Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Lokalisera oljeläckage nyköpt 9-5a

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    21

    Lokalisera oljeläckage nyköpt 9-5a

    Hej, efter framgång i annan tråd vill jag se om någon har tips på hur jag hittar oljeläckaget i min 9-5 Biopower 2007 med manuell låda. Bilen ger ifrån sig några droppar när den står parkerad efter körning. Färgen är ganska genomskinlig men åt det mörkare hållet - oljan är nybytt så jag tror inte den hunnit bli helsvart ännu.

    Oljan kommer i stort sett mitt under motorn. Det har funnits tidigare läckage som åtgärdats och den är lite sölig sett underifrån. Ska försöka ladda upp nån bild.

    - tips på var läckan kan vara?
    - visst är det osannolikt att det bara är den gamla oljan som "läcker" vid kontakt med vatten från vägen?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    244
    Tvätta rent under med högtryck, gärna hetvatten så att det blir rent och snyggt.
    Kör bilen ett tag, parkera, lägg t.e.x en skiva wellpapp under bilen, låt stå ett tag, titta var det har droppat (flytta inte bilen) hissa upp/palla upp
    kryp under med ficklampa så bör du kunna se var det kommer ifrån.
    Känn på oljan mellan fingrarna, om det finns gruskorn/skräp/annat skit så brukar läckaget komma högt upp och det har fört med sig något på vägen.
    Om den är ren och fin brukar det vara långt ner, avtappningsplugg, tråget m.m
    Tålamod så kommer du att hitta det.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    21
    Här lite bilder:
    http://www.ladda-upp.se/bilder/upkopoymcfgnyi/

    http://www.ladda-upp.se/bilder/tbpiqyrildfkky/

    http://www.ladda-upp.se/bilder/hwpianzwkedvbl/

    http://www.ladda-upp.se/bilder/blqmnykirbotz/

    Av bild 1 framgår var det droppar från (inringad - vad heter denna del?) Går det att dra några slutsatser av bilderna?

    Inte så lätt att hitta ett ställe att göra en motortvätt på när det inte längre går i GDS-hallarna. Någon som har tips?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97
    Du har ringat in underdelen av oljetråget. Har du tur så kan det vara returslangen från turbon, d.v.s. den slangen som för oljan från turbo till tråget som har spruckit lite eller nå´t som läcker. Det kan kanske även vara oljetrågspackningen som läcker lite, även om det inte är så vanligt vad jag vet.

    På en helt annan bil jag hade läckte det växellådsolja från stället där drivknuten var instoppad i lådan så att det rann ner precis som på din bild, men som sagt, det var inte en SAAB..
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    21
    Ok. Jag har tagit reda på att den gamla ägaren bytte oljetrågspackningen ganska nyligen. Kan det tyda på att det är "gammal" olja som droppar? Ska försöka kolla slangen från turbo till tråg. Tack.

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 067
    Medlem#
    1941
    Ta & efterdra oljetrågsskruvarna. De kanske är lösa?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    21
    Ok, ska kollas. Sitter de lättillgängliga?

    Om man tittar på bild tre är det väldigt söligt (bilden är tagen till vänster om underdelen på oljetråget och uppåt), till höger i det söliga är en bult - vad är detta - kanske kan vara en möjlig orsak också då läckande olja åker nedåt och bakåt..?

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220
    Vevaxelgivaren är en het kandidat för det där, men som sagt gör rent.
    Ett par burkar brakecleaner funkar utmärkt om du inte har tillgång till högtryck med hetvatten, finns billiga burkar på t.ex swedol.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    960
    Medlem#
    427
    Jag gissar att det är gavelplattan med p-boxen innanför svänghjulet som sitter löst. Det var en kampanj där man bytte de skruvar man kom åt utan att demontera vx-lådan p.g.a. att de hade bytt skruvar i fabriken som skulle dras med högre moment än de skruvar man hade tidigare.
    För att det ska bli bra bör vx-låda och svänghjul demonteras så att man kan ta bort och täta om gavelplattan. Det är lämpligt att byta p-boxen samtidigt!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC Visa inlägg
    Jag gissar att det är gavelplattan med p-boxen innanför svänghjulet som sitter löst. Det var en kampanj där man bytte de skruvar man kom åt utan att demontera vx-lådan p.g.a. att de hade bytt skruvar i fabriken som skulle dras med högre moment än de skruvar man hade tidigare.
    För att det ska bli bra bör vx-låda och svänghjul demonteras så att man kan ta bort och täta om gavelplattan. Det är lämpligt att byta p-boxen samtidigt!
    Låter DYRT!!

  11. #11
    Prova och byt o-ringen på vevaxelgivaren!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    21
    Har nu gjort rent med brakecleaner så gott det gick. Tror eventuellt att det läcker från den inringade delen på bilden nedan. Det rinner i så fall ned och längs tråget där det sedan droppar. Någon som vet vad detta är för del?

    http://www.ladda-upp.se/bilder/mfaiaxkrkbdm/

  13. #13
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220
    Ta loss givaren och byt o-ringen på den.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    21
    Det är alltså vevaxelgivaren jag har ringat in?

    Är det bara att skruva loss eller börjar det rinna olja då?

  15. #15
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220
    Japp, bara och skruva loss sitter med en torx skruv.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 745
    Medlem#
    9176
    Men nog ser det ut som om det varit olja även ovanför vevaxelgivaren!?

    I så fall är en stark kandidat läckande topplockspackning. Av någon outgrundlig anledning (nåja det blir billigare för leverantören) skall man inte efterdra topplocken på bilar nuförtiden. Och det fungerar väl sådär!! Dvs åtminstone tills garantitiden gått ut.
    Det är ju i så fall en enkel och billig åtgärd att kolla att topplocksbultarna sitter åtdragna. Dom skall sitta "jättehårt" åtdragna och kan man "lätt" dra åt någon bult är det dags att efterdra bultarna. I bästa fall. Har det gått för långt är det topplockspackningsbyte som gäller.
    Man kan läsa på nätet om SAAB-ägare som till och med hittat någon/några bultar helt lösa.

    Per L

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    21
    Lite olja finns ovanför men jag fick känslan av att det är gammalt. Kan absolut ha fel. Kände på topplocksbultarna men de verkar sitta hårt (förutsatt att det är dem jag ser under motorhuven). Jag ska köra några dagar och sen kika under igen. Förhoppningsvis kan jag dra någon ytterligare slutsats då. Topplockspackningsbyte låter inte alls kul..

  18. #18
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 472
    Medlem#
    6901
    Hur långt har bilen gått?
    Topplocksbultarna är inget du ser utan att skruva bort ventilkåpan först.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  19. #19
    Har du kollat "pluggen" på gaveln av toppen/ventilkåpan (där "fördelardosa" skulle ha kunnat sitta)?
    Läckage där kan kladda neröver.., men är lätt/billigt att fixa :-)
    / Ola
    Senast redigerat av Ola i norr den 2013-12-16 klockan 08:35.
    9-5 aero kombi -01.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    21
    Bilen har gått 11000 mil. Var hittar jag topplocksbultarna?

    Om det är den synliga pluggen till höger på motorns gavel (när jag står framför bilen och tittar mot framrutan) så ser det helt torrt ut kring den.

    Enligt säljaren är vevaxelgivaren bytt för en månad sedan. Kan mekonomen-verkstaden) struntat i oringen? Känns otroligt..

Liknande ämnen

  1. Reklamera fel på nyköpt -08:a
    Av purrep i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-03-16, 21:49
  2. Lokalisera bränslestyrbox oxh APC box i 9000 Turbo -87.
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-13, 17:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •