skillnaden på bilderna, du har inte möjlighet att väga dem?
Är det värt att få tag på stakar med fingäng istället? Om de nu är stadigare?
Mjo, fast man ser skillnaden rätt bra ändå tycker jag.Ursprungligen postat av Aero4ever
En kompis skulle väga dom förra veckan, men har inte hört nått, men de kommer
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet