Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 60

Ämne: OG900 -84, växellådsmeck

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67

    OG900 -84, växellådsmeck

    Jag har blivit 900 ägare än en gång, köpte den för nästan ett år sen men precis som saaben är jag seg i starten och inte börjat skruva förrän nu.
    Bilen köptes med trasig växellåda, närmre bestämt så hade primärkedjorna gått av och primärväxelhuset hade gett upp. Blev trailer hem och så här såg det ut i våras.


    Bra utgångsobjekt med praktiskt taget ingen rost. Men då den var trasig så var den även inom budget. Kort om bilen:
    - Rensad på det mesta inuti och bur
    - Trionic 5
    - 2.3topp 2.1 insug
    - td04 18t med 7ans vinklade avgashus och en laddluftskyl modell större
    - E85 konverterad
    Så här ser motorutrymmet ut:


    Framtidsplaner så som det ser ut just nu:
    - Laga och förstärka växellådan är prio ett
    - Lätta ytterligare lite med t.ex. glasfiberhuv
    - Ordna fronten så den ser original ut igen
    - Bygga grenrör
    - Fixa lacken på ett par ställen där klistermärkena satt

    Tanken med projekttråden just nu är att den ska inrikta sig mot växellådsmodifieringar. Eftersom jag är student är det inte aktuellt och slänga pengar på den utan jag planerar modifikationer för under 1500kr.
    Tar gärna emot feedback på mina tankar om hur jag kan förbättra lådan samt bilder på hur era lådor har gått sönder.
    Senast redigerat av Fis-herman den 2015-05-26 klockan 19:35.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67
    Nästa steg lista ut kostnadseffektiva sätt att förbättra samtliga punkter. Samtidigt är jag medveten om att första gången jag/man ska göra nåt så blir det inte alltid så bra, därför vill jag inte göra modifieringar som hindrar mig från att skruva tillbaks originalkomponenter.

    Det visade sig vara svårt att få tag i ett primärhus som passade så jag började med att köpa ett till en femväxlad och tänkte jag kan modifiera det så det passar men bestämde mig för att det var lättare att laga det som jag hade.
    Arborrade ut ett hål där huset var trasigt och mätte upp och svarvade en ny lagerpassning med 0.1 mm krymppassning mot huset.

    Värmde upp huset till ca 150 grader och stoppade den andra biten och kylen och sen knackade in den. Anledningen till att jag gjorde krymppassning var att jag ville undvika att svetsa i gjutalut då det är svårt att få bra, plus att jag kan sabba materialegenskaperna. Jag tycker det blev bra till slut och så här såg det ut

    Senast redigerat av Fis-herman den 2015-05-26 klockan 19:43.

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Det där ser fan stabilare/snyggare ut än från fabrik, bra jobbat!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67
    Det hade nu gått att montera ihop lådan och slänga i motorn i bilen igen, frågan är bara hur lång tid det tar innan man behöver lyfta ur den igen då. Då det var allmänt mayhem i det trasiga huset med både trasiga kedjor och trasigt hus var det lite svårt att bestämma vad som har gett upp först. Således bestämde jag mig för att förbättra båda komponenterna. Genom att sätta ett till lager på utgående axel från kopplingen hoppas jag kunna minska spänningskoncentrationer i primärhuset. då det var för lite gods för att göra en krymppassning svetsade jag dit lite mer material för att sedan kunna gör en lagerpassning i huset. Det var tur att jag svetsade på insidan för svetsen ser ut som kattskit.


    Det börjar spåra ur rätt tidigt och jag inser att projektet kommer äta upp mer CSNpengar än jag från början tänkte. Då jag inte ville montera kedjor som är 20-30 år gamla så beslöt jag mig för att använda kedjor som är lättare att få tag i och dessutom lite kralligare kedjor än de som satt där innan. En 525 kedja klarar kraften från motorn med samma radie på primärdreven som original, beslöt mig för att använda två sådana då det fick plats. Program skrevs för att kunna generera drev med olika antal kuggar då geometrin var riktigt dryg att göra ändringar i. De nya dreven designades med två indikationständer för att kunna fasa dreven en halv kugg mot varandra, utväxling valdes till 15/19 för att inte behöva varva ur den fullständigt på motorvägen på väg mot Kinnekulle:
    Senast redigerat av Fis-herman den 2015-05-26 klockan 19:44.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Det där ser fan stabilare/snyggare ut än från fabrik, bra jobbat!
    tack materialet är 7075 T6 så den biten borde klara sig betydligt bättre än den gamla bara den inte lossnar.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Bolt on drev med tyngre utväxling kan du sälja och dryga ut CSN-lönen med ;
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67
    När jag rev isär lådan och motorn skulle jag kolla vilket växellådshus jag hade genom att undersöka ribborna i huset. Där det borde vara ribbor hade någon istället ristat in RS och om 2 fast 2 furious har lärt mig nåt så är det att RS dekaler ger 6 extra kW på veven samt 1.7% mindre drivline förluster vet inte hur bra detta funkar dock.
    Senast redigerat av Fis-herman den 2015-05-26 klockan 19:45.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67
    Fick lite gjort i verkstan idag. Gick riktigt fint, till en början, och jag fick ordning på de nya dreven. De två dreven blev så gott som parallella samt offseten av en halv kugg blev bra:


    Typen av kedja som ska användas är som sagt aningen stöddigare än original, funderar till och med på att använda en smalare kedja:


    Hade nog haft lite bråttom när jag provade om de nya dreven passade mot kedjan för när dreven var klara skulle jag testa igen och då klättrade kedjan upp på tänderna efter typ 100 grader. Misstänker att jag gjort nåt klantigt när jag översatt tum till millimeter med räknarn för det är väldigt nära. ett gäng timmar åt helvete till slut får hoppas jag kan fixa till dreven i helgen. så såg det ut i CADen när jag skulle mäta drev mot kedja nu borde nog ha mätt detta innan tillverkning dock.
    Senast redigerat av Fis-herman den 2015-05-26 klockan 19:47.

  9. #9
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Stiligt!

    Som sagt, gör du primärer som är högre än 7an kan du utan problem sälja dom. en äkta 8ans primär går för många pengar.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Stiligt!

    Som sagt, gör du primärer som är högre än 7an kan du utan problem sälja dom. en äkta 8ans primär går för många pengar.
    Man får tyvärr inte sälja nåt man tillverkar i skolan, men det finns framtidsplaner om att kunna ta betalt för bl.a. sådana så jag kan finansiera egna bygget. Får hoppas detta funkar bara!

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Fis-herman Visa inlägg

    Hade nog haft lite bråttom när jag provade om de nya dreven passade mot kedjan för när dreven var klara skulle jag testa igen och då klättrade kedjan upp på tänderna efter typ 100 grader. Misstänker att jag gjort nåt klantigt när jag översatt tum till millimeter med räknarn för det är väldigt nära. ett gäng timmar åt helvete till slut får hoppas jag kan fixa till dreven i helgen. så såg det ut i CADen när jag skulle mäta drev mot kedja nu borde nog ha mätt detta innan tillverkning dock.
    https://www.dropbox.com/s/cvu8uxyg9007nmv/Kedjedrev.png
    Så blir det när delningen inte stämmer.
    Du har alltså tillverkar dreven själv ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Citat Ursprungligen postat av Fis-herman Visa inlägg
    Man får tyvärr inte sälja nåt man tillverkar i skolan, men det finns framtidsplaner om att kunna ta betalt för bl.a. sådana så jag kan finansiera egna bygget. Får hoppas detta funkar bara!
    går ju klart förstå tanken bakom det. men ha du bara alla ritningar och har justerat dom till perfektion och vet exakt vad man ska ha för kedja.. ja då är det inget svårt.

    Vad gör du dreven i för material?
    Senast redigerat av M.Broberg den 2013-12-15 klockan 23:10.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    går ju klart förstå tanken bakom det. men ha du bara alla ritningar och har justerat dom till perfektion och vet exakt vad man ska ha för kedja.. ja då är det inget svårt.

    Vad gör du dreven i för material?
    konstruktionsstål s355MCD.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Så blir det när delningen inte stämmer.
    Du har alltså tillverkar dreven själv ?
    Jag har inte tillverkat drevet själv utan det är laserskuret, dock klantade jag mig och delningen var ju fel på det jag hade ritat. Så igår svetsade jag på dreven och fräste delningen så korrekt jag kunde, riktig skitdag i verkstaden där jag gjorde fel, svetsade mig själv i ögonen och högg mig i fingrarna. Nu är iallafall dreven färdiga och de ska iväg på sätthärdning och jag ska börja fixa resten av lådan. Passade på att ta ett par bilder mellan mina försök att skada mig själv så mycket som möjligt i verkstaden

    pressition


    Rätt tajt med utrymme


    efter svetsning och lite bearbetning

    Senast redigerat av Fis-herman den 2015-05-26 klockan 19:49.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67
    Äntligen har jag lite jullov och tid för att bygga färdigt lådan förhoppningsvis. Nästa punkt att förbättra i lådan är drevsatsen och tillverka en egen är inte aktuellt så jag tänkte se hur man kan förbättra originalprylarna. När jag undersökte axeln som sitter igenom ena drevstocken så var det en hel del märken som jag tror kommer från att det varit för högt kontakttryck. Iochmed att ytan var förstörd så behövd jag en ny axel och valde att svarva en ur QRO 90 supreme som är ett riktigt muskedunderstål redan från ohärdat men med härdning kan den uppnå mycket hög ythårdhet och är perfekt för ändamålet tror jag. Här är axeln innan härdning, drev och axel är iväg på härdning och förhoppningsvis får jag dem i januari.

    För att hindra att stocken böjer ut sattes dubbla lager i den, detta borde minska båda kontakttrycket och hävarmen, när t.ex. treansväxel är i, och förhoppningsvis kan lådan klara lite högre vridmoment sen. Då lagrena som ska användas är samma nålrullager som tidigare är det ganska tajta toleranser 0 +13tusendelar. Jag lyckades lägga mig på 5 tusendelar över nominelt mått på båda sidorna och är riktigt nöjd med det resultatet.


    Sen har jag även startat med att förstärka huset med ståldifflock, ytterligare en förstärkning av huset är planerad


    Material för grenrörsbygge till våren, prio är dock att få färdigt lådan innan jag skaffar mig mer arbete

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Det blir alltså dubbla lager i varje ände av bottenstocken ?
    En annan variant som jag sett på en MG-låda eller nått i den stilen med snarlik konstruktion var ett extra stödlager mitt i bottenstocken som hölls på plats med lösa hylsor/rör i bottenstocken.
    Hursomhelst är det intressant med nya ideer för ökat hållbarhet.

    Har själv funderat om axelns infästningar kan göras styvare liksom pinjongaxelns främre lagring
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Det blir alltså dubbla lager i varje ände av bottenstocken ?
    En annan variant som jag sett på en MG-låda eller nått i den stilen med snarlik konstruktion var ett extra stödlager mitt i bottenstocken som hölls på plats med lösa hylsor/rör i bottenstocken.
    Hursomhelst är det intressant med nya ideer för ökat hållbarhet.

    Har själv funderat om axelns infästningar kan göras styvare liksom pinjongaxelns främre lagring
    Ja för er som inte vet hur det ser ut riktigt så är det alltså nålrullager i bottenstocken istället för ett på varje sida blir det två som på den här bilden.


    Jag hade jättemånga tankar på hur man kunde stödja upp axlarna på mitten. största problemet är att man måste kunna demontera grejerna, ett mindre problem är ju att man måste ha oljetryck om man ska kunna använda t.ex. delbara glidlager. Kul med lite input. Har du varit med om att huset gått sönder i infästningarna av axlarna? när du säger pinjongaxelns främre infästning menar du lagret vid primärdrevet då?
    Senast redigerat av Fis-herman den 2015-05-26 klockan 19:51.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Har aldrig havererat nån låda ordentligt
    Brukar byta innan det blir stopp.
    Det jag tänkte med infästningarna för bottenstocken är att jag har lite svårt att tro på att bottenstocken skulle flexa speciellt mycket då den är ganska stabilt uppbyggd. Kanske nållagren kan ge sig lite som du är inne på men min fundering var alltså om även axelns infästningar kan flexa.

    Även pinjongaxeln är rätt kraftig och borde flexa minimalt. Däremot funderar jag hur mycket lagringen mot primärhuset kan flexa.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67
    Jag har äntligen fått tummen ur och sprutat lite färg på de sista två fälgarna. Tror dock att jag kommer att ångra färgvalet men hur som helst ser de bättre ut än de gjorde innan.


    Difflock hopsvetsade, svetsning är en grej som jag är rätt kass på men den här gången gick det bättre och jag fick till några centimeter med vad jag tror är sjysta svetsar

    De blev riktigt krokiga då jag svetsade, fick plana ett par millimeter
    Senast redigerat av Fis-herman den 2015-05-26 klockan 19:52.

  20. #20
    Sugmotor Esaks avatar
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Men jäklar vad händig du verkar vara!

    Kul att du konstruerar egna grejor. Kämpa på!
    www.garaget.org/esak

    Saab 900 turboRS

Liknande ämnen

  1. Gör og900 intercooler någon nytta på og900 LTT?
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 20:41
  2. [LÖST] Passar og900 stolar från -93 i en og900 från -88?
    Av Saaben i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-31, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •