Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 60 av 60

Ämne: OG900 -84, växellådsmeck

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67
    problemet är att det är en härdad axel, rätt trist att borra i den. Jag har spärrat tryckplattan och försökt nå den bakifrån men utan framgång
    Jag ska ta en tur förbi biltema idag och försöka hitta en stark magnet och en extra lång och smal tång.

  2. #42
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    irriterande... magnet låter klokt, om du hittar nån tillräckligt stark och liten.
    har för mig att fästmagneterna till denna är rätt starka och små.. annars får du la svarva en magnet, how hard can it be
    http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysn...ED-2000021076/



    kanske är felhärdad? nu är detta VERKLIGEN inte mitt kunskapsomre, men tänker att det finns olika härdtekniker, den kanske var för hård/oflexibel? eller spröd eller liknande.
    Senast redigerat av M.Broberg den 2015-05-11 klockan 07:42.

  3. #43
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Den ska ju inte sitta fast i den änden så det borde vara ganska enkelt.
    Såvida inte det finns fler överraskningar som du inte sett än
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #44
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Den ska ju inte sitta fast i den änden så det borde vara ganska enkelt.
    Såvida inte det finns fler överraskningar som du inte sett än
    har den gått av har den tappat bakre lagringspunkten, detta kan ha gjort att den tappat balans och "sneat till" lagret i svänghjulet så att det nypt lite där.

    sen kan dom vara svåra att gå ut om man inte smörjt in lite lätt innan montering och då framförallt vid lagret.

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67
    Jag fick ur den gamla axeln med en magnet, den satt inte alls hårt problemet var bara att komma åt den. Nu får det bli att byta svänghjulslagret och muttra ihop resten igen. Sen får vi hoppas den här växellådan håller lite längre nästa gång

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67
    Jag fick ihop bilen i tid till sviestad men mjukvaran känns inte färdig nog för att kunna klara en dag på banan. Den spenderar tyvärr för mycket tid i garaget.


    Ett problem jag har är att den misständer och skakar vid fullast, kollar man på loggfilen från motorstyr så ser det ut så här

    Ganska svårt att tyda bilden då den saknar värden tyvärr.
    Den gula linjen är motorhastighet, är det normalt att det är en del störningar på motorhastighetssignalen vid fullast? den ser mycket jämnare och finare ut vid decceleration. En fundering jag hade var att mitt fäste för triggergivaren inte var starkt nog.
    Sen kan man se att AFR, grön linje, är för högt när den bygger laddtryck men jämnar ut sig vid fullt eller stabilt laddtryck. Detta känns inte heller helt normalt. Hur hanterar lambdasonden misständningar, kan den mäta korrekt på en oförbränd bränsle-luftblandning?
    Senast redigerat av Fis-herman den 2015-05-16 klockan 14:19.

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67
    Jag såg nu att TPS signalen sjunker när den varvar upp, jag tror nog jag höll fullt igenom växlarna. Undra om det är troll i elsystemet fortfarande.

  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67
    Jag bytte till hårdare tändstift och nu går den som den ska! Jag har haft bilen i två år och äntligen funkar den.

    Liten uppdatering av vad som hänt utöver växellådsmeck.
    Under vintern upptäckte jag tidigt att oljetryckslampan blinkade, lokaliserade felet till den gamla kabelhärvan


    Ganska konstigt att bilen funkade i övrigt, jag fixade iallafall med både gamla och nya elhärvan och så här blev det när det var färdigt



    Jag passade också på att snickare ihop ett grenrör, inga tankar om rörlängder mer än att jag försökte få alla lika.





    Fick hjälp att sätta en delning på avgasystemet, extra lambda uttag och svetsa oljeretur



    Sen uppdaterade jag cockpit med matchande mätare

  9. #49
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Stiligt!

    jag är principiellt emot extraktor på og900 - jag älskar det speciella avgasljudet för mycket.. och effekt för att knäcka lådorna går att få ändå

    men fan.. den där kabelhärvan :|

  10. #50
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67
    Länge sen det hände nåt här, men jag tappade suget lite när bilen pajade på väg till kinnekulle i juni. Vi kom bara till Vårgårda eftersom jag bestämde mig för att göra lite förstörande provning av saabväxellåda.
    Kompisens bil sympati-pajade precis bredvid då ena bromsoket låste sig när han skulle stanna.


    Öppnade lådan och treans drev låg som förväntat lite här och var



    Jag började med att byta ut drevsatsen i den gamla lådan. Men när jag satt ihop det igen gick den runt alldeles för tungt, jag tror pinjonglager måste fått sig en omgång vid raset.


    Så för att kunna få något kört i sommar blir det en ny växellåda istället. Gissa vilken del som jag börjat rengöra.


    Nu är låda och motor tillbaks i bilen och jag hoppas på uppstart ikväll, sen är det bara att ladda inför Gelleråsen det blir dock lite lägre laddtryck i framtiden.
    Senast redigerat av Fis-herman den 2015-07-25 klockan 13:16.

  11. #51
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Hur mycket laddade du när det rasade ?

    Ett nytt pinjonglager ska gå ganska tungt - kan det vara det som du kände ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #52
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Hur mycket laddade du när det rasade ?

    Ett nytt pinjonglager ska gå ganska tungt - kan det vara det som du kände ?
    1,5 bar. Tänkte sänka till 1,2 nu men också sänka max laddtryck under 3500 rpm ännu mer eftersom det är många som säger att det är just höga moment på låga varv som har ihjäl dem.
    Det var tredje gången växellådsrelaterade prylar krånglar iår, så är rätt less på just den biten.

    Pinjonglagret går lite för tungt men det förklarar inte riktigt varför jag inte klarar dra runt lådan alls. Jag dubbelkollade så att det var samma utväxling på nya dreven som åkte i.
    Alla dreven kan snurra runt pinjongaxeln utan problem och pinjongaxeln snurrar, dock lite trögt. Men när jag monterar ihop den är den som helt låst även om ingen växel ligger i.

    Jag ska ta mig an den lådan igen när jag får lust och då kan jag berätta vad det är som inte står rätt till, lär ju vara behövligt att ha en extra låda på hyllan.

  13. #53
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Fis-herman Visa inlägg

    Jag ska ta mig an den lådan igen när jag får lust och då kan jag berätta vad det är som inte står rätt till, lär ju vara behövligt att ha en extra låda på hyllan.

    Alltid bra att ha några i reserv

    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #54
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Alltid bra att ha några i reserv

    När man måste hämta hjullastaren för att flytta dem i garaget så har man lagom många antar jag.

    Stämmer det att de lådorna som hade drevprimär så kan det sitta drevsatser som inte har synkringar? Dreven ska då vara lite bredare och därmed tåla lite mer. Jag funderar på vad jag ska göra med nästa låda för att försöka få den att hålla bättre

  15. #55
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Jo, det finns sånna drevsatser utan syncar men priset avskräcker...
    Har funnits hos Speedparts tidigare, kanske finns det fortfarande. Var även någon på Saabklubben som tog fram sånna drevsatser förra året.

    Som jag ser det är den enda vettiga lösningen att dra ner laddtrycket och minska vridet och istället bygga motorn så den klarar högt ladd även på högt varvtal. Även relativt måttligt vridmoment räcker till hög effekt om man kan bibehålla vridet på högt varv.

    Har själv kört i flera år med Max 1bar, både med 15T och nu med 19T och fortfarande inte fått något ras.
    Busar friskt med bilen på bana och det är inte på rakorna jag tappar mot storfräsarna i sina Porschar
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #56
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Finns en anledning till att jag valde att köra 100% original. ;-)

  17. #57
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    fast ladd på höga varv ger ju mer effekt. varv, HP och NM är ju tre konstanter som följer varandra. ju mer du varvar desto mindre vrid får du.,.. tex går det nå 380 hk om du har 400 NM vid 6750 RPM

    du behöver ju pumpa mycket luft för att ha så mycket vrid på höga varv och då krävs en rätt fin turbo samt ett hyffsat ladd.

    Knepet är att rampa upp laddet så du har lågt ladd på låga varv.

    sen det där med "höga moment på låga varv" kan vi ju slå hål på. det är höga moment som knäcker lådorna.. men spelar ingen roll om du har 500 NM vid 2500 RPM eller 5000 RPM resultatet är samma. bara det att det är enklare att bygga moment på låga varv då moment är en effekt av HP och varv..

    EDIT: klart finns det folk som kör orginal ,each to their own. men personligen tycker jag det är lite tråkigt.

  18. #58
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    fast ladd på höga varv ger ju mer effekt. varv, HP och NM är ju tre konstanter som följer varandra. ju mer du varvar desto mindre vrid får du.,.. tex går det nå 380 hk om du har 400 NM vid 6750 RPM

    du behöver ju pumpa mycket luft för att ha så mycket vrid på höga varv och då krävs en rätt fin turbo samt ett hyffsat ladd.

    Knepet är att rampa upp laddet så du har lågt ladd på låga varv.

    sen det där med "höga moment på låga varv" kan vi ju slå hål på. det är höga moment som knäcker lådorna.. men spelar ingen roll om du har 500 NM vid 2500 RPM eller 5000 RPM resultatet är samma. bara det att det är enklare att bygga moment på låga varv då moment är en effekt av HP och varv..

    EDIT: klart finns det folk som kör orginal ,each to their own. men personligen tycker jag det är lite tråkigt.
    Jag håller med det känns orimligt att det skulle vara nån skillnad pga varvtalet. Om man inte har höga moment ifrån 0 rpm i lådan, det skulle kunna innebära väldigt stora krafter just i stöten när deven går i ingrepp. Den nya mappen har iaf lägre laddtryck oavsett varvtal.
    Vad som skulle kunna förvilla är ju att samma laddtryck ger ett betydligt högre moment vid lägre varvtal. Är det någon som har en momentkurva för denna motorn med originalinsug och original kamaxlar?

    Jag hade gärna haft en fin originalbil också men då hade jag nog varit tvungen att ha två bilar, halva poängen med denna är ju att jag ska ha nåt att bygga och greja med.

  19. #59
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Citat Ursprungligen postat av Sjöan Visa inlägg
    Finns en anledning till att jag valde att köra 100% original. ;-)
    Samma här då jag värderar tillförlitlighet och låga kostnader högt. Bilarna används bara för transport med ett visst underhållningsvärde. Oftast gör köerna här runt Fjollträsk att prestanda är ganska ointressant. Bilarna körs aldrig på bana med undantag för min og9-3 som gick 5 varv på Nürburgring när den var nästan ny. När jag vill ha bättre prestanda finns det en gammal BMW R1100RS som tar sig från 0 till 100 på 4 sekunder med bara 90 hk och drar 0,53-0,55 l/mil nästan oavsett hur man gasar. Det går att köpa något motsvarande t ex en gammal R1100GS, RS, S eller K1200RS för runt 30 kkr. Helförsäkring kostar från 3 kkr helår. Bättre prestanda på ett kostnadseffektivt sätt går nog inte att få. Men visst skulle jag gärna vilja ha även en snabbare Saab och då gärna en gammal 900 Turbo men utrymmesbrist hindrar såna nöjen. Blir väldigt avis på bekanta som bor på landet med tillgång till stora garage och lador.

  20. #60
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627

Liknande ämnen

  1. Gör og900 intercooler någon nytta på og900 LTT?
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 20:41
  2. [LÖST] Passar og900 stolar från -93 i en og900 från -88?
    Av Saaben i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-31, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •