Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Missljud vänster fram OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    25

    Missljud vänster fram OG9-5

    Hej alla

    Det har uppstått ett tråkigt missljud vänster fram på min bil och jag lyckas inte komma fram till vad det kan vara. Jag känner ingen vibration när jag kör, så någon obalans tror jag inte att det är. Kände även på hjulet idag och det verkar inte glappa. Bromsskivor och belägg bytte jag för ca 4 månader sedan.

    Har två videos här där man kan höra ljudet:
    http://www.youtube.com/watch?v=fcJCjl7n-s0 (hörs bäst efter 0:17)
    http://www.youtube.com/watch?v=5jN21z5qE4Q

    Några idéer? Hoppades först på att det var dubbarna som lät men jag tycker att ljudet har ökat på sistone. Det låter bara när man kör.

    /ors

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Kom oljudet plötsligt? Tex när du bytte till dubbdäcken? I så fall kan det trots allt vara dubboljud. Speciellt om många dubbar saknas på ett ogynnsamt sätt.

    Du skulle kunna göra några fler tester. Tex:
    - sätta på sommardäcken igen och se om oljudet försvinner!
    - följer oljudet hjulvarvtalet eller motorvarvtalet? Kör en viss hastighet och lyssna på ludet. Växla ner och avgör om oljudets frekvens ändras eller inte.
    - låter det lika mycket vid motorbroms, jämn fart och acceleration?
    - du kan hissa upp framvagnen och ta bort framhjulen. Starta motorn och lägg i 4ans eller 5ans växel. Lyssna med ett stetoskop (tex en lång skruvmejsel mot örat går lika bra) på hjullagren. På detta sätt hör man rätt tydligt om ett hjullager låter illa. Var dock mycket försiktig så att du inte trasslar in dig i den snurrande bromsskivan.

    Förhoppningsvis är det i värsta fall bara ett hjullager som är på väg att gå sönder. Lagret behöver inte alls kännas glappt för det.

    Per L
    Senast redigerat av Per L den 2013-12-13 klockan 15:25.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    25
    Tack för svaret!

    Har varit ute och testat lite mer. Ljudet följer hjulvarvtalet. Det låter bara när jag håller jämn fart - om jag accelererar eller bromsar/motorbromsar så är det inte märkbart. Jag märkte att när jag körde ner rutan att det kommer ett kort skrapande ljud vid varje halvvarv eller så. Jag kommer imorgon att prova att sätta på sommarhjulet där det låter och köra ett varv runt parkeringen. Känns lite som att det är något som tar i - kanske hjulbultarna som är för långa eller bromsskivan som tar i något.

    Återkommer med mer information när jag har det. Men lyckas jag inte lösa det genom att ta av hjulen och titta/byta temporärt till sommarhjul så lutar det nog åt att jag lämnar in bilen på felsökning.

    /ors
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-31 klockan 19:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    25
    Ja herregud. Problemet är löst.

    Trots att jag efterdrog hjulbultarna efter montering av vinterdäck så hade de skruvat ur sig lite.

    Får ta och beställa 20 st nya bultar och få dom utbytta.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •