Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Tickande Saab 9-3 -01

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Tickande Saab 9-3 -01

    Hej.

    Min Saab 9-3 -01 185 hk tickar på tomgång. Inte alltid, men väldigt ofta. Man märker det när man stannar vid rödljus och vevar ner rutan. Tickandet ökar med varvtalet en liten bit tills det inte går att höra. Har märkt att om jag vrider på ratten så slutar det att ticka, alternativt avtar ljudet en kort stund.

    Den har låtit såhär sedan i sommras, förutom ljudet så märker jag inte av att det skulle vara något problem.

    Någon som har en aning om vad det kan vara? Ska försöka komma ihåg att filma nästa gång jag startar bilen.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Om ljudet försvinner när du vrider på ratten så kan det vara servopumpen, men aldrig läst att en sån tickar.
    Spela in oljudet på t.ex telefon och lägg upp på tuben sen länka till filmen här så får vi lyssna.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    När jag tänkte filma första gången så lät det inte. Men när jag skulle hämta en kompis senare i veckan så lät det. http://www.youtube.com/watch?v=M_aAj...ature=youtu.be filmen ligger där.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Citat Ursprungligen postat av notarn22 Visa inlägg
    Hej.

    Min Saab 9-3 -01 185 hk tickar på tomgång. Inte alltid, men väldigt ofta. Man märker det när man stannar vid rödljus och vevar ner rutan. Tickandet ökar med varvtalet en liten bit tills det inte går att höra. Har märkt att om jag vrider på ratten så slutar det att ticka, alternativt avtar ljudet en kort stund.

    Den har låtit såhär sedan i sommras, förutom ljudet så märker jag inte av att det skulle vara något problem.


    Någon som har en aning om vad det kan vara? Ska försöka komma ihåg att filma nästa gång jag startar bilen.
    När byte du drivrem och spännrullar senast låter som remmen går emot något eller är trasig. Att det det låter mindre när du svänger kan bero på att pumpen belastar remmen och ljudet förvinner. Något händer med rem spänningen i alla fall.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    När byte du drivrem och spännrullar senast låter som remmen går emot något eller är trasig. Att det det låter mindre när du svänger kan bero på att pumpen belastar remmen och ljudet förvinner. Något händer med rem spänningen i alla fall.
    Jag vet inte när det byttes senast, köpte bilen i sommar. Men remmen ser fräsch ut. Kan det inte vara ventillyftarna? Att man måste göra rent någon oljesil? Tror du det skulle hjälpa att hälla i en STP oil treatment i oljan eller liknande?

    Antagit att det här är ett helt annat orelaterat fel, men det kanske hör ihop med tickandet.
    När man vrider på ratten kraftigt när man står still så börjar den vibrera och låta lite. Aldrig stört mig egentligen. Försökt att lufta den, men utan resultat.

    Tack för hjälpen Kan tillägga att jag kört normalt med bilen sedan jag skrev sist.
    Senast redigerat av notarn22 den 2014-01-09 klockan 05:00.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    STP No No enligt mig. Den gör bara att oljan blir tjock och inte fungerar som den ska.

    Ljudet du har påminner mig om hur det brukar låta vid skada/slirande drivrem. Man kan inte se på remmen ifall den är bra. En ny rem är sträv och greppar bättre än en gammal.
    Du kan ta bort remmen och köra en kort stund utan och kolla ifall ljudet är borta alternativt avlasta remmen med motorn i gång.
    En nödgrej är att spruta Beltgrip på remmen, fast geggan skitar ner och ska helst inte användas på saabremmar (kortvarig hjälp), blir det tyst då vet du att det är remmen. Man kan även spruta vatten/5-56 på remmen har jag hört i felsökningssyfte.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    STP No No enligt mig. Den gör bara att oljan blir tjock och inte fungerar som den ska.

    Ljudet du har påminner mig om hur det brukar låta vid skada/slirande drivrem. Man kan inte se på remmen ifall den är bra. En ny rem är sträv och greppar bättre än en gammal.
    Du kan ta bort remmen och köra en kort stund utan och kolla ifall ljudet är borta alternativt avlasta remmen med motorn i gång.
    En nödgrej är att spruta Beltgrip på remmen, fast geggan skitar ner och ska helst inte användas på saabremmar (kortvarig hjälp), blir det tyst då vet du att det är remmen. Man kan även spruta vatten/5-56 på remmen har jag hört i felsökningssyfte.
    Ska testa med vatten/5-56 nästa gång den tickar.

    Tror den tickar när den är varm, men inte när den är kall. Bilen körs inte dagligen så därför jag har lite dålig koll på det

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Försvinner inte ljudet när du smörjer remmen får du leta vidare. Det kan vara något annat som drivs av remmen som låter. Varför jag riktar in mig på remmen är enbart pga att du skriver att ljudet påverkas av att du svänger och servon är kopplad till drivremmen. Har du kollat så att inte plastskydden i hjulhuset har rör sig och ligger emot svänghjul eller rem. Jag skulle kolla ganska omgående för det är svårt att gissa inspelade ljud. I värsta fall kan det vara något annat som låter vattenpump osv. Självklart har du kollat oljenivån och konditionen på oljan i bilen eller hur.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Får bli att leta vidare då. Hade det varit drivremmen så borde ju det ticka både varm som kall iaf(?). Är noga med hålla koll på oljan och den byttes för några månader sen strax efter bilen köptes. Man hittar massa resultat på google när man säker på "tickande Saab 9-3" men sällan någon lösning.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Nej remmen kan slira kall som varm eller hela tiden eller när den belastas. tex när man startar bilen och genarator sladdar fullt eller när mans svänger. Att den vibrerar när du svänger kan bero på att remmen inte greppar riktigt eller att rem spännaren inte orkar spänna ut remmen eller är trasig. Självklart kan det vara andra orsaker men att avfärda enkla råd utan att prova dom tycker jag är konstigt. Om du vet att det inte är remmen så självklart måste du söka vidare, men har du kollat upp den. Går den av så blir du stående i onödan. Är det något annat så riskerar du få större följdskador.
    Senast redigerat av Kudashi den 2014-01-21 klockan 01:53.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    26
    Har du kollat oljenivån och konsistensen?
    SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower -06 BSR Steg 1

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Oljan byttes förra helgen. Fortfarande samma problem dock Har testat med remspray på remmen, dämpade inte tickandet. Jag har ingen aning om vad det kan vara längre.

  13. #13
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Tycker också att det låter rembetonat med tanke på svängeriet.
    Pröva att lyssna runt lite med ett stetoskop alternativt en lång skruvmejsel som du trycker mot örat. Lyssna var det tickar mest.
    Eller som ovanstående talare skriver; lyft av remmen, provstarta. Tickar det då?
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  14. #14
    Sugmotor mycars avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    52
    Medlem#
    10858
    Vet inte om det kan vara något liknande, men jag har uppdagat då jag tex ska sopa bort snön från min Saab
    att det kommer ett tickande ljud vid höger bak. Ljudet hörs inte annat än då man kommer runt bilen och står
    mer eller mindre mellan fram och bakdörr.
    Hör inte detta då jag kör,har enbart hört detta då bilen är kall och står på tomgång när man skrapar rutorna/
    sopar undan snön.
    (Har diesel, om de är det som orsakar det.. )

    Edit
    Lyssnade nu på ljudfilen och det tickande jag har är,
    hur man nu ska förklara, "ljusare i ljudet"
    Senast redigerat av mycar den 2014-02-22 klockan 14:18.
    Saab 9-3 1.9 SS TTiD -11

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Ska testa med att lyfta av remmen i helgen när jag slipper stå och skruva på parkeringen, återkommer då.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    nu har jag inte lyssnat på ljudet på din bil, men när min og9-3 "trotjänare" var lite yngre och vart inne på 11.000 mila service så började den kort därefter ticka. Jag lyssnade runt med skruvmejsel (numera har jag "stetoskop" från biltema) och kom fram till att tickandet kom från ett hjul i remkretsen, som enl fakturan skulle varit bytt på servicen (jag hade specifikt sett till att dessa skulle bytas då min gamla 9000 fick driftstopp pga lagerras i remkretsen). Jag ringde och de förstod ingenting men bytte gratis detta. Om de inte bytt eller satt dit nåt av dålig kvalitet vet jag inte. Jag tror remmen och löphjulen har ungefär samma livslängd så de borde ALLTID bytas på 11.000/22.000 mila etc servicen...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tickande OG900 T8 -89
    Av TommyT8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 20:32
  2. Tickande ljud Saab 9-5 2,0t
    Av rallypacker i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-12-28, 01:37
  3. Tickande saab 9-5
    Av Christof i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 22:49
  4. Tickande ljud - saab 9-3
    Av zsh i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 13:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •