Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Hög bränsleförbrukning T7

  1. #1

    Exclamation Hög bränsleförbrukning T7

    Jag har en Saab 9-5 2.0 t biopower från 2007 med steg 1 som drar alldeles för mycket soppa. Den vill ha 1 liter milen motorväg på bensin, kör jag etanol landar vi på 1,2-1,4 vilket är på tok för mycket. Jag har ingen blyfot utan ligger tämligen lugnt på vägen.
    Efter att ha pratat med Saab kunniga människor läste jag av SID:en och såg då att, så fort bilen blivit varm och går in i closed loop, får jag negativa värden på Ioff bara jag "tittar" på gasen. Enligt samma Saab kunniga människor är det då tändkassetten eller vevaxelgivaren som är kass. Stämmer det? Jag kollade tändkassetten idag med, en för dagen nyinskaffad, Tech-2 och den var ok. Såg dock att det fanns gott om knackningar lagrade. Jag vet inte hur jag ska kolla vevaxelgivaren.......... Har ju aldrig pillat på Saab och Tech-2 är jag ju inte familjär med i heller.

    Tacksam för tips och råd!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Är inte bekant med Biopowerprogrammen eller motorerna efter -06 men det låter onekligen törstigt.
    Har kört min 2.3t idag 35 mil på 0.71 milen bensin. Har du servat den rätt med oljor, filter etc? Vilket steg 1 är det du lagt i, är det ett "riktigt" eller nån med bulkfiler som vart o klåpat?

  3. #3
    All service är klockren. Bilen har gått 13K mil och har täta oljebyten etc. Huruvida steget är "riktigt" eller inte kan jag inte svara på. Det gjordes av TB racing precis när jag köpt bilen. Det tråkiga är att jag gjorde det just för att sänka förbrukningen, men gjorde direkt när jag köpt den så jag har inget att jämföra med.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Ok, inga andra problem med ryckig gång eller oljeförbrukning? Bara soppatörst? 😫

  5. #5
    Ingen oljeförbrukning att tala om. Bilen är en automatare och den går jämt och fint i D, Men jag har lagt märke till att om jag lägger den i trean och gasar försiktigt så pluddrar den lite som om den får för mycket soppa

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    191
    Har funnits en del trådar med TB-bilar.. Hade personligen valt att köra min bil någon annanstans.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Ok, kan vara en hel massa saker. Då du inte har symptom på så många andra problem hade jag provat med ett originalprogram. Kanske gått över alla slangar/anslutningar och ev kika av om det finns felkoder lagrade om du inte redan gjort det. Var själv mycket nära att lägga in ett program i min av okänd kvalisort men insåg efter lite efterforskningar att det kan hända en del oväntade saker meddelande programvara. Men visst, behöver absolut inte vara det i ditt fall.

  8. #8
    Inga felkoder finns. Om det nu är så att det är mjukvaran som är taskig vart skall jag då åka för att lägga in original alternativt en bättre för att se om det är problemet? Är bosatt i Malmö. Ska jag kanske åka dit igen och be dem lägga tillbaka originalet.
    Senast redigerat av MrVision den 2013-12-14 klockan 02:28.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Jag hade iallafall pratat med den firma som lagt in det och se vad de säger.

  10. #10
    Jo det har jag försökt. Men nu svarar de inte på mail och telefonnumret på deras hemsida har ingen abonnent längre..................

    Tänker ta bilen till Svensk motor optimering istället. Nån som har erfarenhet av dom?

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Har du bra erfarenhet av för dig okända firmor av s/w, eller är det dags att kika på en större firma som man kan lita på?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  12. #12
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Hade kollat på Hirsch eller Maptun om jag var dig istället.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Det mest optimala hade väl varit att försökt få kontakt med TB racing igen och fått dem att lägga tillbaka ditt originalprogram och sen tagit kontakt med maptun och köpt en maptuner så du enkelt lägger in programvaran själv med några enkla knapptryckningar. Då kan du även byta tillbaka till originalprogrammet om du inte vill åka trimmat. Men varför har du skaffat programvara från TB från första början? Skulle aldrig lägga in annat än Nordic, Hirsch, Maptun eller Mackan's programvara i min bil.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  14. #14
    Jo det är ju lätt att vara efterklok, det här är min första Saab och då får jag väl erkänna att jag borde gjort bättre efterforskningar Har till sist fått svar på mail att de inte har kvar originalprogramvaran till min bil då det är för länge sedan den blev utbytt. Eftersom jag kollat bilen och inte hittar några fel så ifrågasatte jag om det kunde vara hans mjukvara och fick detta svaret:
    Man får felsöka och laga,hade det varit fel på programmet så hade nog dom 1016 kunderna innan klagat med.tyvärr så det enda jag kan erbjuda är att du lämnar in den till oss så får vi felsöka och hjälpa dig.

    Är inte så sugen på att låta dem göra det efter vad jag läst här och på garaget om dem.
    Senast redigerat av MrVision den 2013-12-15 klockan 09:38.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    har du bytt stift? ordentligt med luft i däcken? inga bromsar som ligger på? 1liter är inte så ovanlig förbrukning, särskilt med vinterdäck sen drar väl automat lite mer än en manuell.
    vill du ha originalprogram kan väl alla saab verkstäder lägga in det?
    Senast redigerat av kvistarn den 2013-12-15 klockan 13:29.

  16. #16
    Ja det är rätt att det är ett möjlighet jag har också, ska ringa dem i morgon och kolla vad det kostar att få in originalet på Saab verkstan. Grejen är ju den att jag vill ju ha den effekten jag har nu, jag gillar bara inte soppaförbrukningen. Vad det gäller stiften är de bytta och bilen har varit inne på den stora servicen på 12K efter chipningen.

    Nollade knackningarna igår och och körde ett par mil med bilen i stads och landsvägstrafik. Läste av den sen och det finns inga knackningar registrerade.

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av MrVision Visa inlägg
    Nollade knackningarna igår och och körde ett par mil med bilen i stads och landsvägstrafik. Läste av den sen och det finns inga knackningar registrerade.
    Kör du på E85? Det är i princip omöjligt att få det att knacka. Testa 95-oktan ska du få se att du får hundratals knackningar på kort tid.

  18. #18
    Ja nu kör jag på E85. Får väl kolla med 95 med. Är det då normalt att den registrerar knackningar med 95?

  19. #19
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ja, det är normalt på en trimmad bil och det är just därför du bör tanka 98-oktan istället för 95-oktan (eller allra bäst, E85). Du kan få lite knackningar på 98-oktan också men det ska inte vara många.

    Förresten, det senaste jag hörde om TB var att firman gått i konkurs. Vet du om det finns någon sanning i det? Det kanske förklarar varför hemsidan är borta?

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn Visa inlägg
    har du bytt stift? ordentligt med luft i däcken? inga bromsar som ligger på? 1liter är inte så ovanlig förbrukning, särskilt med vinterdäck sen drar väl automat lite mer än en manuell.
    vill du ha originalprogram kan väl alla saab verkstäder lägga in det?
    Jo en automatare drar ju lite mer, men det är på tok för mycket nu. Blandad körning 1,6 liter E85! Och då körs det inte hårt. Det finns inga fel i övrigt på bilen såsom bromsar etc och förbrukningen har inte ändrats märkbart av vinterdäcken

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Ja, det är normalt på en trimmad bil och det är just därför du bör tanka 98-oktan istället för 95-oktan (eller allra bäst, E85). Du kan få lite knackningar på 98-oktan också men det ska inte vara många.

    Förresten, det senaste jag hörde om TB var att firman gått i konkurs. Vet du om det finns någon sanning i det? Det kanske förklarar varför hemsidan är borta?
    Hur ska det hjälpa mig att hitta felet då?
    Vad gäller konkursen har jag ingen aning, sidan är uppe men telefonen funkar visst inte. Men jag fick i alla fall ett mail från dem igår.

Liknande ämnen

  1. Bränsleförbrukning 9-3 tid -07 aut???
    Av craile84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-18, 16:17
  2. Låg bränsleförbrukning?
    Av Nocz i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 15:27
  3. Bränsleförbrukning 2.0 vs. 2.3
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 14:51
  4. Bränsleforbrukning 900 2.0t?
    Av Tobbe900T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 17:05

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •