Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 48

Ämne: Hög bränsleförbrukning T7

  1. #21
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av MrVision Visa inlägg
    Hur ska det hjälpa mig att hitta felet då?
    Vad gäller konkursen har jag ingen aning, sidan är uppe men telefonen funkar visst inte. Men jag fick i alla fall ett mail från dem igår.
    Ok, ser att hemsidan är uppe igen. Det var bara en grej jag hört ryktesvägen så jag antar att det är osant då...
    Knackningar hjälper dig inte att hitta felet, jag tänkte bara om du ville ha en förklaring till varför det inte var några knackningar registrerade. Förklaringen är då att du har kört E85.
    Är du helt säker på att du har kollat alla möjliga hårdvarufel innan du skyller på mjukvaran? Har sett detta tusen gånger förr, att folk har hårdvarufel som dom inte har kunskapen att hitta och då skyller på mjukvaran. Jag hade själv Biopowermjukvara från TB när jag köpte bilen och eftersom jag mappar själv så hade jag möjlighet att granska hans jobb ända in i ettorna och nollorna. Visst var programmet tokigt på många punkter, men en sak gjorde det inte, och det var att öka förbrukningen så förbaskat mycket som i ditt fall.

  2. #22
    Ok tackar så mycket för informationen om knackningarna. Det är inte så att jag direkt vill skylla på TB:s programvara. Jag började själv först köra med bilen nyligen och då märkte jag att den drog mycket soppa. Vid fråga fick jag veta att det har den gjort sedan den blev chippad. Eftersom jag inte vet detta med säkerhet själv, utan bara fått veta det av den som kört den tidigare vill jag givetvis undersöka om det kan vara nåt annat som är fel.
    Jag kontaktar därför TB-Racing. De menar att det är ett hårdvarufel och ber mig läsa av och skicka info från SID. Efter att ha gjort det får jag svaret att det är antingen tändkassett eller vevaxelgivaren som är kass. Anledningen till att den dricker mycket soppa är att bilen tror att den spikar.
    Eftersom det är en bra bit att köra får jag tillgång till en Tech-2 hemma och kollar tändkasseten som ger OK. Vevaxelgivaren vet jag inte om jag kan kolla med den. Hur som helst så frågade jag då TB om det iså fall bara var att byta vevaxelgivaren så skulle bilen vara ok då?
    Då fick jag inga fler svar och jag gick in på forumet..............

  3. #23
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924
    Lägg gärna upp lite utlästa värden här så kanske vi kan göra en bättre bedömning. Det enda jag sett hittills i tråden är bara rena gissningar.
    Dessa kan vara intressant:
    Knackningar (vilket vi redan vet att du inte har)
    Misständningar (Miss)
    Bränsleadaption (Amul, Aadd)
    Laddtrycksadaption (Badp)
    Ignition offset, (Ioff)
    Begärt luftmassaflöde (Mreq)
    Aktuellt luftmassaflöde (Mair)

    Finns säker mer att ta hänsyn till men det är vad jag kommer på just nu.

    Angående vevaxelgivare: Jag ser inget som tyder på att den är kass. Det som brukar hända när den blir dålig är att motorn blir svårstartad när den är varm, eller att den inte startar alls samtidigt som varvräknaren ligger kvar på noll när man drar runt på startmotorn.
    Senast redigerat av Brisse den 2013-12-15 klockan 16:52. Anledning: La till lite om vevaxelgivare

  4. #24
    Ok det gör jag gärna. De här värdena har jag läst av i Sid i 100 km/h
    Miss 0
    Amul 413
    Aadd -2
    Ioff 0-5
    Mreq 250-500
    Mair 250-500

    Kunde inte hitta Badp i Sid, men jag fick fram 25% i Tech-2 på laddtrycksadaption

  5. #25
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924
    Kan du kolla "lamb" nästa gång du är ute och kör? Den bör pendla fram och tillbaka mellan +- 400 vid jämn motorbelastning.
    Följer Mair efter Mreq, eller skiljer dom sig när du kör? Bör inte skilja mer än 10 vid jämn belastning. T.ex. om Mreq är 350 så bör Mair vara mellan 340 och 360.

  6. #26
    Dom följer varandra fint. Ska kolla lambdan i morgon.

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    365
    Citat Ursprungligen postat av MrVision Visa inlägg
    Jag har en Saab 9-5 2.0 t biopower från 2007 med steg 1 som drar alldeles för mycket soppa. Den vill ha 1 liter milen motorväg på bensin, kör jag etanol landar vi på 1,2-1,4 vilket är på tok för mycket. Jag har ingen blyfot utan ligger tämligen lugnt på vägen.
    Efter att ha pratat med Saab kunniga människor läste jag av SID:en och såg då att, så fort bilen blivit varm och går in i closed loop, får jag negativa värden på Ioff bara jag "tittar" på gasen. Enligt samma Saab kunniga människor är det då tändkassetten eller vevaxelgivaren som är kass. Stämmer det? Jag kollade tändkassetten idag med, en för dagen nyinskaffad, Tech-2 och den var ok. Såg dock att det fanns gott om knackningar lagrade. Jag vet inte hur jag ska kolla vevaxelgivaren.......... Har ju aldrig pillat på Saab och Tech-2 är jag ju inte familjär med i heller.

    Tacksam för tips och råd!
    Min 05:a med samma motorsetup och steg1 drar också vad jag tycker för mycket.
    Landsväg/motorväg uteslutande kommer jag inte under 1.08 L/mil.
    Råkar jag köra lite stadstrafik så pinnar det genast upp till 1,2 L/mil.
    Tändkassett byttes för ett par år sedan. Vevaxelgivaren likaså.
    Backventilen till vevhuset bytt. Servad regebundet.
    Har ju lite andra problem att den rycker ibland vid jämnfart och vid lite andra tillfällen.
    Spjällhuset är INTE bytt.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  8. #28
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924
    Asppie vilket bränsle kör du på? Är det bensin så är det lite högt, är det E85 så är det snarare bra siffror.

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    365
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Asppie vilket bränsle kör du på? Är det bensin så är det lite högt, är det E85 så är det snarare bra siffror.
    Det är uteslutande BF95.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  10. #30
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av asppie Visa inlägg
    Det är uteslutande BF95.
    Lite högt då. Har du kollat dom enkla sakerna, som att bilen rullar lätt? Vad har du för däckdimension och ringtryck? Kollat så inga bromsar ligger på? Lägg handen mot fälgarna efter minst 20 minuters körning. Är fälgen varm?
    Kan vi utesluta dom grejerna så pekar det ju mot eventuellt motorproblem. Vad håller du för fart på landsväg/motorväg?

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    365
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Lite högt då. Har du kollat dom enkla sakerna, som att bilen rullar lätt? Vad har du för däckdimension och ringtryck? Kollat så inga bromsar ligger på? Lägg handen mot fälgarna efter minst 20 minuters körning. Är fälgen varm?
    Kan vi utesluta dom grejerna så pekar det ju mot eventuellt motorproblem. Vad håller du för fart på landsväg/motorväg?
    Bilen rullar lätt... 16" 205 på vinterdäcken och 17" 225 på sommarsulorna. Ringtryck enligt rekommendationerna. Landsväg 80-90 km/h motorväg 110-115 km/h.
    Haft bilen inne på BIVA och service. Bad dom läsa ut ev. felkoder men hittade inget.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  12. #32
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av asppie Visa inlägg
    Bilen rullar lätt... 16" 205 på vinterdäcken och 17" 225 på sommarsulorna. Ringtryck enligt rekommendationerna. Landsväg 80-90 km/h motorväg 110-115 km/h.
    Haft bilen inne på BIVA och service. Bad dom läsa ut ev. felkoder men hittade inget.
    Då är det något som inte riktigt stämmer hos din motor. Börja med att kolla alla vakuumslangar och att det inte läcker luft någonstans. Fortsätt sedan med att testa att rengöra luftmassamätaren, eller testa med en ny. Ryker bilen mycket? Är den svårstartad? Känns den slö? Minns att du skrev att den går ryckigt och det är troligtvis relaterat till den höga förbrukningen.

  13. #33
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941
    I somras så kände jag på skruvarna som håller insuget på plats, på min 9-5. De var riktigt lösa. Så jag efterdrog dessa. De sitter "lite" trixigt till för att komma åt, bakom in mot torpedväggen. Men i jakten på luftläckage kan de vara bra att kolla upp dessa så det inte läcker tjuvluft där.

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    365
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Då är det något som inte riktigt stämmer hos din motor. Börja med att kolla alla vakuumslangar och att det inte läcker luft någonstans. Fortsätt sedan med att testa att rengöra luftmassamätaren, eller testa med en ny. Ryker bilen mycket? Är den svårstartad? Känns den slö? Minns att du skrev att den går ryckigt och det är troligtvis relaterat till den höga förbrukningen.
    Vakuumslangarna är nya. Luftmassemätaren är både bytt och rengjord (har testat med både den gamla och nyare + båda rengjorda). Bilen ryker endast vid kallstart (inte alltid väldigt intermittent) Den känns betydligt slöare än när jag precis hade köpt bilen och lämnat den på Steg 1 behandling (seg gasrespons)
    Sist när jag hade bilen inne på service så påpekade de att en pinnbult till grenröret var av och att det läckte där. Inte kan väl det påverka bilens karaktär?
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  15. #35
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av asppie Visa inlägg
    Sist när jag hade bilen inne på service så påpekade de att en pinnbult till grenröret var av och att det läckte där. Inte kan väl det påverka bilens karaktär?
    Jo, det kan definitivt vara ditt problem. Det som händer är att den suger in luft som följer med avgaserna vilket gör att lambdasensorn tror att bilen får för lite bränsle och motorstyrsystemet försöker kompensera vilket gör att blandningen blir för fet. Inte första gången jag sett detta problem.

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    365
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Jo, det kan definitivt vara ditt problem. Det som händer är att den suger in luft som följer med avgaserna vilket gör att lambdasensorn tror att bilen får för lite bränsle och motorstyrsystemet försöker kompensera vilket gör att blandningen blir för fet. Inte första gången jag sett detta problem.
    Hmm läge att byta till nya pinnbultar. Lika bra att byta alla när man ändå är igång och sätta dit ny packning också.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  17. #37
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Kan du kolla "lamb" nästa gång du är ute och kör? Den bör pendla fram och tillbaka mellan +- 400 vid jämn motorbelastning.
    Följer Mair efter Mreq, eller skiljer dom sig när du kör? Bör inte skilja mer än 10 vid jämn belastning. T.ex. om Mreq är 350 så bör Mair vara mellan 340 och 360.
    lamb kontrollerad. Den ligger mycket riktigt inom de värdena. ligger jag på motorväg 100 km/h ligger den på +-100

    Kan spika till ibland vid blandad körning till -700

  18. #38
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924
    MrVision alla värden du ger verkar normala. Har du kollat så att du inte råkat ut för samma sak som asppie, alltså att du har ett avgasläckage före syresensorn?

  19. #39
    Jag har inga avgasläckor.
    Saken är att jag tycker att bilen går bra. Den svarar som den ska, inga ryckigheter eller nåt annat jag kan klaga på. Möjligen som jag skrev tidigare, att den har en tendens att pluddra lite om jag tvingar den i en växel och sen håller lite, lite gas på lågt varv
    Senast redigerat av MrVision den 2013-12-16 klockan 22:25.

  20. #40
    Nehej, ingen som har en aning om vad det kan vara?

Liknande ämnen

  1. Bränsleförbrukning 9-3 tid -07 aut???
    Av craile84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-18, 16:17
  2. Låg bränsleförbrukning?
    Av Nocz i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 15:27
  3. Bränsleförbrukning 2.0 vs. 2.3
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 14:51
  4. Bränsleforbrukning 900 2.0t?
    Av Tobbe900T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 17:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •