Jag har en Saab 9-5 2.0 t biopower från 2007 med steg 1 som drar alldeles för mycket soppa. Den vill ha 1 liter milen motorväg på bensin, kör jag etanol landar vi på 1,2-1,4 vilket är på tok för mycket. Jag har ingen blyfot utan ligger tämligen lugnt på vägen.
Efter att ha pratat med Saab kunniga människor läste jag av SID:en och såg då att, så fort bilen blivit varm och går in i closed loop, får jag negativa värden på Ioff bara jag "tittar" på gasen. Enligt samma Saab kunniga människor är det då tändkassetten eller vevaxelgivaren som är kass. Stämmer det? Jag kollade tändkassetten idag med, en för dagen nyinskaffad, Tech-2 och den var ok. Såg dock att det fanns gott om knackningar lagrade. Jag vet inte hur jag ska kolla vevaxelgivaren.......... Har ju aldrig pillat på Saab och Tech-2 är jag ju inte familjär med i heller.
Tacksam för tips och råd!