Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: Stulen SAAB 9-5 -06

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Vingåker Södermanland
    Inlägg
    140

    Stulen SAAB 9-5 -06

    Blir så jäkla trött på folk som har svårt att skilja på ditt o mitt..
    vi blev av med våran SAAB 9-5 -06 för några dagar sedan och polisen hittade den utbrunnen samma kväll några km utan för stan.

    Jag trodde att de var omöjligt att stjäla SAABar utan dessa nycklar men icke.
    Läser här på forumet om att försäkringsbolagen dessutom säger att de inte går att stjäla SAABar,
    får en känsla av att de kommer att bli en jäkla massa tjaffs med försäkringsbolaget,suck..

    //LG

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 053
    Medlem#
    6220
    Trisst som fan
    Dom klarar ju av att stjäla 1-2milj. kronors bilar så varför skulle dom inte klara att stjäla en 9-5a, men har oxå hört att någon inte fick ett öre från FB pga att dom stod fast vid att bilen var omöjlig att stjäla hur sant det är vet ja inte.

    Hoppas det går bra med FB.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor Chesss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    48
    Även jag har hört det påstås vid något tillfälle. Helt vansinnigt, kan de hacka sig in i Pentagon så kan de stjäla en Saab!
    Mvh Christian

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    56
    sjukt tråkigt!
    Hoppas det löser sig på bästa sätt

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Fast bilar i miljonklassen stjäls ju för att säljas, inte för en joyride med avslutande brasa.
    Frågan är ju om det kan ha varit så att någon hadt en extra nyckel till bilen?
    Jag tar alltid för vana att kolla upp hur många nycklar som finns programmerade till bilen. Har man inte så många som står, tja, då är någon på vift och bilen lättstulen.

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 053
    Medlem#
    6220
    Min poäng var inte vad som händer med bilen efter utan just att den stjäls så dom tar sig iväg med 2milj bilar så en saab bör inte vara värst svår den heller.
    Har man rätt utrustning och vet vad man gör så är det nog inte så svårt men så är det ju med det mesta.

    Kolla nycklar var det första ja gjorde när ja köpte min bil.

    Edit: Sökte lite på gooooogle
    http://www.dn.se/motor/ingen-ersattn...varstulen-bil/
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6154283.ab

    Mvh
    Senast redigerat av kIM0h den 2013-12-12 klockan 00:54.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Vingåker Södermanland
    Inlägg
    140
    Nej,samtliga nycklar finns hos oss,inga nycklar på villovägar.
    Ju mer jag läser och goglar på detta ju mer f....bannad blir jag.

    //LG

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Och du är säker på att de nycklar du har är de enda som är programmerade till bilen? Det är ju ganska lätt att vid en service byta den ena nyckeln mot en skrotad bils fjärr och transponder.

    När man sen kommer till bilen så behöver man ju bara ett vasst verktyg lösgöra och dra ur tändningslåset och byta ut det mot det låset som passar till nyckeln man programmerade in och köra iväg!
    Vill man sen verkligen ha bilen är det ju bara att programmera bort originalnycklarna och byta låsen i dörrarna (dörren, för det finns väl inget lås i passagerardörren efter 2005?) och bakluckan (fast det finns väl inget lås där heller efter 2003?) och så är bilen ens egen så att säga. Har man mer intressant att ta från den skrotade (utländska papper och skylten under huven, samt den bit av torpeden där numret sitter) så har man ju bytt identitet på bilen och ingen skulle märka det!

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Stulna bilar som brinner känns det som har använts för någon form av brott alterntivt försäkringsbedrägeri. Lyckas man inte göra alterntiv ett troligt så landar väl bolagen ofta på alternativ två. Och det fungerar ju inte som inom rättsväsendet, att man är oskyldig till motsatsen bevisats.
    Det är ju troligen ganska ovanligt med biltjuvar som stjäl bilar bara för att bränna dom. Joyride i en 9-5 -06 känns ju också lite märkligt. Inga rån eller inbrott i omgivningen?
    Fredrik J

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 109
    Medlem#
    1941
    Ett av de första fallen, åtminstone som blåstes upp i media, var väl när fotbollsspelaren från Halmstad, Fredrik Ljungbergs nya lyx Mercedes (har jag för mig den brukade kallas) blev stulen. Det är väl ca 10år sedan något. LF tror jag det var den var försäkrad hos, hävdade att denna bil inte gick att stjäla, utan det ansågs vara försäkringsbedrägeri, så han fick inte något. Vet dock inte hur det gick tillslut med överklagande å så. Minns bara att det skrevs endel om det i lokaltidningen Hallandsposten.
    Men redan då vad det ju välkänt bland oss tekniskt bilintresserade, att det gick att fixa & dona med styrsystemen, om man har kunskap. Eller om inte annat lyfta bort objektet.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Att nyare bilar stjäls är nog inte längre något försäkringsbolagen nekar till. Larmtjänst har ju publicerat en hel del i ämnet och redovisat hur stulna lyxbilar stjäls med falka nycklar och förs ur landet.
    Sen är väl inte det aktuellt att misstänka när det gäller en Saab 9-5 från -06. Speciellt inte om den eldats upp.
    Fredrik J

  12. #12
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Polarens 9-5 -08 vart stulen i fredags efter att han hade fest, men dom snodde nyckeln hemma hos honom , sedan hittades bilen dagen efter i ett dike helt sönderkörd några kilometer från honom.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Vingåker Södermanland
    Inlägg
    140
    Fick polisrapporten/anmälan idag, Räddningstjänst och polis får larm om brinnande bil och åker till platsen, passagerardörren öppen och höger bakhjul bortplockat,en domkraft låg bredvid bilen,branden börjat i kupén.

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    De stal och eldade upp en hel bil bara för att de tröttnade när de skulle stjäla vinterdäcken då? Otroligt.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421
    Fick väl punktering och hitta inget reservdäck och vart förbannade att dom skulle få gå hem och eldade upp bilen.
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    I vilket fall hade det varit väldigt spännande om TS hade kunnat berätta lite mer, om han åker och tittar på bilen. Även om den har brunnit så borde man se tändningslåset. Om det inte är någon åverkan på det så _måste_ de haft en nyckel. Vist kan man kanske gå runt startspärr och så om man är riktigt duktig, men det fysiska problemet med att ha en nyckel som passar i låset kommer man inte runt med något hacker-verktyg i digital form.

  17. #17
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    men det fysiska problemet med att ha en nyckel som passar i låset kommer man inte runt med något hacker-verktyg i digital form.
    Har du aldrig sett på film hur man bara rycker loss två godtyckliga kablar och för ihop dem så startar bilen (oavsett hur ny eller gammal bil det handlar om)?
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jo, för så går det ju alltid till På min gamla 2-taktare kan man absolut göra så, men jag tror att någon gång i slutet på 60-talet så blev det mer sladdar, typ

  19. #19
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Citat Ursprungligen postat av cactuz Visa inlägg
    Har du aldrig sett på film hur man bara rycker loss två godtyckliga kablar och för ihop dem så startar bilen ?
    Det tror jag nog den biltjuven hade sett på film som skulle sno min morbrors Saab 99 någongång på 80talet, rattkåpan var borta en morgon när han kom ut men tjuven hade inte hittat rätt kablar..

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 669
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    men det fysiska problemet med att ha en nyckel som passar i låset kommer man inte runt med något hacker-verktyg i digital form.
    Finns ju en hel värld full av skruvmejslar.

Liknande ämnen

  1. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2015-03-20, 15:29
  2. [LÖST] Stulen: silver Saab 9000CD ÅTERFUNNEN
    Av Rodder76 i forum Efterlysning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-06-26, 22:56
  3. Stulen front Saab 9-3 aero -02.
    Av Lennart.N i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 16:17
  4. Saab 9-5 stulen i luleå
    Av e3240 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 13:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •