Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 48 av 48

Ämne: Hög bränsleförbrukning T7

  1. #41
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Läst den här tråden?

    TB kanske har en dålig grund till sitt program?

    http://forum.saabturboclub.com/showt...-Saab-9-5-2007
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  2. #42
    Ja det är väl nåt sånt jag är inne på. Jag vill ju inte bara skylla på mjukvaran, men jag hittar inget fel på bilen! Såvitt jag vet är det bara mjukvaran kvar. Så om jag får tag i en Saab 07-08 som går som den skall och har original mjukvara, så ska jag kunna kopiera över den till min för att se om problemet försvinner eller kvarstår?

  3. #43
    Ska boka tid hos Maptun, återkommer när jag varit där.

  4. #44
    Nu tror jag att jag kommit till rätta med problemet........
    Åkte upp till Ekelunds bil som är återförsäljare till MapTun och träffade Arne, en förbaskat trevlig och hjälpsam kille. Han försökte först lägga in originalprogrammet till mig, eftersom det skulle vara det billigare alternativet, men det funkade inte! Tydligen så vägrar originalverktygen prata med ECU:n eftersom den anser att det är nåt fel på den och att den skall bytas. Detta då antagligen för att man gått in bakvägen och manipulerat värden i den.
    Jaha då petade vi in originalprogrammet via MapTuns dosa istället och så körde jag på det i en vecka ungefär.

    Nu jäklar vart den törstig! På E85 hamnade på 1,4-1,6 på landsväg/motorväg och vid blandad körning runt 1,8.........
    Men då är det ju nåt fel på bilen!! Jag ringer Arne och bokar en tid så att han kan göra en djupdykning.

    Men jag petar in trimmet från boxen i alla fall för att se om det gör skillnad, och gissa om det gjorde skillnad??

    På E85 landsväg/motorväg ligger den nu på 1,0-1,1 blandad körning 1,2-1,3
    på BF95 har jag bara kollat landsväg/motorväg ännu men då hamnar jag på 0,85, kan komma ända ner till 0,75 om jag kör försiktigt!

    Kan det vara så här:
    Mjukvaran i bilen får den att dricka för mycket så som RZ påpekade och länkade till här http://forum.saabturboclub.com/showt...-Saab-9-5-2007
    De som klagat till SAAB har fått mjukvaran uppdaterad och problemet är borta. I mitt fall har bilen gått som tjänstebil innan jag tog över den så han som kört den tidigare brydde sig nog inte om vad det kostade att tanka.
    När jag får bilen går TB in i bilen och manipulerar en del värden i styrenheten, men grunden består ju så den är ju fortfarande törstig.
    När jag lägger in MapTuns programvara så är det ett helt nytt program som inte har med de defekter som mitt originalprogram hade.

    Jag vet inte om det ligger nåt i mina tankar men bilen dricker i alla fall betydligt mindre nu och den går dessutom mycket bättre med den nya mjukvaran så jag är nöjd.

    Tack för alla råd och tips.

  5. #45
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Intressanta tankar och ideer.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    380
    Tänk på att räkna bränslet när du tankar kontra mil-tal, din förbrukningsmätare i SID går att manipulera och oftast när du trimmar så stämmer den inte längre om inte tillverkaren av programmet också lagt in en anpassningsfaktor med hjälp av Tech2, detta görs inte genom att bara byta motor-styrprogram utan du behöver separat gå in med Tech2 och ändra värdet!

    När man trimmar bilen blir förbrukningsmätaren i SID lätt till en "glädjemätare". Jag kör RoadTrip till min iphone och för statistik över hur mycket mil bil drar, pendlar Växjö - Göteborg och kör nästan enbart på E85. Med min 9-5 SC Manuell 2,3t Biopower 2009 med Maptun steg 3+ landsvägskörning har jag i medel förbrukning på 1,078 medans bilen visar 0,98... har numera justerat upp SID'ens mätare med 10% för att stämma bättre.
    SAAB 9-5 SC Griffin 2010, Maptun Steg 4 ~ 330 hk

  7. #47
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    På en BMW M5 jag hade konstaterade jag dessutom att färddatorns felvisning blev olika beroende på hur jag körde. Det blev tex helt olika felvisningar vid övervägande stadskörning och övervägande landsvägskörning. Jag mätte under en lång tid förbrukningen vid mina "typiska" körningar och lade in detta i färddatorn. Efter det kunde den verkliga förbrukningen skilja sig några procent upp eller ner beroende hur jag körde.

    Generellt kan man nog säga att en färddators förbrukning ligger 0,5-1 dl/mil lägre än den verkliga förbrukningen. Så var det på BMWn innan jag justerade värdena och så är det på min og9-3.

    Per L

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476
    Har en -08 Biopower efter uppdatering av bilens programvara och satt i rätt tändstift sjönk förbrukningen med 1 dl/mil

    Enligt Saabmekanikern som hjälper mig skall man absolut inte sätta i fel tändstift (Bosch Super i detta fallet) NGK inget annat skall användas.

    Har lärt mig genom åren att bilverkstäder finns det hur många som helst men hur många kompetenta? Den lilla verkstan som ligger vid bensinstationen och servar alla märken vad kan han, jo byta olja och filter och sätta en värdelös kråka i serviceboken. Inga protokoll inga kontroller alls. En riktig verkstad ser över bilen. Kanske kostar något mer men fan så mycket bättre i längden med en bil som man kan lita på.

    Vår bil är nyligen bes och servad då jag valde att lämna in den för en tidig 12000 mils service då jag inte litar på verkstan som skött bilen.

    Vad hittade vi då vi synade den?
    Framfjädrarna var av och hade länge varit av, bromsarna såg ut att behöva bytas men gick igenom både bes och servicegenomgång av fuskverkstan. Bromsarna var helt slut när beläggen lossts trillade de i bitar, ett ok kärvade och värmen från det hade troligtvis bidragit till att hjullagret på samma sida "gick torrt" bilen hade fel tändstift. Inga uppdateringar , kontroller osv utförda. Jag är så trött på pissiga verkstäder så ni anar inte. Jag bävar för nästa gång jag skall köpa mig en beg bil folk sköter ju inte sina bilar för fem öre, snålar in på allt! Och de som själva inget kan och lämnar in bilen tror att den sköts men så är verkligen inte fallet. Den som köper en av våra bilar då vi byter kommer få köpa lika billigt som alla andra rishögar säljs för för annars kommer jag få behålla bilarna. Köparen kommer få en jävligt väl underhållen bil.

    Finns det fler som jag?
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

Liknande ämnen

  1. Bränsleförbrukning 9-3 tid -07 aut???
    Av craile84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-18, 16:17
  2. Låg bränsleförbrukning?
    Av Nocz i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 15:27
  3. Bränsleförbrukning 2.0 vs. 2.3
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 14:51
  4. Bränsleforbrukning 900 2.0t?
    Av Tobbe900T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 17:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •