Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Är det vanligt med oljeläckage och minskning av oljenivån?

  1. #1

    Är det vanligt med oljeläckage och minskning av oljenivån?

    Är det vanligt med oljeläckage och minskning av oljenivån på Saab 9-5 2,0t 2005?

    Har hänt att jag fyller på då och då p.g.a minskad oljenivå i motorn.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Klart den dricker olja, det gör alla bilar men 9-5 vill gärna slurpa sig sig lite mer än genomsnittsbilen (delvis pga. turbo och lågfriktionskolvringar). 1 liter olja per 500mil är inte ovanligt. Drar den mer så är det dags att börja felsöka.

    Oljeläckage kan också förekomma (på alla bilar). Vanligaste ställena på 9-5 2.0 och 2.3 skulle jag tro är vevaxeltätningen och ventilkåpan. Blir det inte oljepölar under bilen så har du inget att oroa dig för.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    När det just kommer till oljeproblem så undrar man ibland varför man valt att köpa en 9-5. :/ Tycker det bara är problem med oljan jämt. Är det inte oljeläckage så dricker den olja pga kolvringar osv. T.om lågmilade 9-5or med kanske max 3-4 år på nacken har jag sett med oljeläckage. Helt ofattbart.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  4. #4
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Klart den dricker olja, det gör alla bilar men 9-5 vill gärna slurpa sig sig lite mer än genomsnittsbilen (delvis pga. turbo och lågfriktionskolvringar). 1 liter olja per 500mil är inte ovanligt. Drar den mer så är det dags att börja felsöka.

    Oljeläckage kan också förekomma (på alla bilar). Vanligaste ställena på 9-5 2.0 och 2.3 skulle jag tro är vevaxeltätningen och ventilkåpan. Blir det inte oljepölar under bilen så har du inget att oroa dig för.
    Väldigt intressant

    Hur kommer det sig att vissa 9-5 Aero knappt drar olja på 1000 mil ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #5
    Aero++

    Jag tycker generellt att Aeros dricker mindre olja och läcker mindre av nån konstig anledning.

  6. #6
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077
    Hade Saab använt sig av 9000 motorn i 9-5an så hade inte alls många ens haft problem öht, nu
    vet jag ju att det handlar om miljökrav vilket kanske inte B204/B234 från 9000 inte klarar av? någon som har info om detta?

    men t,ex min vita 9000 2.3T - 95 som används som bruksbil och pendlarbil av min fru, går ca 5.000 mil om året,
    och jag har gjort 5 oljebyten sen i oktober 2012 och den har legat på max markeringen varenda gång = inte en droppe i förbrukning

    mina andra 9000 tar heller ingen olja mellan bytena, men dom går dock inte 5000 mil /år

    Tråkigt att en 9000 från mitten på 90 talet ska kännas både säkrare, och mjukare/tystare att åka i än nyare saab. kvalitétsförsämring som heter duga.

    Skruvar dagligen med saab i verkstan och har gjort i 10 år, synd man ständigt ser nya brister å misstag/besparingar saab gjort genom åren.

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Hur kommer det sig att vissa 9-5 Aero knappt drar olja på 1000 mil ?
    Motorn är isåfall i bra skick. Kolvringarna har inte koksat igen, ventiltätningarna fungerar, vevhusventilationen fungerar och turbons lagerdel är inte slutkörd. Det har inget att göra med att det är en Aero (förutom turbons lagerdel då som skiljer sig på en Aero). Du kanske har skött oljebyten väl och servat din Aero samt att du har haft lite tur. Jag kan lova dig att det finns 9-5 2.0t som rullar omkring utan att dra mer än så också.
    Senast redigerat av Brisse den 2013-12-11 klockan 12:50.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    60
    Medlem#
    9533
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Väldigt intressant

    Hur kommer det sig att vissa 9-5 Aero knappt drar olja på 1000 mil ?

    Mvh
    Min 9-5 Aero '04 drar heller "ingen" olja mellan oljebytena. Trots att vi mestadels kör korta sträckor i familjen.
    Saab 9-3 SC Vector '09

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Jag tycker inte heller det är vanligt med oljeförbrukning på 9-5or, jag har haft 5 st och ingen av dem har behövt fyllas mellan bytena.
    Däremot så är det oljefukt på väldigt många 9-5or, dock inte så mycket att det droppar eller blir blött men lite fuktiga brukar vara vanligt.
    Vanligtvis tycker jag det verkar vara i delningen mellan motor/låda.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  10. #10
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Motorn är isåfall i bra skick. Kolvringarna har inte koksat igen, ventiltätningarna fungerar, vevhusventilationen fungerar och turbons lagerdel är inte slutkörd. Det har inget att göra med att det är en Aero (förutom turbons lagerdel då som skiljer sig på en Aero). Du kanske har skött oljebyten väl och servat din Aero samt att du har haft lite tur. Jag kan lova dig att det finns 9-5 2.0t som rullar omkring utan att dra mer än så också.
    Hej,

    Kan hålla med om det du skrev ovan att det är orsaker till varför motor kan dra olja.
    Jag reagerade mest på att du skrev att pga lågfriktionskolvar att dom kan dra olja.Då borde även alla inkl nya bilar från fabrik dra olja vilket dom inte gör det.
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Hej,

    Min aero-07 drar ingen olja mellan bytena.

    Mvh
    Matte

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Jag reagerade mest på att du skrev att pga lågfriktionskolvar att dom kan dra olja.Då borde även alla inkl nya bilar från fabrik dra olja vilket dom inte gör det.
    Alla lågfriktionskolvringar är ju inte identiska med varandra, och dom jobbar med olika förutsättningar om dom sitter i olika motorer, men Saab är inte de enda som råkat ut för detta. Audi och BMW är bara två exempel av många tillverkare som har haft problem. Audi har tillochmed sagt att det är normalt med 1L per 200mil för några av deras bilmodeller. BMW har vissa bilmodeller där det rekommenderas att uppgradera vevhusventilation (precis som Saab), då dom gjorde samma misstag som Saab (underdimensionerad vevhusvent.) när dessa lågfriktionsmotorer var nya. Nu påstår jag inte att det drabbar alla bilmodeller i hela världen, men det finns många fler än bara Saab.

  13. #13
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Alla lågfriktionskolvringar är ju inte identiska med varandra, och dom jobbar med olika förutsättningar om dom sitter i olika motorer, men Saab är inte de enda som råkat ut för detta. Audi och BMW är bara två exempel av många tillverkare som har haft problem. Audi har tillochmed sagt att det är normalt med 1L per 200mil för några av deras bilmodeller. BMW har vissa bilmodeller där det rekommenderas att uppgradera vevhusventilation (precis som Saab), då dom gjorde samma misstag som Saab (underdimensionerad vevhusvent.) när dessa lågfriktionsmotorer var nya. Nu påstår jag inte att det drabbar alla bilmodeller i hela världen, men det finns många fler än bara Saab.
    1 liter på 200 mil
    1 liter på 500 mil
    Skall man fylla på så mycket olja då behövs det ingen olje byte i service intervall tycker man..
    Det är alldeles för mycket enligt mig..
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Jag håller med, om Audi säger 1 liter på 200 mil är det fan skandal. Om det är så mkt så börjar ju oljekostnaden bli nåt man räknar i kronor / mil och det är fan inte okey. Olja byter man var 1000e mil, hur mkt som är okey att fylla därimellan är ju olika för person till person, men jag skulle nog säga att 1 liter per 500 mil inte är okey heller.
    MEDLEM 7032.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Bytte olja och filter själv i helgen, går ju väldigt smidigt.

    Men jag har en liten undran. Min bil drar ju ingen olja så jag hoppas och tror att jag inte har några problem med sot och oilsludge MEN kan man dra några slutsatser om oljan blir svart fort nu efter bytet?

    Jag hoppas givetvis den håller sig ljus länge.

    Med vänlig hälsning
    Matte

  16. #16
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av MattA Visa inlägg
    Men jag har en liten undran. Min bil drar ju ingen olja så jag hoppas och tror att jag inte har några problem med sot och oilsludge MEN kan man dra några slutsatser om oljan blir svart fort nu efter bytet?

    Jag hoppas givetvis den håller sig ljus länge.

    Med vänlig hälsning
    Matte
    Hej,

    Hur ofta byter du olja ?
    Hur ofta byte ägaren innan dig olja ?
    Det är skillnad på att kolla färg på oljan när motor är kall och när motor är varm.Brukar vara ljusare när den är varmkörd.
    Har man för långa olja byte ibörjan så kan väl motor bli smutsig innuti och då krävs det tätare olja byte för att det skall se bättre ut ?
    Sen är det skillnad när det är varmare ute och kallare,när jag var i Bosnien i två månader där tempen var 25-40 grader varije dag så blev oljan inte alls lika mörk vid olje byte som när jag är här.

    När jag skulle köpa en 9-5 Aero Hirsch 300 hk 06 då var olje bytena gjorde varije år vid 3000 mil,förutom att vid ett tillfälle så gjordes det vartannat år 3000 mil.
    Trots att olja var bytt för 2 veckor sen så var oljan kollsvart..
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Jag byter varje 1000 mil förra ägaren likaså, så min olja såg bra ut vid byte. Men vi säger jag skulle köpt en ny bil som var lite svart olja och man byter och den blir snabbt svart igen, kan man få bort denna soten med tätare oljebyte eller måste man skölja och tvätta motor på annat vis?
    Senast redigerat av MattA den 2013-12-16 klockan 11:57.

  18. #18
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Matta,snackar vi om motor är lådan nu ?

    Jag tror att med tätare olja byte så kan man skölja en liten del,men forftarande så kommer det att sitta en fast vilket inte går att skölja.
    Det är dock vad jag tycker..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Jag skrev fel, ska vara motorn.

    Ok, ja man kan säkert skölja ur en del och få det bra beroende på hur illa det har hunnit bli. Den nya oljan och tätare byte kanske kan lösa upp en del mindre slem.

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage nånstans på ng900, Vanligt fel?
    Av NIKKELICIOUS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-26, 23:11
  2. Minskning på laddtryck
    Av alu- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 15:12
  3. Minskning av effekt med vinteretanol
    Av thalas i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 01:30
  4. Oljeläckage på 9-3ss vanligt?
    Av Fredrik J i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 19:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •